Jump to content

El. toalett som kun brummer svakt

Gudrun

Recommended Posts

Etter å ha stått i ro i over 8mnd. skal det elektriske toalettet taes i bruk.

Kommer kun en ørliten lyd av det... Ser nedi, som forøvrig er helt tørt....... ingenting går rundt der eller vann som kommer inn.

har kun erfaring med porta potty og tilsvarende, elektrisk er helt nytt for meg....

Gode råd mottas med takk!

Edited by Gudrun (see edit history)

Hmmmm. hva den heter?

Ok, det jeg fant på motoren er følgende:

Electric toilet 12v. 13A, Fuse 20amp, Matricola A 20101, Italy.

Men det er ikke sikkert det forteller noe?

Evt, hvor står det noe merke?

Legger ved noen bilder....

p1010353.jpg

p1010354.jpg

p1010355.jpg

p1010356.jpg

Det vil ikke forundre meg om selve pumpehjulet har satt seg fast. Grønnsåpevann kan avhjelpe , noen ganger hjelper tynn olje. Det kan være at du må skru opp og bevege selve drivhjulet i toilettpumpa. Hva er sprenningen på batteriet når pumpa går?

Du har vel en sikkring på det systemet????. Hadde noe vært veldig galt ville det trekt mye større strøm en vanlig. Da ville sikkringen røket. Det er jo nettopp derfor det er en sikkring der.

Prøver grønnsåpe i morgen...

dassen har nok stått helt tom for vann i lengre tid og ser det ligger noen mindre papirrester nedi.....

Håper det er så enkelt at det er disse som har størknet helt til.....

Sikring?

Skal sjekke hvordan dette er koblet, samtidig med grønnsåpen.....

Gudrun: Kanskje ikke dumt og gå over alle koblinger frem til dassen i tilfelle noe kan ha irret igjennom vinterens lange løp.....

Et mulitmeter koblet til mens du kjører strøm på dassen ser du fort om det som kan være problemet...

Og skulle motoren din ha gått til helv*** kan du få min gamle :-) Jeg har en el do som sprakk i pumpehuset i vinter, motoren er like god. Må dog hentes i Tønsberg..

Joda310

med ny do

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Har tømt grønnsåpe nedi nå og lar det stå en stund.

Sikringen er forøvrig hel.

Skal gå over koblinger på pluss og minus så kanskje jeg avdekker noe der....

har ikke noe å måle med, men løsner kablene der jeg kommer til og sprayer med 556 og ser hva som skjer.....

koblet på 220 volts lader for sikkerhetsskyld....

Ja i den forbindelse har jeg en bønn til alle som monterer inn utstyr i båtene sine:

Vennligst la alle papirer og spesifikasjoner på dette ligge i båten, spesielt ved salg!

Det er et reint lite he.... når man ikke aner hva dette er.

Eksempel:

I båten står en lader som heter Power Master, thats it!

Finner ikke noen spesifikasjoner på boksen om det er en 4amp. lader eller 20-25amp. Ei noe nummer som kan hjelpe meg.

Er det en 4-5 amp. bytter jeg den ut, er det en skikkelig sak på 15-25amp beholder jeg den.

Må nå til å demontere den fra festet for å se om det kanskje er et lite skilt under en eller annen plass som forteller hva dette er. Så forbasket unødvendig.

Kikket innom siden til Powermaster tidligere i dag og kom til at den er ganske så lik den som heter 2512...

men sikker er jeg ikke. Får skru den løs og kikke....

Den du har, har du funnet noe nr. på den, evt. hvor står det?

Jeg fant ut at min var en 2512. Husker ikke om det var opplysninger fra tidligere eier eller om det sto på laderen. Skal se på ladern neste gang jeg er i båten.

Hadde en båtelektrikker i båten min i uken som var. Han mente det var en bra lader.

Får ikke toalettet til å gå rundt, selv med grønnsåpe oppi.

Får tømme det helt i morgen og se om jeg ikke får noe nedi skålen som når i kvernen.... Kanskje jeg klarer å tørne litt på det... ja skal være forsiktig.....

Strøm trekker talettet, merket det da jeg brukte en skrutrekker over bryteren, gnistene stod ut av den.

men spørsmålet er om det får nok strøm....

Fant ikke noen kobling, men må demontere en liten plate i morgen for å komme til i forkant av toaellet, har mistanke om at det finnes en klemme der.... håper det ihvertfall.....

Det er ikke helt uvanlig at motoren på toalettet "setter seg " litt.

Hadde selv problemer med dette i ved sesongstart.

Hos meg var det antagelig impelleren som var litt treig.

Demonterte pumpa, "smurte" impelleren med litt matolje.

Testet motoren før jeg satte den sammen, og den funka.

Satte alt sammen tilbake på plass, og det sto fast igjen.

Fant ut at jeg hadde feilmontert knivene og det plastdekselet inne i pumpehuset.

Etter å ha fått alt på riktig sted, går alt som det skal, og toa'n er så god som ny.

Lykke til.

Geir

PS. Jeg har en TMC dass.

Vel etter noen dager med stillstand og grønnsåpevann har jeg avdekket at strøm får motoren til kvernen, da sikringen slo ut i dag.

Ok, da er det å demontere dassen.....

Pakningssettene som selges går de om en annen, eller?

Står ikke noe navn/betegnelse på sprengskissen til toalettet utover Electric Marine Toilet.

Pakningene ryker vel når kvernen blir løsnet..., eller?

Pakningene ryker vel når kvernen blir løsnet..., eller?

Hadde nettopp min pumpe fra hverandre ifm skifte av impeller. Valgte å benytte silikonbasert pakning på tube. Da slipper du å finne frem til produsent og orginalpakninger. :yesnod:

Fikk omsider demontert det og tørnet motoren 30-40 omdreininger for hånd før den gikk så lett at motoren selv klarte å få det til å gå rundt...

Under monteringen var alt tett, dvs. stussen ut fra toalettet lekker.....

Skjønner ikke hvorfor, men kanskje årsaken til at det var tomt ligger her.....

Er tykkere slange ut fra toalettet enn den som går til tanken..... De ligger utenpå hverandre et kort stykke med 3 klemmer på..... lekker helt mot toalettet..... kanskje en frostsprenging i vinter......

tar en runde til i morgen, virker det ikke da og er tett, så blir det et nytt,,,

får ikke deler lokalt til det heller..., selv om Maritim ligger på mine trakter....

Må vel søke land og strand rundt etter pakninger etc.....

siste sjanse i morgen.....

Nei, dette gikk skitt gitt...

Prøvde å lime stussen fra toalettet med det som angivelig skal være erstatningen foir sika, men det holder ikke. Er vel noe med glatt plast vil jeg tro....

Stussen som går inn på slangen til septikene er ca. 1,5cm. lang, ja det som er igjen,

Men glatt som fy og selvfølgelig kon i feil retning slik at slangen glir av når det trekkes til....

Prøvde å ta samme limstoffet på stussen og sette slangen innpå og trekke forsiktig, hjalp ikke det heller.... Løsnet galant da jeg startet toalettet i dag....

Nei gamle sika er savnet idag gitt....

Å få deler til en gammel italiener er og umulig så det blir nok den tunge veien til en båtpusher for et nytt toalett.

Problemer med toalett er noe dritt!!!!!!

:puke: