Tine IV Startet 22.Juni.2007 Del på Facebook Startet 22.Juni.2007 På Hortenstreffet sist helg trudde jeg at alt var i vater , etter en runde med 666 så så det ut som autopiloten funka .Men ser ikke helt slik ut ,når den står på en liten stund ved brygga så kommer det opp ute av kurs og piper .Kan dette komme av at jeg ligger ved brygga bare ,eller er det noe feil igjen ? En ting til som hadde vært knall , noen som veit om det finnes brukermanual på norsk på nettet ? Har 3 bøker her , men på engelsk . Og det er ikke min sterke side , når det er sånn engelsk . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
kgt Svart 23.Juni.2007 Del på Facebook Svart 23.Juni.2007 (redigert) Vist du ligger i ro med pilot på auto vill dette skje, glemmer jeg å trykke stanby når jeg stopperså går alarmen (st 6000). Står den i stanby og alarm går må det være overslag mellom standby og auto. Redigert 23.Juni.2007 av kgt (see edit history) Sitér dette innlegget kgt Link to post
Tine IV Svart 23.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2007 Kjempe bra å høre ,kansje den er iorden da etter spray runden på treffet . Den funka fint den korte veien hjem , men kansje naturlig at den varsler ut av kurs når den ikke flytter seg på en stund . Da håper jeg været blir litt bedre ,så er det ut å teste den . Men ingen som veit om et nettsted eller noe som har en brukermanual på norsk ? Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sail S Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Jeg har også en slik en som jeg synes er veldig bra, men jeg har opplevd at den har fått hikke av og til. Den går jo på databussen og da har det hendt at den har fått noen signaler som den misforstod. Tror jeg hadde tatt det med ro. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Det er vel i prinsippet to måter å bruke autopiloten: 1) man aktiverer en kurs når man er fornøyd med retningen, 2) man lar autopiloten følge en planlagt rute. Den første metoden krever at knappen "auto" aktiveres, den andre ved at "track" aktiveres etter at "auto" først er aktivert, deretter må track dobbeltaktiveres ved å trykke på "track" en gang til. Er det i forbindelse med å følge en rute at autopiloten "surrer" - den forsøker under rutebingelsen å ha en minst mulig XTE (avvik fra optimal kurs). På lange seilas ligger min Raymarine autopilot med en XTE på mindre enn 0.1 nm, ofte på bedre enn 0.004 nm. Har Tine montert rategyro i kontrollenheten - det kan være at fluxgatekompasset får seg noen "trøkk" dersom du har svært kraftig VHF sender montert nær fluxgate-kompasset. Forsøk å se om det er ved sending av VHF at problemene oppstår. Det tar ofte tid å bli godt kjent med autopiloten ombord. Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har brukt på kalibrering av autopiloten ombord. Når den virker er den et utrolig hjelpemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Kan du ikke prøve en telefon til Belamarin da? Så får du sikkert tak i en brukermanual hos dem. De pleier å være hjelpsomme der. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Hei. Skal montere en Raymarine s2g med Lewmar drivenhet i en Dufour seilbåt. Har jeg forstått det riktig at det er følgende kabler som skal til computeren? - seatalk - fluxkompass - rorindikator - drivenhet. Det vel egentlig dette jeg lurer på. Om det bare skal + og - til denne? - strøm Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Kjempe bra å høre ,kansje den er iorden da etter spray runden på treffet . Den funka fint den korte veien hjem , men kansje naturlig at den varsler ut av kurs når den ikke flytter seg på en stund . Da håper jeg været blir litt bedre ,så er det ut å teste den . Men ingen som veit om et nettsted eller noe som har en brukermanual på norsk ? Tine III Fikk du ikke denne med da du kjøpte Autopiloten??? Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Er ikke sikker om den finnes på norsk. Kjøpte min i Sverige, med engelsk manual. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Har vært ute å testa den i helga , den går bra stort sett men så . Innimellom så kommer den "vanlige" feilen opp på displayet NO DATA , og etter boka da får den ikke info fra kompass osv .Spraya jo i hovedboxen og etter det trudde jeg denna var iorden igjen , men nei da feilen kommer opp den . Etter hva jeg skjønner må det være dårlig kontakt et sted , da den stort sett funker .Nå veit ikke denna skuta hva vedlikehold var før jeg overtok den , så kan være at jeg burde kalibrere den på nytt ? Men hvordan gjøres det , ikke lett med kun engelske bøker . Kansje vært lurt å ringt Belamarin å hørt om det er å få manual på norsk , eller om dem har en kort versjon av hvordan kalibrere . Kompasset er montert under dørken nede i salongen ,ikke noe rundt der som kan forstyrre vil jeg tru . Har ikke snakka i vhf når detta skjer heller ,så det er vel å gå over der det er mulig å spraye litt . Blir som regel irr her å der ettervært ombord , men alt ser helt nytt ut i dem boxane jeg har sett på . Finner vel ut av det til slutt , er jo kjempe å ha autopilot da når det funker . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
roaldbj Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Belamarin burde ha god greie på instruksjonsbøker - mener å huske at endel er oversatt til norsk. Dersom du samtidig klarer å finne noe serienummer på kontrollboksen kan kanskje Belamarin også finne opplysninger om hvilken programversjon som er i boksen. Det virker som du har en eller annen vakkelkontakt. I og med at du får informasjon på displayet om "no data" har du vel flere muligheter- det kan være problemer med fluxgate-kompasset. Her kan du måle motstand på returledningene til kontrollenheten når du kjører svingesirkel, men jeg husker ikke hvilke verdier du skal lese av. Videre kan det være kontaktproblem inne i selve koblingsenheten /hjernen. Denne har jeg aldri studert inngående - og vet heller ikke hvor lurt det er å fikle for mye med den. Men det må vel være mulig å ta av ett deksel og spraye litt kontaktfremmende spray/vannfordriver inn i koblingsenheten. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Har vært ute å testa den i helga , den går bra stort sett men så . Innimellom så kommer den "vanlige" feilen opp på displayet NO DATA Tine III Hei Det samme kan skje hos meg når jeg går for autopilot og servoen må jobbe mye. Jeg har en mistanke om at jeg da får et spenningsfall på computeren som gir den "hikke", men sikker er jeg ikke. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 En jeg sa sa de hadde bytta software på en ST6001, etterpå funka den veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.