Enzo Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Kom akkurat hjem med en Yamaha Malta påhengsmotor til jolla , denne har aldri vært bruk men er noen år gammel , jeg har startet den opp og den fungerer 100% men i den originale instruksjonsboka anbefales de innkjøring 1bensintank med 1:50 oljeblanding og deretter er den innkjørt og kan kjøres på 1:100 blanding. Pakninger som er synlige virker ihvertfall myke og fine osv. Men når jeg nå har kjørt inn motoren , er det noe spesielt jeg bør se etter siden motoren faktisk er fra 90tallet og ikke har vært brukt ? Klarer ikke å finne ut noe fra instruksjonboka om at det skal være noen slags impeller her og den spytter da ut en pen liten skvett vann via exosen når jeg starter den i bøtta. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
C-marine Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Motoren din burde holde veldig lenge hvis du bare kjører den godt inn og tar godt vare på den. Og husk standar vedlikehold på høsten og våren. Quote Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted June 22, 2007 Author Share Posted June 22, 2007 Så det er ikke noen farer med tanke på at pakninger kan ha blitt sprø av at motoren har stått ubrukt siden ny (endel år) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
andersm Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Du har nok med 99.9% sikkerhet en vannpumpe med impeller. det er sikkert ikke så dumt å sjekke impelleren, mange mener at denne kan tas av både alder og bruk. Jeg byttet impelleren på en Evinrude 86 modell som kun var kjørt noen få timer. Denne var imidlertid myk og fin, ingen sprekker el. Men det kan jo være annerledes med din motor. Ellers er det sikkert ikke dumt å sjekke at den faktisk kjøler, på min motor blir sladrestrålen varm når termostaten åpner. Giroljen bør vel byttes, sikkert ikke dumt å smøre opp med grease der det er nipler for dette. - Anders m. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Det er jo alltids det men hvis den har gått upåklagelig i et par timer så tror jeg nok kanskje det er over. Det er vel forskjellig fra motor til motor? Hvordan den er lagret osv Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted June 22, 2007 Author Share Posted June 22, 2007 Den ser ut som den er lagret inne i stua til noen , mer enn det er vanskelig å si. Tenkte å montere den på den nye jolla på mandag og kjøre en testtur så da får vi se om ting fungerer slik de skal. Gikk gjennom hele instruksjonsboka og fant ikke et eneste ord om impeller eller vannpumpe så de mener kanskje at slikt varer evig. Vel det er vel bare å testkjøre så finner vi vel ut av disse tingene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Gikk gjennom hele instruksjonsboka og fant ikke et eneste ord om impeller eller vannpumpe så de mener kanskje at slikt varer evig. På de Johnson/Evinrude jeg har hatt opp gjennom årene har jeg aldri byttet impellere. Mitt lokale verksted (av den gode gamle skole) så skjønner de ikke poenget med å bytte med mindre det ikke er kjøling og da må man jo bytte! Har lagt merke til at på min helt nye Suzuki 90hk fire-takter så skal impeller byttes hvert annet år (tror jeg det var) i følge instruksjonsboken, så mye for fremskrittet! Og med den anerkjente overlegne kvalitet som Yamaha besitter så bør vel impelleren overleve både deg og dine etterkommere! Men litt smøring på de rette steder og litt skifte av olje og kjøring i ferskvann tror jeg selv den motoren vil være tjent med. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted June 22, 2007 Author Share Posted June 22, 2007 Her er motoren , betalte 2500.- Matcher vel den nye silver marine jolla fint håper jeg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.