Jump to content

Fart på fjord 18Tour


fjording

Recommended Posts

Er den lykkelige eiger av en fjord 18 tour.Har en 90hk 4t johnson.Båten gjør bare 28,8kn målt med gps.Motoren har da 5300omdr.Noen som har noen synspongt på dette?Skal siest att det er en go del lag med gammelt bunnståff på båten som er flaknet av her å der(er stygg under)Eventuelt er der noen kn å hente her?

Link to post
Share on other sites

Har du bilde av båten?

 

5300 tyder på for tung propell, firetakterne trives best med et toppturtall på nærmere 6000.

 

Hjelper jo ikke på farta om det ligger lag på lag med gammelt bunnstoff heller...

 

Har du sjekket om båten er skummet, og om skummet er fullt av vann, mange båter fra den tida, feks

Selco der dette er et problem.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har en helt ny 90hk fire-takter fra Suzuki og i følge "boken" så skal den gjøre opptil 5500 og det er faktisk også nøyaktig hva den gjør! Samme motor i 115hk utgave skal gjøre opptil 6000 omdreininger så hva som er riktig turtall synes, for meg i alle fall, å variere noe fra motor til motor!

 

I allefall så holder jeg meg til hva produsenten sier.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

motoren min skal ha 5500 omin.har ikkje peiling på om det er fylt med skumm.noen som har kjenskap til denne type båt,å sitter på litt info?synest det er litt merkelig dette med att 115hk skal ha 6000 omin(er identisk med 90hk).Har vurdert å is blåse bunnen men dette er relativt kostbart og er litt i tvil på om det utgjør så mange kn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...