ola_dunk Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Marinemotor: OMC Cobra Diesel (Steyr) 205 hk. 1993 mod. Er dette en driftsikker og god motor ? Hva er svakheten på motoren, varmeveksler ?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Posted June 22, 2007 Author Share Posted June 22, 2007 her var det stille er alle på tur .. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 (edited) Det er nok en bra motor, men det er kun en mann i Norge som kan reparere denne, og det er Bernt Hansen på Vikerkilen i Fredrikstad. Jeg har fått en feilmelding på displayet som jeg ikke får bort, med det resultatet at motoren ikke starter. Forsøker å få Bernt i tale om hva jeg skal gjøre, men har er naturligvis svært opptatt om dagen. Antagelig en bagatell som hadde vært fikset i løpet av en time dersom jeg hadde hatt eksperten i båten, men det er ikke lett å få till nå midt i sesongen. Rent teknisk er det samme motoren som Steyr produserer og markedsfører nå gjennom Univa i Arendal som er en meget servicevennlig bedrift. Elektronikken på OMC Steyr er imidlertid en Fordelektronikk som det er meget få som kan. Den skal etter sigende være meget pålitlig, men kan altså allikevel spille noen og en hver et puss innimellom. Dersom det er noe rent mekanisk med motoren så skulle det ikke være noe problem med reparasjon. mvh tuffff Edited June 22, 2007 by tuffff (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Posted June 22, 2007 Author Share Posted June 22, 2007 Elektronikken på OMC Steyr er imidlertid en Fordelektronikk som det er meget få som kan... Kan ikke dette bygges om til noe enklere og bedre ??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Tja, ikke vet jeg. Jeg har faktisk vurdert å kjøpe et komplet sett elektronikk som Steyr bruker nå og skifte ut hele sulamitten. Men det er kanskje litt overkill. Og antagelig ganske dyrt - i tillegg til at det nok er unødvendig fordi Fordelektronikken, bare jeg får fikset den ene feilen, formodentlig er mer enn bra nok. Men det er jo litt betenkelig at det tilsynelatende kun er et menneske i landet som kan reparere motoren. Denne OMC Steyr var for øvrig i 1993 verdens første elektronisk styrte marinemotor. mvh tuffff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Posted June 22, 2007 Author Share Posted June 22, 2007 (edited) Kan du ikke bare kappe ledningen til displeien Kjedelig at du ikke får brukt båten Rart at det ikke er andre her på forumet som har samme motor som deg og har opplevd det samme Edited June 22, 2007 by ola_dunk (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Tja, jeg har tenkt det samme, men det ser ikke ut til at det finnes fler enn Bernt Hansen på Vikerkilen i Fredrikstad som har noe som helst slags peiling på denne motoren. Nå ser det ut til at sommeren ryker unna uten båt. Frustrerende å ha alt annet klart og bare ligge der med helt død motor. Jeg skal purre forsiktig på Bernt midt i uken, men det er vel ikke noe hjelp i. mvh tuffff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 At du ikke hører med Jorg da ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Jo, det har jeg ikke tenkt på. Det skal jeg selvfølgelig gjøre. Takk skal du ha. mvh tuffff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Han er jo naboen din og ryktene sier han snakker tysk også Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Jepp. Jeg har sendt ham en e-post, så får vi se. mvh tuffff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 Pumpedysene er mekanisk drevet av knastakse(timing) og har så vidt jeg kan se ikke en eneste ledning på seg. Steyr har i denne forbindelse et "common rack" som er en stang som går langs med pumpedysene og skyver på "control gear" for pumpedysa. Denne stangen er elektronisk styrt av en, tror det kalles frekvensmodulert magnetspole. Fordelen med Steyr i så måte ,mener jeg, er at ved å skru ut en plugg i bakkant av blokka, kan denne stangen skyves manuelt,dvs pådraget(har jeg blitt forklart), slik at du kan kjøre motoren manuelt(eks med dø hjerne).Noe jeg synes bør være obligatorisk med elektronisk styrt motor. Kjedelig å ikke kunne kjøre hjem pga død hjerne, når motor ellers er frisk.http://www.steyr-motors.com/pdf/english/en...heme/schema.pdf se side 4 PS! Bare gøy å diskutere litt. Blir ikke terget av om noen er uenig, og har jeg feil så lærer jeg noe nytt. Høiiiihhh..... her er vi akkurat ved sakens kjerne. Fikk en mail fra John Rosland på Univa i går (stresset og hadde dårlig tid), men kunne fortelle meg at problemet ligger i feilmelding fra sensor for denne common rack som blir styrt av den frekvensmodulerte megnetspolen som blir omtalt her. I ettermiddag er det bare å stupe ned i motorrommet og leite etter den pluggen som kan skyve på stanga. Bildene i linken til Steyr fortalte meg - nesten - alt. Om sensoren er gåen eller magnetspolen er gåen eller stanga sitter mekanisk fast vet jeg jo ikke ennå, men egentlig er det kun disse tre mulighetene. Prøver å få Joerg en rask tur ned i båten i ettermiddag, før han drar til Tyskland, for å sjekke sensor og magnetspole. Dersom disse er OK er det kun en mulighet igjen. Kanskje det blir båttur på meg i år allikevel. BP (og resten av internett) er bare helt topp. mvh tuffff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.