Jump to content

OMC Cobra Diesel (Steyr) 205 hk. 93 mod. bra motor?

ola_dunk

Recommended Posts

Det er nok en bra motor, men det er kun en mann i Norge som kan reparere denne, og det er Bernt Hansen på Vikerkilen i Fredrikstad. Jeg har fått en feilmelding på displayet som jeg ikke får bort, med det resultatet at motoren ikke starter. Forsøker å få Bernt i tale om hva jeg skal gjøre, men har er naturligvis svært opptatt om dagen. Antagelig en bagatell som hadde vært fikset i løpet av en time dersom jeg hadde hatt eksperten i båten, men det er ikke lett å få till nå midt i sesongen. Rent teknisk er det samme motoren som Steyr produserer og markedsfører nå gjennom Univa i Arendal som er en meget servicevennlig bedrift. Elektronikken på OMC Steyr er imidlertid en Fordelektronikk som det er meget få som kan. Den skal etter sigende være meget pålitlig, men kan altså allikevel spille noen og en hver et puss innimellom. Dersom det er noe rent mekanisk med motoren så skulle det ikke være noe problem med reparasjon.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Tja, ikke vet jeg.

Jeg har faktisk vurdert å kjøpe et komplet sett elektronikk som Steyr bruker nå og skifte ut hele sulamitten. Men det er kanskje litt overkill. Og antagelig ganske dyrt - i tillegg til at det nok er unødvendig fordi Fordelektronikken, bare jeg får fikset den ene feilen, formodentlig er mer enn bra nok.

Men det er jo litt betenkelig at det tilsynelatende kun er et menneske i landet som kan reparere motoren. Denne OMC Steyr var for øvrig i 1993 verdens første elektronisk styrte marinemotor.

mvh tuffff

Tja, jeg har tenkt det samme, men det ser ikke ut til at det finnes fler enn Bernt Hansen på Vikerkilen i Fredrikstad som har noe som helst slags peiling på denne motoren. Nå ser det ut til at sommeren ryker unna uten båt. Frustrerende å ha alt annet klart og bare ligge der med helt død motor.

Jeg skal purre forsiktig på Bernt midt i uken, men det er vel ikke noe hjelp i. :headbang:

mvh tuffff

Pumpedysene er mekanisk drevet av knastakse(timing) og har så vidt jeg kan se ikke en eneste ledning på seg. Steyr har i denne forbindelse et "common rack" som er en stang som går langs med pumpedysene og skyver på "control gear" for pumpedysa. Denne stangen er elektronisk styrt av en, tror det kalles frekvensmodulert magnetspole. Fordelen med Steyr i så måte ,mener jeg, er at ved å skru ut en plugg i bakkant av blokka, kan denne stangen skyves manuelt,dvs pådraget(har jeg blitt forklart), slik at du kan kjøre motoren manuelt(eks med dø hjerne).Noe jeg synes bør være obligatorisk med elektronisk styrt motor. Kjedelig å ikke kunne kjøre hjem pga død hjerne, når motor ellers er frisk.

http://www.steyr-motors.com/pdf/english/en...heme/schema.pdf se side 4

PS! Bare gøy å diskutere litt. Blir ikke terget av om noen er uenig, og har jeg feil så lærer jeg noe nytt. :cheers::smiley:

Høiiiihhh..... her er vi akkurat ved sakens kjerne. Fikk en mail fra John Rosland på Univa i går (stresset og hadde dårlig tid), men kunne fortelle meg at problemet ligger i feilmelding fra sensor for denne common rack som blir styrt av den frekvensmodulerte megnetspolen som blir omtalt her. I ettermiddag er det bare å stupe ned i motorrommet og leite etter den pluggen som kan skyve på stanga. Bildene i linken til Steyr fortalte meg - nesten - alt. :flag:

Om sensoren er gåen eller magnetspolen er gåen eller stanga sitter mekanisk fast vet jeg jo ikke ennå, men egentlig er det kun disse tre mulighetene. Prøver å få Joerg en rask tur ned i båten i ettermiddag, før han drar til Tyskland, for å sjekke sensor og magnetspole. Dersom disse er OK er det kun en mulighet igjen.

Kanskje det blir båttur på meg i år allikevel. BP (og resten av internett) er bare helt topp. :yesnod::yesnod:

mvh tuffff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...