Jump to content

Sure oppgulp & frustrasjoner


giver

Recommended Posts

Med utgangspunkt i at vi er ulike individer, er nok virkeligheten slik at enkelte tråder blir mer tempererte enn andre. Hvor grensen skal gå, vites ikke.

 

Tråden om Telenor, er etter mitt skjønn ikke en tråd med debatt om gratis redning eller ei. Det er en ren politisk tråd, med argumentasjoner som vi finner igjen fra debattprogrammer på TV. Høyre mot venstresiden, så og si. Som alle politiske debatter ender de fleste i usakeligheter, eller at partene står steilt mot hverandre. Slik er livet, og lite kan vi gjøre for å endre det. Det eneste som kan gjøres er å ikke selv delta. Det kommer an på hvor mye en lar seg provosere :-)

 

Noe som kanskje er mer betenkelig, er at Baatplassen, som de fleste andre båtforeninger, etter hvert utmerker seg med noen fremskutte deltakere, som nærmest får litt "monopol" på hva som er fornuftig og riktig. Det er ikke meningen å kritisere enkelte her, eller deres kunnskaper, men det er fort gjort å føle at kanskje egne kunnskaper ikke er så meget verd. Hvis vi bruker en vanlig båtforening som utgangspunkt, vet vi at vi som regel finner skikkelser der som en ikke kommer utenom hvis en vil ha noe gjort. Det kan være å bruke krana, strøm, låne en plass nærmere kaia etc. Noen har klart å innta roller og posisjoner, som nyankomne "guttunger" må vise den største respekt for; det hersker et uskreven rangordning. I Son har vi Havnesjefen. Slik han fremstår på fjernsynet, er han prototypen på feil mennesketype i en maktposisjon. Jada, jeg vet at det er delte meninger om dette :-) Mitt poeng er at deltakerne i et slikt forum som dette bør bestrebe seg på å behandle alle så likt som mulig. Det  kan like gjerne være 16-åringen som kommer opp med en god ide, som sjøulken som har seilt på de syv hav i en mannsalder.

 

Skjevheter vil det alltid være, noen ganger seiler vi kryss, andre ganger lens, og noen ganger er det helt ålreit. Det er når det er fare for mannskap og skute det er grunn til å rope varsko. Hittil har det gått rimelig greit her på Baatplassen, men noen tendenser  til potensielle kullseilaser er tilstede. Hvis alle bestreber seg på imøtekommenhet, respekt og gjensidighet, tror jeg mye er vunnet.

 

Det er kanskje tåpelig å kommentere småting som f.eks. skrivefeil, på den annen side er et godt språk et fint grunnlag for å kunne uttrykke seg, slik at en blir forstått bedre. Det må tross alt både en sender og en mottaker til for at kommunikasjon skal oppstå.

 

Jeg har tidligere forsiktig antydet noe av det samme som jeg skriver her. Den gang ble det bare forbigått i stillhet. Det skal bli interessant å se hva som nå skjer.

 

De beste hilsener og ønsker om en fredfull romjulstid.

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Mye godt sagt der, Marna.

Noe som kanskje er mer betenkelig, er at Baatplassen, som de fleste andre båtforeninger, etter hvert utmerker seg med noen fremskutte deltakere, som nærmest får litt "monopol" på hva som er fornuftig og riktig.

Jeg kan ikke si at jeg har merket meg at noen spesielt "har monopol på meninger", men en opparbeider seg et visst rykte/integritet etterhvert. En lærer seg til at enkelte har fornuftige meninger og andre ikke og det gjelder helt uavhengig av hvor mange innlegg en har hatt. Enkelte som har bastante meninger fremstår som kverulanter og andre fremstår som reflekterte personer og slik vil det alltid være i alle diskusjoner. Her har vi i alle fall den trygghet at vi vet hvem som poster hva og ikke slik som f.eks. hos BM der en fritt kan bruke hvilken som helst signatur, også andres. Noen diskusjoner tar helt av og det er jo også helt OK for min del, andre kunne gjerne vært glemt før de startes.

 

En liten oppfordring til ALLE må være å være saklig og ikke skrive bare fordi skrivekløen tar overhånd!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Vi burde hatt en fast streng som heter: "Off Topic". merkelig at der ikke er stemning for det her, de fleste andre Yabb Fora har i hvert fall det.

 

Eksempelvis dette: http://www.hifisentralen.com/

 

Der bør f.eks hver tråd begynne med alt annet enn hva som har med båt og gjøre. For det er vel slik at medlemmene har andre interesser og?

 

Det har jo tidligere innlegg i Baatplassen allerede bevist.

 

Her kunne man da diskutert og spurt om tips og råd til f.eks:

 

Julepresanger (som vi jo har i fra før av her),  

 

Hvordan lage Hjemmeside

 

Oppskrift på gode Drinker

 

Tips til Bilen

 

Gode matoppskrifter

 

Hvilken husmaling er best

 

Hvordan få en fin plen

 

Landslaget i fotball

 

TELENOR

 

Osv, osv, osv.....

 

Med tanke på dette gode miljøet som er her, hadde ikke dette vært en ide?

Link to post
Share on other sites

Med tanke på dette gode miljøet som er her, hadde ikke dette vært en ide?

Er i grunnen ikke så dumt. Kompetansen her er jo stor på alle områder. Måtte vel helst vært et eget forum på linje med Åpent forum og Kjøp, Salg osv....

 

Så hadde folk sluppet å bli provosert av en og annen off-topic diskusjon om juleøl og hunder.

Link to post
Share on other sites

Mye godr sagt der, Marna. Jeg kan ikke si at jeg har merket meg at noen spesielt "har monopol på meninger", men en opparbeider seg et visst rykte/integritet etterhvert. En lærer seg til at enkelte har fornuftige meninger og andre ikke og det gjelder helt uavhengig av hvor mange innlegg en har hatt. Enkelte som har bastante meninger fremstår som kverulanter og andre fremstår som reflekterte personer og slik vil det alltid være i alle diskusjoner. Her har vi i alle fall den trygghet at vi vet hvem som poster hva og ikke slik som f.eks. hos BM der en fritt kan bruke hvilken som helst signatur, også andres. Noen diskusjoner tar helt av og det er jo også helt OK for min del, andre kunne gjerne vært glemt før de startes.

 

En liten oppfordring til ALLE må være å være saklig og ikke skrive bare fordi skrivekløen tar overhånd!

Hei  :santa:

 

Nå tok skrivekløen overhånd igjen.

Sitter her og nyter siste rest av julefreden - alle andre har nå lagt seg og jeg koser meg alene igjen - sammen med Baatplassen.

 

Har nok også lagt merke til det SveinHa nevner. Det finnes nok av folk som er ekspert på å ta "mannen og ikke ballen" - nei f..n også, nå blir vel mange forbannet fordi jeg nevnte det igjen....... skal stryke det neste gang.

 

Men legg likevel merke til følgende:

Om kona (kjærringa) sier i et godt selskap at mannen ikke er noe tess som elsker, ja da ler han det bare bort og ser helt troskyldig ut og ingen rundt ser ut til å tro noe annet enn at det motsatte måtte være tilfelle. Men skulle kjærringa være så uheldig å si at mannen er en dårlig sjåfør - eller båtfører, ja da bryter hel......te laus nærmest.

For alle veit jo at det finnes bare to typer sjåfører eller båtførere:

"Det er alle de andre idiotene og så er det de som kjører som MEG."

 

Og siden vi likevel er i det filosofiske hjørnet kan jeg likegodt slenge på denne også:

 

" I en ellers urettferdig verden er vettet det eneste som er rettferdig fordelt" - ja for har du noengang hørt om noen som har sagt at de har fått for lite tildelt?

 

 

Og de som føler seg truffet kan sende meg en IM - så skal jeg slette innlegget. :wink:

 

Og GOD JUL OG GODT NYTTÅR TIL ALLESAMMEN

KAT

Link to post
Share on other sites

Ang. off-topic så har vi hatt endel diskusjon om dette, bl.a. i forhold til å opprette ett eget OT forum.

 

Jeg er skeptisk av to grunner.

-Det kan gå utover vårt "gode navn og rykte", vi ønsker ikke å bli oppfattet som et chatte-forum.

Vi er og forblir et båt-forum.

-Moderering av en slik gruppe kan fort by på utfordringer, jeg tar iallfall ikke på meg oppgaven frivillig. :lol:

Link to post
Share on other sites

Vel, slik det er nå blir jo emner som strengt tatt ikke har med båt å gjøre liggende under Åpent Forum, på Båtforumet.

 

Det har jo blitt diskutert både det ene og det andre som ikke har med båt å gjøre.

 

Og det kommer man nok ikke utenom, selv om det kanskje måtte være ønskelig?

 

Ingen er vel i tvil om at dette er et Båtforum, et vidunderlig godt et sådan.

 

Men det er jo slik over alt. Man snakker sannsynligvis ikke bare om sying i en syklubb, eller bare om dykking i en dykkerklubb f.eks?

 

Og dette med chatting, som jo er noe helt annet, er der jo og stilt spørsmål om før, og da sa jo Du Ingar at dette var noe som antakelig kom til å komme?

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...631408;start=11

 

Ellers må jeg bare få si at jeg synest dette Forumet driftes på "ein jysla go måte" som vi sier her på Karmøy. Og dette er jo bare flisespikkeri egentlig, men noe må man jo finne på i vinermørket  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg har lært mere om båt på disse sidene enn av min båtgale morfar.  Mye kan sies om de mest aktive personene på forumet, men en ting er helt klart, de er dyktige.  Det står stor respekt av de personene som bidrar hele tiden.  Disse personene, og de fleste står nevnt på avstemningen, har alle fortjent en applaus.  Hipp Hipp Huurraa :smiley:!!! Stå på.

Link to post
Share on other sites

Vel, slik det er nå blir jo emner som strengt tatt ikke har med båt å gjøre liggende under Åpent Forum, på Båtforumet.

 

Det har jo blitt diskutert både det ene og det andre som ikke har med båt å gjøre.

 

Og det kommer man nok ikke utenom, selv om det kanskje måtte være ønskelig?

 

Ingen er vel i tvil om at dette er et Båtforum, et vidunderlig godt et sådan.

 

Men det er jo slik over alt. Man snakker sannsynligvis ikke bare om sying i en syklubb, eller bare om dykking i en dykkerklubb f.eks?

 

Og dette med chatting, som jo er noe helt annet, er der jo og stilt spørsmål om før, og da sa jo Du Ingar at dette var noe som antakelig kom til å komme?

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...631408;start=11

 

Ellers må jeg bare få si at jeg synest dette Forumet driftes på "ein jysla go måte" som vi sier her på Karmøy. Og dette er jo bare flisespikkeri egentlig, men noe må man jo finne på i vinermørket  :wink:

Så lenge de ikke-båt sakene er i såpass beskjedent omfang som de er nå er det jo ikke noe problem. Mange ikke-båt saker gjelder til en viss grad båt likevel, i alle fall så lenge det er båtfolk som har et eller annet problem så kan det lett gjelde andre båtfolk. Vi er da ikke slik at vi kun tenker båt og ingenting annet (håper i alle fall det :lol:).

 

Chatting har jeg ikke noe forhold til, har aldri prøvd, og kommer neppe til å prøve heller. Ser for meg at om en skal chatte kan det være like greit å slå på tråden til en eller annen båtplassfreak eller sende IM om der er noe en skal ha diskutert som ikke tåler dagens lys. Vil nok tro at det meste som diskuteres bør kunne ligge i "Åpent forum" og da vil andre også kunne ha nytte av det.

 

Ellers må jeg bare få si at jeg synest dette Forumet driftes på "ein jysla go måte" som vi sier her på Karmøy.

[glow=red,2,300]E N I G[/glow] :wink: :wink: :wink::yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Og dette med chatting, som jo er noe helt annet, er der jo og stilt spørsmål om før, og da sa jo Du Ingar at dette var noe som antakelig kom til å komme?

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...631408;start=11

 

Ellers må jeg bare få si at jeg synest dette Forumet driftes på "ein jysla go måte" som vi sier her på Karmøy. Og dette er jo bare flisespikkeri egentlig, men noe må man jo finne på i vinermørket  :wink:

Takk!!  :yesnod:

 

Når det gjelder chat så ligger det fortsatt på hylla.

Pga veksten har vi hatt nok å gjøre med andre ting hittil.

Men som jeg skrev vil vi vurdere det ifm oppgradering.

Link to post
Share on other sites

Til dere som jobber mye med denne side: STÅ PÅ, det er en j****** bra side. Om der kommer et  spørsmål eller to der ikke har med  båt å gjøre, ser ikke jeg det som noe problem. Kan vi hjelpe hverandre er det jo bare flott. Som sagt, Ingar og mannskap: Stå på, kjempeflott side. :yesnod:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hei

Det jeg var ute etter er at innholdet i en tråd er i nogenlunde i samsvar

med emnetittelen. Det er så mange tråder at hvis ikke "overskriften"

sier noe om innholdet, blir det for uoversiktlig for meg.

Tråder har lett for å gå over i hverandre, og det blir vanskelig å følge med.

Her bør egentlig medlemmene gå litt inn i seg selv og tenke over hva som blir

lagt inn hvor, og gjerne hvorfor. :wink: :wink:

mvh

giver :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ellers må jeg bare få si at jeg synest dette Forumet driftes på "ein jysla go måte" som vi sier her på Karmøy.

Helt enig "ein grevelige goe side" (Stavangersk fra en utflyttet Stavangermann med aner fra Karmøy)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å være leder i en bedrift betyr ikke at du alltid må / kan være populær. Det er nok ikke alltid like lett å være i den gruppa som skal passe på at de andre oppfører seg på rette måte, og når en da må "trå" til så vil dette som oftest skape minst 2 leirer. De enige og de uenige.

Jeg var gjesteleser i nærmere 4 mnd. før jeg meldte meg inn på disse sidene, og synes stortsett at det er mange bra innlegg / spørsmål og svar. At engelte ting kan engasjere er jo rett, og da kan kanskje tonen bli litt tøff, men gjentagende krasse bemerkninger burde "behandles"

Så lenge vi står på felles plattform - BÅT - mener jeg det burde være muligheter for å komme inn på andre temaer også. Tilsynelatende mange fornuftige mennesker som er inne på disse sidene

 

INGAR, la baatplassen bestå som den er, og sett foten ned når det er behov for dette. :seeya:

 

PS. legger merke til at det blant enkelte er behov for å markere hvor de har sitt opphav, og da spesielt de fra nordre del av rogaland. Hei hei, jeg er født araber :smiley:

 

MV nyttårshilsen fra

Tønnesea

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...