Jump to content

noen erfaringer med engbo midi 200?


Superkul

Recommended Posts

Det står så : opptil 25 fot og da tar jeg høyde for uansett vekt i.o.m det ikke står i teksten

 

Det er litt merkelig å operere med fot i en slik sammenheng, for jeg vil vel tro at det er vekten som er det avgjørende, ikke lengden på båten. Din båt er vel litt i samme gata som Saga 27 og den anbefaler Engbo å ha Vinsj type 32-12010 Engbo 32-vinsj, 12V, 1000W

 

Men ta en tlf til forhandleren og hør med de.

 

REDIGERT:

Ser at lista hos Engbo over vinsjer ikke er oppdatert siden 2004 og da kan det jo være at den lista er litt utdatert ifht de vinsjene som er på markedet i dag :-)

 

mvh Plenen

Redigert av Plenen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er en annen tråd om dette her tror jeg. Uansett, har en 32 vinsj hvor motoren gikk fløyten i fjor. Min vinsj var så gammel at ny motor ikke kunne skaffes men Engbo hadde løsningen. De modifiserer en 600W motor og det virker fint det. Den er ihvertfall sprekere enn den slitne som ble byttet ut. I ombyggingen inngår også at elektronikken flyttes fra ute under plastlokket til å komme inn i båten. Hvis releer og annen mekanikk på 32 vinsjen er ok så er dette en reparasjon til ca kr 3500.

Det eneste jeg merker av forskjell er at 600W motoren jobber litt mere enn 1000W motoren ved opphiving. Dvs den høres litt mere anstrengt ut . Men den virker veldig bra på 25 fot og ca 2500 kg med båt. Uten at jeg vet det sikkert så tror jeg dette er samme motoren som brukes på Midi 200.

Link to post
Share on other sites

Den vinsjen blir for liten for båten din, legg heller på noen kroner ekstra og kjøp en større. Jeg vil forøvrig fraråde disse vinsjene på det sterkeste. Det er det vinsjmerket vi har hatt desidert mest problemer og reklamasjoner med. Er fortsatt registrert som forhandler av disse vinsjene, men nekter tvert å selge en eneste vinsj lengre da vi ikke har tid til å kjøre rundt og reparere engbovinsjer hele sommeren.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vi har Midi 200. Vi er godt tilfreds med denne i vår plastsnekke på 25 fot. Vinsjen er sterk nok for vår båtstørrelse.

 

Hadde sist helg problemer med fjernkontrollen. Ringte Engbo mandag, og hadde ny fjernkontroll i postkassen på tirsdag. Da fungerte alt som før igjen. De har tydeligvis hatt problemer med en batteriklemme i fjernkontrollen.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Som et lite apropos, så har jeg en Lowfrans Scorpion vinsj på 300watt og et 16kg Engbo anker med 40m 6mm kjetting på min Saga 27. Har aldri hatt problem med å dra meg ut til ankeret eller å få det opp. Men på ordentlig sugende bunn etter mange døgn, har den nok jobbet tungt for å få ankeret løs. Men det har alltid kommet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Det er tre nivåer av bråk ved kjetting:

 

Fritt fall som bråker myyye! Systemet går under navnet "industri lambertseter" og anbefales ikke, mye å stramme

inn når en er kommet til land.

 

Hurtigutkjøring som gir ut kontrollert mengde kjetting ved moderat støynivå, anbefales.

 

Langsom utkjøring (samme hasighet som opp) som jeg har og som bråker svært lite, men som jeg ikke vil anbefale.

Uten myyye trening er det lett å drive av før ankeret når bunnen, og så må en gå svært langsomt til land etter at

ankeret har nådd bunnen. Men da er det til gjengjeld bare å stramme opp et par meter. Men anbefales altså ikke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

jeg har verfall tenkt ut at fks 2,5 tonn plattegatter er miiiinst like tung å dra bakover som snekka mi, jeg hadde en 24 scand (plattegatter) og den veide lite og den var like tung å dra inn ankeret som på 28 sandviken vår

så jeg satser hardt og er heller litt forsiktig....... det er vel stor forskjell på rive og slite og ta det litt pent

Link to post
Share on other sites

Hva brukes en ankervinsj til?

1. Slippe ut ankeret automatisk ved elektrisk bryter. (alle vinsjer klarer dette uansett størrelse i denne klassen)

2. Heise opp anker med tau/kjetting.(dette bør også alle vinsjer klare med "normalt" anker)

 

Hva er bakdelen til Midi 200 kontra "voksen utgaven"?

Tynnere tau, 12mm kontra 16mm.

Normalt er effekten på motoren proporsjonal med mulig innvinsjningshastighet, mao vil sannsynligvis Midi 200 vinsje inn ankeret litt saktere enn en "voksen vinsj"(har i praksis liten betydning)

 

Sitter ankeret skikkelig fast bør man aldri dra dette løs med vinsjen, men ved å kjøre båt som noen har nevnt tidligere (ingen forskjell stor/liten vinsj)

 

Det er stort sett festebrakett og kabular som er endret fra ifjor. Montasjemessig er det blitt mye mer fleksibelt.

 

Jeg ville ikke nølt med å sette en Midi vinsj på denne båten, kanskje kompensert litt med ankervekt for tynnere tau - lykke til!

Redigert av Cato (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...