Jump to content

Hvor langt ut i sjøen strekker eiendomsretten seg?

lippert

Recommended Posts

Hei.

Jeg har lenge levd under den tro at privat eiendomsrett i sjøen stopper ved mollabakken eller "så langt en hest kan vade ved lavvann". Det siste blir ofte oversatt til 2 meter. Nå er jeg ikke så sikker lenger. Personer jeg stoler på sier at eiendomsretten strekker seg til 4 meters dyp.

Og hvordan er det når det er over 4 meter dypt 1 meter fra kaifronten. Hvor stor båt har eieren da rett til å ha liggende?

Er det noen som kan gi meg en link til noen lover/dommer som beskriver dette konkret så hadde jeg blitt glad. Eller kanskje navnet på en jurist som kjenner saksfeltet.

mvh Knut Erik

Har ingen lovtekst å gi deg, men kan ikke skjønne annet enn at eier du en eiendom med kai, så er den eneste begrensningen på hvor stor båt du kan ha, hva kaien tåler.

Du finner forøvrig en del om dette i vannressursloven

men dette er (tror jeg) en relativt ny lov og har neppe tilbakevirkende kraft.

Ellers vil naboloven og plan og bygningsloven også være aktuelle lover.

Men jeg vil presisere at jeg er ikke jurist, så her fins det sikkert flere meninger.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Har ingen lovtekst å gi deg, men kan ikke skjønne annet enn at eier du en eiendom med kai, så er den eneste begrensningen på hvor stor båt du kan ha, hva kaien tåler.
Så lenge du ligger longside ja, men har du rett til plassere en moring og bøye på 5 meters dyp 30 meter fra land?

mvh Knut Erik

Jeg er vel fortsatt litt på dypt vann når jeg svarer :wink: , men mener å huske at tillatelse til utlegging og bruk av moring gis av grunneier og det lokale havnevesen.

Kan du noe mer om hva som er problemet ditt. Er du du selv som ønsker å legge ut moring, eller er det grunneier som har lagt ut en moring uten å spørre deg.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

denne saken som pågikk over veldig lang tid gjelder vel eiendomsretten til elv/fjord men kan kanskje gi en pekepinn.

tror dette forholdet er avgjort nå men har ikke lest hele artikkelen: Har avklart hvem som eier elva

ellers mener jeg å huske at det for noen år siden var en rettsak om eiendomretten til Stordammen på Konnerud hvor kommunen etterhver tapte på alle punkter - som vel også i saken over.

Edited by The Scrutinizer (see edit history)