Superkul Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 jeg har en 28 sanvik (snekke) og lurte på om noen vet om denne vinsjer holder til denne??? det står at den går opp til 25 fot og en 28 snekke er vel lettere å dra bakover pga spiss bak en en plattergatter på 25 fot Det er veldig begrenset plass til vins innvendig og fant ut at denne må være midt i blinken Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Det er vel ikke antall fot som er det viktigeste, men vekt. Jeg har montert midi på min båt som veier 2200 kg, og det er ikke noe problem Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted June 22, 2007 Author Share Posted June 22, 2007 Det står så : opptil 25 fot og da tar jeg høyde for uansett vekt i.o.m det ikke står i teksten Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Avmønstret2 Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 (edited) Det står så : opptil 25 fot og da tar jeg høyde for uansett vekt i.o.m det ikke står i teksten Det er litt merkelig å operere med fot i en slik sammenheng, for jeg vil vel tro at det er vekten som er det avgjørende, ikke lengden på båten. Din båt er vel litt i samme gata som Saga 27 og den anbefaler Engbo å ha Vinsj type 32-12010 Engbo 32-vinsj, 12V, 1000W Men ta en tlf til forhandleren og hør med de. REDIGERT: Ser at lista hos Engbo over vinsjer ikke er oppdatert siden 2004 og da kan det jo være at den lista er litt utdatert ifht de vinsjene som er på markedet i dag :-) mvh Plenen Edited June 22, 2007 by Plenen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Størrelsen må vel bety noe også. Ofte mer vindfang i en stor båt enn en liten... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Er en annen tråd om dette her tror jeg. Uansett, har en 32 vinsj hvor motoren gikk fløyten i fjor. Min vinsj var så gammel at ny motor ikke kunne skaffes men Engbo hadde løsningen. De modifiserer en 600W motor og det virker fint det. Den er ihvertfall sprekere enn den slitne som ble byttet ut. I ombyggingen inngår også at elektronikken flyttes fra ute under plastlokket til å komme inn i båten. Hvis releer og annen mekanikk på 32 vinsjen er ok så er dette en reparasjon til ca kr 3500. Det eneste jeg merker av forskjell er at 600W motoren jobber litt mere enn 1000W motoren ved opphiving. Dvs den høres litt mere anstrengt ut . Men den virker veldig bra på 25 fot og ca 2500 kg med båt. Uten at jeg vet det sikkert så tror jeg dette er samme motoren som brukes på Midi 200. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 (edited) Midi er i hvertfall en populær winsj...skulle bestille 2 stk til kunder fra Engbo i går....lev.tid...september!!!!! Edited June 22, 2007 by jory (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted June 22, 2007 Author Share Posted June 22, 2007 shit Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Det betyr vel at de er tomme hos Engbo, men du kan vel finne den som lagervare hos forhandlere?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted June 22, 2007 Author Share Posted June 22, 2007 vær sikker at jeg ringer i morra tidlig............. Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 Den vinsjen blir for liten for båten din, legg heller på noen kroner ekstra og kjøp en større. Jeg vil forøvrig fraråde disse vinsjene på det sterkeste. Det er det vinsjmerket vi har hatt desidert mest problemer og reklamasjoner med. Er fortsatt registrert som forhandler av disse vinsjene, men nekter tvert å selge en eneste vinsj lengre da vi ikke har tid til å kjøre rundt og reparere engbovinsjer hele sommeren. Lykke til! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 Og hvem er vi ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 (edited) Både mini og midi er ganske mye modifisert på årets utgave...så tidligere problemer skal være løst Edited June 24, 2007 by jory (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 vær sikker at jeg ringer i morra tidlig............. Maritm annonserer den til 7780,- på forsiden sin. Det må vel bety at de har noen på lager Quote mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 Både mini og midi er ganske mye modifisert på årets utgave...så tidligere problemer skal være løst Vet du hva som er gjort med de? Quote mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 Nei det vet jeg ikke lippert...men de har i hvertfall endret modellnavn fra 200 til 201..Harald Engbo hos Engbo A/S...har sikkert et vettugt svar å komme med vil jeg tro Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 Hei Vi har Midi 200. Vi er godt tilfreds med denne i vår plastsnekke på 25 fot. Vinsjen er sterk nok for vår båtstørrelse. Hadde sist helg problemer med fjernkontrollen. Ringte Engbo mandag, og hadde ny fjernkontroll i postkassen på tirsdag. Da fungerte alt som før igjen. De har tydeligvis hatt problemer med en batteriklemme i fjernkontrollen. Quote Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 maritim har og den er bestilt............sikkert ikke den smarteste vinsjen men skal jeg ha en som er litt større blir det fort dobbel pris og det gidder jeg ikke, jeg kjøpte motor en gang i båt og det var en 29-31 foter trebåt og han hadde vitterlig denna i den Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Som et lite apropos, så har jeg en Lowfrans Scorpion vinsj på 300watt og et 16kg Engbo anker med 40m 6mm kjetting på min Saga 27. Har aldri hatt problem med å dra meg ut til ankeret eller å få det opp. Men på ordentlig sugende bunn etter mange døgn, har den nok jobbet tungt for å få ankeret løs. Men det har alltid kommet. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 herlig, setter det seg skikkelig fast bruker jeg tauet og drar det løs med båten - også en grunn til og velge tau??? + at det ikke bråker sånn ................ Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Hei igjen. Det er tre nivåer av bråk ved kjetting: Fritt fall som bråker myyye! Systemet går under navnet "industri lambertseter" og anbefales ikke, mye å stramme inn når en er kommet til land. Hurtigutkjøring som gir ut kontrollert mengde kjetting ved moderat støynivå, anbefales. Langsom utkjøring (samme hasighet som opp) som jeg har og som bråker svært lite, men som jeg ikke vil anbefale. Uten myyye trening er det lett å drive av før ankeret når bunnen, og så må en gå svært langsomt til land etter at ankeret har nådd bunnen. Men da er det til gjengjeld bare å stramme opp et par meter. Men anbefales altså ikke. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Litt merkelig at Engbo anbefaler winsjen til båt på 25 fot, og ingen tonnasje. På den svenske importørens hjemmeside står det...25 fot eller 2, 5 tonn Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 jeg har verfall tenkt ut at fks 2,5 tonn plattegatter er miiiinst like tung å dra bakover som snekka mi, jeg hadde en 24 scand (plattegatter) og den veide lite og den var like tung å dra inn ankeret som på 28 sandviken vår så jeg satser hardt og er heller litt forsiktig....... det er vel stor forskjell på rive og slite og ta det litt pent Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Cato Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 (edited) Hva brukes en ankervinsj til? 1. Slippe ut ankeret automatisk ved elektrisk bryter. (alle vinsjer klarer dette uansett størrelse i denne klassen) 2. Heise opp anker med tau/kjetting.(dette bør også alle vinsjer klare med "normalt" anker) Hva er bakdelen til Midi 200 kontra "voksen utgaven"? Tynnere tau, 12mm kontra 16mm. Normalt er effekten på motoren proporsjonal med mulig innvinsjningshastighet, mao vil sannsynligvis Midi 200 vinsje inn ankeret litt saktere enn en "voksen vinsj"(har i praksis liten betydning) Sitter ankeret skikkelig fast bør man aldri dra dette løs med vinsjen, men ved å kjøre båt som noen har nevnt tidligere (ingen forskjell stor/liten vinsj) Det er stort sett festebrakett og kabular som er endret fra ifjor. Montasjemessig er det blitt mye mer fleksibelt. Jeg ville ikke nølt med å sette en Midi vinsj på denne båten, kanskje kompensert litt med ankervekt for tynnere tau - lykke til! Edited June 26, 2007 by Cato (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Enig med siste innlegg...12 mm flettet tau har bruddstyrke som kan holde mye tyngre båt enn 2, 5 tonn...og har man større båt...tyngre anker. En 600 w winsj klarer det uten problemer Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts