Flaksvann Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Hei til dere som har grei på motor! Jeg må si at jeg er usikker på hva man bør velge av motor. Er på utkikk etter en åpen snekke. Er det noen som kan fortelle om Marna 10-15 Hk bensin? Det er visst "ny topp i år". Båten er fra 1978. Har fått noen tips om at man bør skaffe seg en ferskvannskjølt motor, men det er vel letter sagt enn gjort? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Ferskvannskjølt motor er en fordel fordi det er lite rust i kjølekanalene i motoren da. Men en sjøvannskjølt kan også ha lite rust visst motoren har vært godt tatt vare på og ikke brukt så ekstremt mye. 10-15hk har jeg ikke hørt om før men disse gamle 2 sylindra var noen skikkelige "slitere". I mine båter skal det være diesel innenbords men det er jo min mening (Tenker da på brannfare) men til en åpen snekke er Marna, Sleipner, FM og andre små bensinmotorer tingen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Tror ikke denne motoren er noe problem,men er ikke sikker kansje det er noe zinanoder i blokka på denne?og siden toppen er ny så skulle du ha en motor en lang stund framover go for it Og hvis prisen er overkomlig da.MvhBjørn Quote Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
gon Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Marna 10-15 hester er en relativt moderne konstruksjon. Den er ikke av den tungbygde sorten og har nok ikke disses slitestyrke, men den har en nydelig gange, og stelles den, er den en pålitelig motor. Har en bekjent med en slik motor, og han kan ikke få fullrost den. gon Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Dersom det er en Marna 10-15 fra 1978 så er det nok helst en Marna B10. Akkurat samme motoren som Volvo B10. Det var Marna som bygget denne for Volvo. Kurant motor som det vrimler av deler til. mvh tuffff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts