Marwin Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 (edited) Pascal har kjøpt ny båt.... :flag: Nordhavn 46!! Undertegnede fikk æren av å være mannskap på skuta fra Trondheim til Bergen (hvor sønn kommer og avløser) på vei til hjemmehavn på Tjøme. La det være sagt med en gang: DENNE SKUTA ER RÅ!! Aktive stabilisatorer gjør at det nesten ikke er bevegelse i bølger. Over Hustadvika hadde vi 2-3 meter bølger... Andre og MYE større båter slingret og stampet MYE; Ikke vi! Noe info om skute og utstyr: 130Hk gir ca 8 knop på marsj (1,5 l/Nm!!!), stor FB (noe for Worses blondiner??), ekstra motor med egen aksling på siden (35 Hk), aggregat, TelChart (hadde vi med), 2 Furuno_radarer, to autopiloter, SSB, 3 - TRE VHF-er fra ICOM, alskens ekkoloddsystemer (nytt for meg) + Twinscan fra Interphase, to sovelugarer med egne do og bad, soveplass til 5 i lugarer, et par støkker på broa, sikkert 3-4 støkker i salongen akter, 3 kjøleskap, et par frysere, isbox, watermaker, 1500 Ah batteribank + to sett startbatterier på et par hundre Ah ++++ :eek: Kort sagt: Utstyrt for havseilas! Skuta er fra 1999 og ser ut som om den nesten ikke er brukt!! Vi hadde på oss SOKKER i MASKINROMMET!! Pascal kommer sikkert inn med tillegg / korreksjon av mine data. Reiste fra Tr.heim tirsdag morgen og landet i Kr.sund, neste dag Ålesund hvor vi hadde jobb-besøk og så til Florø i kveld (fredag). Eneste problemet vi hadde var at motoren stoppet for oss midt ute på Hustadvika... Pascal gikk ned i masinrommet og vridde over en ventil til dieselfilter nr. 2 og dermed var alt ok. Forøvrig, motoren er en LUGGER... (saktegående diesel (1600omdr./min på marsj) Startet på Stadt i dag tidlig, med "silkeføre"!! I Florø er det stille vær; Forøvrig en flott gjestehavn! Grattis med ny båt Pascal!! :flag: Redigert: Ja, åsså hadde vi med AIS!! Fikk virkelig se systemet i bruk og er i hundre!! DEN boxen skal inn i båten heime fortere enn svint!! ICE-modem var også med; Full dekning HELE RUTA!!! Edited June 22, 2007 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Regner med det er en slik Fin båt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Satt nettopp og kikket på Norhavn 40 i ett båtblad. Jepp, hvis ett par lottorekker tikker inn er det båten jeg vil ha Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Nordhavn er en av mine saktegående våte drømmer. Lekre båter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Utrolig flott båt. Gratulerer Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Gratulerer så mye med deilig båt- Har fått en del oppdateringer underveis,. og det virker som de koser seg på turen. Tipset Marwin om å se litt opp fra alle dippeduttene i ny og ne for å få med seg naturen også... God tur videre gutter. Lykke til over stadt. Mvh Pjolter Quote I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted June 23, 2007 Author Share Posted June 23, 2007 Regner med det er en slik Fin båt Tusen takk, Enzo Skulle nesten tro bildene var tatt her ombord. Forøvrig er det skjedde "en revolusjon" i Marwins tankegang: Han har begynt Å LIKE sakte fart... :eek: (Siste utsagn var på "sponhemsk"!) Har nettopp kastet tampen i Florø og er på vei til Bergen. Kommer vel til å legge til midt i byen. Er det gjestebrygger der?? Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Jada. Bare dra inn til vågen. Mener at det er gjesteplasser på styrbord side og helt inne ved Zaccariasbryggen hvis jeg ikke husker helt feil, Men det ser dere med en gang dere kommer inn. Er sikkert noen Bergensere som er mer oppdatert en meg. Mvh Pjolter Quote I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 (edited) Har nettopp kastet tampen i Florø og er på vei til Bergen. Kommer vel til å legge til midt i byen. Er det gjestebrygger der?? Gjestebrygger er langs Bryggen og ved Zachariasbryggen. Dere blir nok ikke alene der i kveld med tanke på St.hansfeiring. Lykke til sydover i vakker skute Edited June 23, 2007 by bergen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted June 23, 2007 Author Share Posted June 23, 2007 Takker. Har også fått opdatering fra Hansa666. Krysser Sognesjøen nå i flott vær, litt overskyet, stille+++ Dette er rene cruiset!! Blir nok litt "smått" å komme hjem til egen båt etter dette "stuntet"!! :rolleyes: (Les: Bittelitens våte drøm...) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Den båten er jo bare nydelig! Kjenner det strammer litt ekstra en viss plass når jeg ser slike fartøyer Quote If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted June 23, 2007 Author Share Posted June 23, 2007 Er i innseilingen til Bergen nå; Fortsatt strålende vær!!! Endel heksjøgeneraler her også... Passerte oss i meget trange sund med baugen til himmels og halve havet på slep Det så ikke ut til at de brydde seg DET gjorde ikke VI heller... Stabilisatorene ombord utlignet "tsunamiene" på en fantastisk måte!! Dæsken! Holder visst på å bli GLA i denne skuta! :cool: Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Hei Gratulerer Enda en som har tatt til fornuften og skaffet seg BÅT mvh giver Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 ...Enda en som har tatt til fornuften og skaffet seg BÅT Nja.... vet ikke akkurat DET; Den forrige var jo en Marin Trader 36 Pascal synes forresten denne er lettere å manuvrere... Vi lå i Bergen St.Hans-aften, rett utenfor "Madam Felle". (Hmm... var ikke hun trønder tro?? Det samme var vel også komponisten av "Den Bergenske Nationalsang...) :rolleyes: Nydelig vær; Masse båter ved kai og på Vågen. "Statsråden" kom inn utpå kvelden (og avslørte feigispropell forrut...). FLOTT skute!! Vi satt oppe på FB og hadde flott utsikt! (Selv om det kom en prinsesse 55 med FB og la seg utenpå oss; Vi så NED på den...) Stoor takk til Hansa666 for anbefaling av en fantastisk resturant i 2. etg. "oppi en smågate" :cheers: Har sagt det før: EN ting misunner jeg bergenserne... Skjærgård og masse trange sund med en flott natur!!! :cryin: Og kjørekulturen rundt i Vågen var det ikke mye å utsette på. Hva som skjedde etter klokken 0100 vet jeg ikke; Lydissolasjonen i denne båten er GOD! Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Ja dette er skikkelig båt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SlowLiving Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 Gratulerer med det som etter min mening er det råeste av trawlere. Nordhavn. Har fulgt utviklingen hos P.A.E i mange, mange år og imponeres stadig. N40`s jordomseiling, TransAtlanticRally, etc, etc. Link til Nordhavn : ...og Pascal, om du treffer en kar på fjorden med sikkel rundt munnen og litt vill i blikket som gjerne vil kikke nærmere på "skuta" så er det meg. Regner med at du har DVD`en fra Nordhavn`s Atlanterhavskryssing, hvis ikke så bestill den fra P.A.E; eller ta kontakt med meg så kan jeg brenne en kopi til deg. SL Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 , om du treffer en kar på fjorden med sikkel rundt munnen og litt vill i blikket som gjerne vil kikke nærmere på "skuta" så er det meg. Skal ikke se bort i fra at det er flere av oss som har et lengselfullt blikk etter den båten der. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 Tusen takk, Enzo Forøvrig er det skjedde "en revolusjon" i Marwins tankegang: Han har begynt Å LIKE sakte fart... :eek: (Siste utsagn var på "sponhemsk"!) Hei Dette kalles ikke revulosjon, men evulosjon. Man bli mer voksen/sedat med årene, mvh giver Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 Det tar lengre tid å eldes, når båtlivet leves ut i sakte fart. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Posted August 11, 2007 Share Posted August 11, 2007 Aktive stabilisatorer gjør at det nesten ikke er bevegelse i bølger. Hva slags stabilisatorer er det snakk om her? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted August 11, 2007 Share Posted August 11, 2007 Flott at det er økt interesse for trawlere. Anbefaler interesserte å se på eldre årganger av Passagemaker, de kan kjøpes separat: http://www.passagemaker.com/Default.aspx?tabid=295 Det var omtale av vår nåværende båt i dette magasinet som var "tyngden på vektskåla" som gjorde at vi ikke var i tvil om vårt kjøp. Når det gjelder stabilisatorer har det ifølge siste nummer av Passagemaker vært en rivende utvikling de siste årene når det gjelder hurtig justering av stabilisatorene. Tidligere bestod stabilisatorene i hovedsak av en rostbar gyroenhet som var signalgiver til et hydraulisk pumpesystem, som igjen justerte stabilisatorenes bevegelse for å motarbeide bølgendes rullebevegelse i sidesjø. Nå har visstnok beregningssystemene blitt utviklet slik at stabilisatorene hurtigere motvirker rullebevegelsene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted August 11, 2007 Share Posted August 11, 2007 Her er litt info om Wesmar sine stabilizatorer, dette koster 41.000$ ferdig innstallert ombord i en 43 foter når det speces ved kjølp av ny båt Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Posted August 11, 2007 Share Posted August 11, 2007 (edited) Det tar lengre tid å eldes, når båtlivet leves ut i sakte fart. Den adopterer jeg! Meget bra sagt, herr Worse. Edited August 11, 2007 by Astor (see edit history) Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Posted August 11, 2007 Share Posted August 11, 2007 Ja, jeg regnet med at det ordtøkjet skulle kunne brukes til noe!! Vel bekomme. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjell E Posted August 12, 2007 Share Posted August 12, 2007 (edited) Svarte Ballan! Astor kom før meg, kom nettopp hjem fra 80-årsdag (2 x 40 år), brukte den som som trøst til ungsauan.... Worse, Vyrde bryggenabo, Eders Gullkorn ble mottatt med stor åtgaum! Mvh, En 52-åring som har vært i Tålermodus en gooood stund! Edited August 12, 2007 by LA3939 (see edit history) Quote LA3939 har endret brukernavn Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts