Jump to content

Biltema topcoat, erfaringer?

Harry Hare

Recommended Posts

Hmmm- har test ut diverse maling og lakk, og funnet ut at to-komponent top-coat fra biltema er en billig og god løsning.

Det blir en flott, blank og knallhard overfalte, som tåler alt annet enn kongevann.

Har noen dårlige erfaringer med Biltema- topcoat ?

Mange har hatt problemer med glansen når en sprøyter topcoaten.

Jeg skal prøve dette om ikke veldig lenge så det fin ner jeg ut da. står litt om dette på fendern.se

Dette mener jeg man burde overlate til fagfolk, som har kompetanse på dette område. Er ikke bare å sprøyte på.

..og hva er fagfolk?? Sprøytlakkere kan læres av de fleste faktisk. Men noen timers trening så er det noe de fleste kan beherske.

Ellers så kan det bli ganske bra med å bare rulle på med Mohair rulle. ( ihvertfall med 1 komp. lakk. Aner ikke hvor bra det er å rulle 2 komp. Vil tippe at det kanskje er litt mer vrient(?) )..

:drink:

Hva er grunnlag for at en fagmann skal utføre jobben????????? :confused:

Har du,? den samme erfaringen og kompetane som en fagmann på dette feltet???.

Tror du virkelig at det bare er å sprøyte på med gelcoat??.

Ja ja sett i gang det er heldighvis ikke min båt.

Vis det er en Selco 18 fot du snakker om, så er dette en virkelig klassiker. Jeg ville aldri gjort dette selv med en slik flott båt. Få en proff kar til å gjør dette. Det vil vil du ha igjen for den gangen du selger mesterstykket. :flag::cheers:

To komponent lakken fra biltema skal være grei med rulle..

Finner dere en som kan kalles fagmann så si fra!!!!!!!!!!!!! Lakkering gjør jeg like bra selv. Samme med mekking av bil båt og snekkering!

Jeg utfører kun arbeid som gir topp resultat! Det er ikke gelcoat som skal sprøytes men topcoat. Altså en polyurethane-lakk som herder kjemisk! Har lakkert ting som krever mer enn båt! Jeg lakkerer faktisk penere enn en av lakkererene på jobben! Det jeg ikke kan lærer jeg meg!

Jeg har ikke testet Biltema sin, men jeg har akkurat lakkert min klassiske Smuggler 21 selv med sprøyte (åh..uffda). Jeg brukte da Star sin Top-coat. Dette ga i allefall fin blank finish!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Lest første innlegget?????? Jeg svarte på det..

Hadde bare folk som hadde spurt etter ting her hadde det vel ikke vært veldig nytte i forumet??

Hehe.

Jeg er nok enig i at ikke alle bør sprøyte båten sin men jeg føler meg veldig trygg på at det blir bra. Jeg har lest under mine undersøkelser om denne lakktypen at det kan være et problem med å få skikkelig glans på biltemas topcoat, selv om en proffesjonell lakkerer har utført jobben. Så om det blir matt ligger helst problemet i lakken, og jeg leverer igjen resten av lakken og kjøper international i steden. Denne lakken skal ikke ha noe forenlighetsproblem med biltema!

Jeg har ikke testet Biltema sin, men jeg har akkurat lakkert min klassiske Smuggler 21 selv med sprøyte (åh..uffda). Jeg brukte da Star sin Top-coat. Dette ga i allefall fin blank finish!

Det er star (eller MPS som de kalles) som leverer lakk til biltema :diving:

Har selv bruk Biltema sin topcoat, som altså er en 2-komponent PU-lakk. Jeg lakket en smal hvit stripe like over vannlina, brukte rull og fordriver med godt resultat.

Det er star (eller MPS som de kalles) som leverer lakk til biltema :diving:

Da kan den anbefales på det varmeste!!!! (syntes nok det var mistenkelig like bokser.. :yesnod: ..)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Har rullet hele skroget rødt og overbygget hvitt med biltemas 2-komp. Ble etter forholdene bra (fullfartjobb)

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Eg brukte biltema sin Topcoat på båten min. Denne rulla eg på utan å bruke fordriver til slutt. Synst resultatet vart bra, og glansen heldt endå...

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

• 7 years later...

Ser dette er en gammel tråd, men sånn mtp. dette forumet som oppslagsverk så har jeg noen innvendinger som kan være nyttige for de av dere som skal velge topcoat.

Jeg har akkurat restaurert en gammel GH 14 og la ned en del arbeid i skroget på yttersiden. Båten på innsiden var sparklet og reparert med epoxysparkel og polyester så mange ganger at jeg ga opp å få god finish inni. Jeg var fornøyd om den i det minste hadde samme farge innvendig.

Jeg har brukt International Perfection på utvendig fribord med rulle og skumfordriver og Biltema topcoat på alt innvendig. Disse to produktene er i teorien ment for samme formål - Å skape en slitesterk, hard og robust overflate som tåler mye mer enn 1-komponent lakkmaling og som har høy glans.

Konklusjonen etter å ha påført begge produktene under samme forhold (i garasje som er kunstig oppvarmet til 23 C) er at Perfection er lettere å jobbe med og har lengre "pot life" (altså hvor lenge lakken er brukbar etter at herder og base er blandet) og gir et resultat som overgår Biltema sitt produkt en høy gang om glans og finish er viktig.

Fordeler med Biltema topcoat: Rimelig i innkjøp

Minus med Biltema topcoat: Etter nøyaktig blanding av base og herder tar det omtrent 20 min før blandingen er tjukk som kefir-melk og må tynnes (om man da har tenkt på å kjøpe det). Jeg har påført samme produkt på båt ute i 13 C med samme erfaring.

Fordeler med International Perfection: Et resultat som (om man følger anvisninger nøye) er like godt som sprøytelakkert (ja, faktisk) etter at det får tid til å flyte ut og hvis forarbeidet er korrekt utført. Bedre utvalg i farger. En drøm å jobbe med i forhold til Biltema sitt produkt.

Konklusjon: Om du IKKE bryr deg om appelsinhud, og om det er greit med noen skavanker så lenge båten ser "nyovermalt"ut - gå for Biltema.

Om du har noen som helst forhåpninger om å nærme deg sprøytelakkert finish med rull og fordriver og at båten din er verdt mer enn 5000 kr så styr unna Star/Biltema. Biltema topcoat er slitesterk som PU-lakk generelt er og er fin til jolla, men alt annet egner den seg ikke til. Det er et annenrangsprodukt som 90% av alt annet som selges på Biltema. Greit nok, men ikke bra.

Dropp også å bruke Biltema sine miniruller for såkalt syntetisk maling til topcoaten de selger. De går i oppløsning og etterlater store kladder av rullefiber etter noen minutters bruk.

Biltema er fint om du trenger en skiftenøkkel eller en skrutrekker til å skru litt på tråsykkelen din. Også har de en rustbeskytter og en kaldavfetting som virker overraskende bra og sikkert noen få andre ting, men er ellers et godt bevis på det gode gamle ordtaket: Du får hva du betaler for. Og topcoaten er ikke noe unntak.

Edited by Lukas (see edit history)