Jump to content

lufting septik tank

åge ristesund

Recommended Posts

har kjøpt nordwest 900 oppdaget at lufterøret fra septik tank har løsnet og hullet i tanket er tettet med silkon hvilke problem fører det til?

Det kan fort føre til lukt og andre problemer. Lufting av septik er meeeget viktig. Uten lufting florerer de slemme bakteriene. Med lufting florerer de GODE bakteriene.

Hvis luftingen er helt tettet så vil du pumpe trykk i tanken. Etter hvert blir den "rund" før et eller annet gir seg, eller du åpner ventilen for tømming ut. Uansett ikke noe å anbefale. Fiks luftingen så fort som svint.

Deler ubetinget kommentarene fra de øvrige. Du har alltid mulighet for å borre opp dimensjonen på luftehullet og montere plastgjennomføring som lufteåpning. Jeg husker ikke om det er mannelokk på septikktanklen i Nordwesten?

Leste en artikkel i VG for et par dager siden, der en passasjer nesten strøk med på grunn av gassforgiftning i båt. Man mente at tett lufting fra septiktanken forårsaket dannelse av hydrogensulfid som er dødelig. I mindre konsentrasjoner lukter gassen som råtne egg og lar seg derfor lett identifisere. I større konsentrasjoner lammer gassen luktesansen, slik at den ikke luktes. Derfor: Lufting av septiktanken er ikke bare fornuftig, men også livsviktig!!!! :nono: :nono: :nono:

Edited by torbit (see edit history)

Må si meg hundre prosent enig med dere lufting er ett must,hvis ikke kan det bli ett kjempe smell :puke: MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.