Jump to content

Automatisk lastfordeling mellom to motorer på samme gear


Poseidon

Recommended Posts

Nå står jeg overfor en sak hvor min erfaring er meget begrenset, men jeg tar for gitt at det finnes folk på baatplassen som kan bidra med både kunnskap og erfaring.

 

Tingen er at jeg er i ferd med å skifte til Poseidon II. Der ombord står dessverre to grønnmalte, nærmere bestemt 2 stk TAMD120B CC. Disse arbeider inn på et samlegear som samtidig er reduksjonsgear. Derfra går det ut en aksel til reversering og propell.

 

Ulempen med denne løsningen er at det er litt "kilent" å fordele lasten noenlunde likt mellom motorene. I dag bruker man eksostemperaturene som indikator og for hver gang motoromdreiningen endres er det nødvendig med litt finjustering for å fordele lasten likt mellom de to motorene.

 

Nå har jeg hørt at det finnes utstyr for automatisk lastfordeling, men det blir også sagt at dette koster "flesk".

 

Hva sier dere som kjenner tomotors anlegg med en propell; blir det en vanesak, eller bør jeg gå for en eller annen automatikk - og i tilfelle hva?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro det bliver en vanesag ligesom at køre med to motorer og dobbelt aksling. Det er motorlyden du skal gå efter.

Det minder faktisk om at stemme et musikinstrument. Hvis du er i tvivl så spørg en pianostemmer om hvad det er du skal lytte efter.

I øvrigt er det vel meningen at skibet skal kunne sejle på en motor alene under de fleste forhold.

Tillykke med det nye projekt i øvrigt

 

Hilsen Michael :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon, gratulerer med ny båt og takk for sist!

 

Tror du har rett i at ett automatisk lastfordelings anlegg vil koste flesk..

"Problemet" er at motorene dine er helt mekaniske. Det finnes med andre ord ingen digitale lastfaktor utganger som kan brukes til sykronisering, ei heller elektrisk aktuator eller elektronisk throttle input på drivstoffpumpene dine.

 

Du trenger følgende for å kunne synkroniserer motorene automatisk:

- ett lastsignal ut fra hver motor

- en elektromekanisk styring av drivstoffpumpene dine (elektrisk aktuator)

- en synkroniserings/lastfordelings enhet

 

Lastsignal:

De enkleste er å bruke eksos temperatur, diesel forbruk eller eventuelt turbotrykk som en indikasjon på lastpåslaget til hver motor. For automatisk synkronisering ville jeg nok foretrukket å bruke turbotrykk (forutsatt at motorene ikke har wastegate), da du er ute etter rask respons for å få ett så stivt system som mulig. 4-20mA transmittere fra f.eks. Danfoss er da å foretrekke (forutsatt at de har transmittere som tåler eksos temperaturen).

 

 

Elektrisk aktuator:

Woodward (www.woodward.com) er markedsleder på denne type utstyr og bør ha noe som kan brukes på dine motorer

 

Synkroniserings/lastfordelings utstyr:

Nå snakker vi penger :wink: Woodward spesialiserer seg på slikt utstyr, men da hovedsaklig for drift på konstant turtall.

Ser dog ikke bort i fra at de har vært borti tilsvarende problemstillinger før, og i det minste kan komme med hint om passende egenprodusert utstyr.

(Vi snakker forøvrig fort kr. 20 000,- ++ bare for synkroniserings enheten.. :crazy: )

 

Ett annet mulig alternativ kan være utstyr fra Glendinning (http://www.glendinningprods.com/marine.html), men det er helt avhengig av hvordan din "2inn-1ut" løsning er konfigurert. Har du mulighet til å kjøre maskinene på forskjellig turtall, eller er de direktekoblet/sammenkoblet i gearkassen?

Glendinning sitt utstyr synkroniserer ved hjelp av tacho input. Slik du beskriver ditt system er turtallet det samme på begge motorene med den konsekvens at du må bruke en annen referanse enn turtall for synkronisering.

 

 

Når en tar i betrakting kostnadene og den økte kompleksiteten løsningene jeg har nevnt medfører, tror jeg at jeg ville ha fortsatt å bruke "eksostemperatursjekkeløsningen".

Tror det er mer enn nok "dingser og duppeditter" på den båten fra før

(Akkurat som det SKAL være på skikkelige båter, med andre ord :lol: )

 

Lykke til uansett hva du velger å gjøre.

 

Mvh

 

Kjetil T

Link to post
Share on other sites

Når en tar i betrakting kostnadene og den økte kompleksiteten løsningene jeg har nevnt medfører, tror jeg at jeg ville ha fortsatt å bruke "eksostemperatursjekkeløsningen".

Tror det er mer enn nok "dingser og duppeditter" på den båten fra før

Hei igjen Kjetil,

og mange takk for sist til deg også.

Det var en meget grundig og fin oppstilling du hadde laget. Jeg har nå vært ombord en uke, med lite behov for å endre lasten, men det virket litt "krøkket" de gangene det ble gjort. Allikevel tror jeg at det kan bli en vane så snart man får litt mer "feeling" med hendlene.

De to motorene kjøres forøvrig med samme turtall inn mot samlegearet, så der er nok ingen fleksibilitet. Når jeg i tillegg har en stor likestrømsgenerator påhengt SB-motor og en brannpumpe på BB-motor, da blir det nok litt mye å "automatisere" . . . .

Derfor er jeg enig med konklusjonen din - og neste år har jeg kanskje glemt at det en gang kunne oppfattes som problematisk :wink::wink:

Takk igjen for et fyldig og godt svar.

Ha en fin sommer!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...