Bergen dørk Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Hvilke råd vil dere gi for hvilken type tau en bør bruke for å slepe en liten gummijolle i 6-7 knops marsjfart? Må jo for all del unngå tau i propellen når en slakker litt på gassen. Og hvordan fester en jolla best? Med feste på begge sider bak på snekka og deretter i front av jolla, eller? Quote mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 (edited) Jeg lagde bare en hanefot. 2 fester/tau til jolla fremme i underkant av baug og et langt tau frem til "fartøyet". Det fungerer bra. Jeg har festet tauet i enden der det passer best når jeg er i 15-16 knops fart. Så trekker jeg bare inn en del tau og fester det der jeg har jolla på 2. hekkbølge når jeg kjører sakte. Ved fimanøvrering/tillegging/ankring så drar heg jolla helt inntil og fester tauet. Edited June 21, 2007 by OLPI (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 (edited) 12mm tau i front på jolla, som festes midt på akterenden på "slepebåten". unngå tamper som henger ned. kjøp tau som flyter tau lenden skal være slik at jolla ligger på toppen av 2 hekk bølge. strammes inn på lav fart og i havner. OLPI var kjappere, men vi hadde ganske likt svar da Edited June 21, 2007 by litt peiling (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts