Jump to content

Størrelse på akkumulatortank


oddgeir

Recommended Posts

Jeg oppdaget en sprekk i min 2 liters akkumulatortank i går, og ønsker å erstatte denne med en ny.Problemet er at jeg finner kun 1,2 liters tanker som denne til en fornuftig pris:

Maritim

 

Er dette stort nok, eller må jeg fortsette letingen?

 

Jeg ser forøvrig at Seasea har rustfrie tanker på 2 liter til over 1000 kr, men det tror jeg er overkill.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

.... rustfrie tanker på 2 liter til over 1000 kr, men det tror jeg er overkill.

 

Ombord i Poseidon laget jeg en slik tank på den mest lettvinte måten: en 1,5 liters brusflaske. Det har virket helt perfekt i flere år allerede. I tillegg har det den fordel at den er gjennomsiktig og at man lettvint og rimelig kan skifte til en annen flaske hvis den begynner å få farge innvendig.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for den Jan.

Hvordan fester du T-nippelen til flaska? Det blir vel litt trykk når det er i bruk. Jeg har nettopp tørket opp 50 liter vann under dørkplatene, og har ikke lyst å gjenta den jobben.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Takk for den Jan.

Hvordan fester du T-nippelen til flaska? Det blir vel litt trykk når det er i bruk. Jeg har nettopp tørket opp 50 liter vann under dørkplatene, og har ikke lyst å gjenta den jobben.

 

 

Huldas metode er å bore trangt hull for en plastslange i korken, limes med Sika.

 

I det hele tatt. 1,5 liter og andre plastflasker, med og uten plastslanger, med og uten avkuttet bunn brukes i Hulda og div biler som akkumulator, ekspansjonstanker, trakter og gud-vet-hva. Billig og greit. Bare det å fylle automatolje på Jeep'en ville være en tilnærmet umulighet uten plastflaske m/slange.

Link to post
Share on other sites

Skal du først kjøpe deg en akkumulatortank er det som det nevnes her helt greit med en i den størrelsen du tenker å kjøpe deg på Maritim.

Jeg kjøpte selv en slik etter at min gamle sprakk. Vet ikke bedre og derfor fornøyd med denne størrelsen.

Forskjellen mellom denne og en som er større er at vannpumpen jobber litt oftere men med kortere intervaller enn hva en større akkumulatortank vil gjøre. Da vil pumpen jobbe lengre med lengre intervaller :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Takk for den Jan.

Hvordan fester du T-nippelen til flaska?

Hei igjen,

såvidt jeg husker tok jeg bare av korken og boret et hull gjennom denne, hvor jeg så satte inn en eller annen stuss fra innsiden, som jeg så sikret med litt lim.

Men hos meg har jeg ikke T-nippel festet direkte til flasken, der har jeg bare en "rett stuss" ut fra flasken, og så går den videre til T-nippelen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...