Jump to content

Simrad hr20 fjernkontroll kobling


Grisli

Recommended Posts

Har nettopp fått testet min nyinnkjøpte rorkultpilot simrad tp30, kjøpt brukt. Det fungerer helt supert. Men, det følger med en fjernkontroll jeg gjerne skulle bruke. Han jeg kjøpte dette av hadde ikke koblingsskjema, ei heller "skottkontakten" til fjernkontrollen. Kontrollen har 4 kabler, gul, grønn, rød og blå.

 

Har derfor kjøpt en vanlig 4 polet "skottkontakt" og var klar til å koble dette opp. Men sukk.... det funker ikke. Noen her som vet hvordan dette skal kobles opp?

 

ser et koblingsskjema her, men idiot som jeg er, får jeg det ikke til å stemme, for fargene hvit og svart er plutselig blandet inn, og de finnes vitterlig ikke i kabelen til fjernkontrollen...

 

Noen glupinger som har gjort dette før?

Link to post
Share on other sites

Green NMEA Com from GPS*

White NMEA Data from GPS*

Red 12v+ DC

Black 0v

Blue NMEA Com - Autopilot

Yellow NMEA Data - Autopilot

 

 

Har fjernkontrollen batteri til strømforsyning?

 

Hvis ikke trenger den 12 volt til power.

De andre to ledningene er for NMEA data og Com

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

ja men den har jo ikke hvit eller svart, bare rød, gul, blå og grønn

 

Jeg har også tent at den trenger strøm, men skjønner ikke hvilken kabel som da skal kobles til minus. Den er riktignok "skjermet" slik coaxkabler er. Skal jeg bruke skjermingen til noe? Minus feks?

Link to post
Share on other sites

Sendte mail til Navico, som gir teknisk support til Simradprodukter sent fredag kveld. Klokken 08.38 i dag lå det et svar i mailen fra deres supporttjeneste. Snakker om service!

 

Desverre hadde de ikke noen gode svar å gi meg foreløpig, så jeg prøver å bumpe denne tråden en gang til i håp om at noen glupinger nå har kommet hjem fra båtturen med gode svar...

Link to post
Share on other sites

Har ikke kjennskap til dette, men ut fra det som står i manualen burde du iallfall hatt den hvite ledningen. Dette fordi GPS'en skal routes via fjernkontrollen. Er du sikker på at ikke den hvite ledningen har trukket seg inn i isolasjonen?

Mulig at skjermen på kabelen er det de kaller svart. Sjekk om skjermen er tilkoblet i fj.kontroll'en.

 

Ser at det også står Note that the Autopilot and NMEA link will still function with the HR20 unplugged. Dette er jo umulig siden GPS signalet skal routes via fjernkontrollen.. :confused:

 

Synes Navico må kunne svare på dette.

Link to post
Share on other sites

Det må vel bety at de har tegninger til skottkontakten?

Iom at GPS fungerer med frakoblet fjernkontroll kan det ikke være snakk om en vanlig kontakt. Den må ha gjennomgang når pluggen er trukket ut eller ha innebygget elektronikk.

Hvis det er det første ville du kunne klart deg uten kontakten dersom du kunne fått tegninger på hele systemet.

Link to post
Share on other sites

Helt enig. Det er nettopp det jeg tenker selv. Men de tegningene har jeg ikke fått se. Kanskje bare bestille saken, dra i butikken, åpne pakken og memorere skjemaet, og si jeg ikke vil ha den likevel :crazy:

 

På den andre siden... hvordan tror du jeg fant ut at det var 4 kabler? Jeg klippet selvfølgelig av kontakten som sto på kabelen, i den tro at jeg enkelt ville fikse å koble dette opp.... Kontakten er jo av typen "støpt fast", så nå går det ikke å koble dette sammen igjen, for klart jeg klippet kabelen helt inntil kontakten, ville jo ikke miste noe av lengden på kabelen.... :nono:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg endelig fått åpnet fjernkontrollen. Skjermingen er samlet og loddet til kortet inne i kontrollen, men er ikke i bruk på motsatt side ved kontrollen. Elektronikk-kyndige kan kanskje fortelle meg hva slags funksjon dette skal ha? 4 kabler går til kontakten. de er

gul

rød

grønn

blå.

 

Jeg fiklet litt med forskjellige varianter, blandt annet satte jeg rød til +, og grønn til minus. Da fikk jeg lyd i boksen gitt. det pep hver gang jeg trykket på knappene. Riktignok en litt hes og puslete lyd, sammenliknet med de kontnte små pipene fra selve autopiloten, men likefult.. det hørtes ut som om det fungerte.

 

Da er det vel bare å finne riktig kombinasjon fro de to siste da, tenkte jeg, og så funker det.... lett, for da er det bare 4 kabler det er snakk om.

 

de to som heter nemea com, og nmea data fra autopiloten, og de som heter fjernkontroll grønn/ fjernkontroll hvit, i autopilotens manual.

Problemet oppstår når man leser litt mer i manualen, for da heter de to siste plutselig cmc-tp external compass cable.

 

Har forsøkt alle mulige varianter her, men ingenting skjer, annet enn noen puslete pip.

 

Er fjernkontrollen gåen kanskje?

 

skulle gjerne testet den på en annen sin pilot....

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder skjermen så skal den bare jordes i den ene enden så lenge den kun tjener som støyskjerming. Så dette er normalt.

Cmc-tp må være det samme som det de kaller GSP i det dokumentet du refererte. Antar at piloten får kompassretning via NEMA signal, enten fra GPS eller fra elektronisk kompass.

Det som er merkelig er at dokumentet sier at dette signalet skal gå via fjernkontrollen. Kan HR20 ha indikering av kompasskurs? Og du ha en annen modell uten display? I ditt tilfelle har du jo færre kabler.

Da trenger du bare å koble NEMA fra fj.kontroll til pilot (gul/blå) samt power (rød/grønn) Går da ut fra at grønn er minus selv om dokumentet sier at den er svart.

 

Stemmer dette trenger du heller ikke denne spesielle kontakten som må være noe mer enn bare en vanlig kontakt siden GSP signalet går gjennom når fjernkontrollen ikke er tilkoblet.

Link to post
Share on other sites

Enig. Slik burde det være, burde ikke trenge annet enn å koble slik du sier.

 

Autopiloten har innebygget kompass, men skal tillate at eksternt kompass tilkobles.

 

Min teori er at signalene som skapes når jeg trykker på knappene til fjernkontrollen er nmeasignaler, lik de fra gpsen. Derfor går nmea gjennom fjernkontrollen.. den skal kunne overkjøre gpsen, feks i en nødsituasjon... makes sence?

Link to post
Share on other sites

Her er bilde av hr20

fjernstyring-hr-20-3.JPG

 

mer info:

Fjernstyring HR 20

I tillegg til at denne fjernstyringen gjør det mulig å gi kommandoer om forandring av kurs, kan den også brukes til å omstille piloten fra Auto til Standby. ( Passer til rorkultpilotene TP 20 & TP 30 og Rattppilot WP 30 ).

 

fra http://www.boat.no/simrad/styring.htm

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg sendt et par mailer til, og tro det eller ei, eneste svar jeg har fått er en link til manualen, som jeg allerede har. Ikke et ord.

 

Den siste mailen, som jeg sendte i forrige uke har de ikke giddet å svare på engang...

 

Får vel referere til han på Malfix når jeg tok opp problemet med ham: "Skjønner du NÅ hvorfor jeg har sluttet å føre Simradprodukter?"

Link to post
Share on other sites

Trekker tilbake kritikken av Navico!

 

I dag ramlet denne mailen ned i postkassa:

 

Hei,

 

I skott kontakten ligger det kryss kobling for NMEA + noe impedans tilpassning.

 

Jeg har vært i kontakt med en av våre forhandlere i Bergen og han har en skottkontakt som du kunne få billig.

 

Ta kontakt på post@hocom.no så får du pris av Ola M. Johannessen jr.

 

Håper det går greit!

 

 

 

 

Så får vi se hva Ola kan gi meg av tilbud da : )

Link to post
Share on other sites

Se der var den. Ikke rart de aldri greide å gi meg en monteringsanvisning... kabelen er jo støpt inn i kontakten! Hadde de bare sagt det, så hadde jeg sluppet mye grubling gitt... 10 meter kabel er heller ikke å forakte :smiley:

 

 

Takk til Høcom, som gav meg den for 250, ink porto, i motsetning til et firma i Oslo som ville ha 500,- + toll, moms gebyr og frakt!

 

dsc00080.jpg

Redigert av Grisli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...