Jump to content

Når på året er det beste og selge båten?


GameOver

Recommended Posts

NÅ må det vel være best å selge båt... Båtene blir jo solgt før jeg får tenkt meg om.... :crazy:

Angrer bittert på at jeg ikke slo til høsten i fjor... :smash:

 

Om ikke prisen hadde vært så veldig stor forskjell (100.000,- kroners klassen) så hadde iallefall utvalget vært bedre...

Link to post
Share on other sites

Tror egentlig det er ganske vanskelig å si mye om dette da jeg regner med at det du vel spør om er når kan jeg forvente å få mest for båten jeg skal selge?

Noen vil svare midten av juni for da vil du finne noen som begynner å bli litt smådesperate fordi de skal kjøpe båt før ferien, men på den annen side har du selger som må selge før ferien og derfor begynner å bli myke!

 

I betraktning må man også ta med kostnad/besparelse ved renter/avskrivninger/opplagsutgifter/båtplass osv avhengig av tidspunkt på året man kjøper/selger i og med at vi har en kort sesong.

Det vil være, tror jeg, store forskjeller avhengig av båttype man skal kjøpe/selge og også betydelige geografiske forskjeller.

Full forståelse for at du ikke ble noe klokere av dette innlegget, men det er et enkelt spørsmål som er nokså vanskelig å gi et enkelt svar på, hvis det overhodet finnes!

 

Forøvrig var mitt forrige innlegg en kommentar til utsagn om at det beste tidspunkt er når etterspørsel er størst; mulig, men ikke sikkert for hvis tilbudet er enda mye større så kan det være motsatt resultat av det en i utganspunktet hadde tenkt/trodd!

 

En liten sammenligning; hvor mange tror at det beste tidspunkt å selge et hus på er i midten av juli når "alle" er bortreist? Det er faktisk mange eksempler på at det er det beste tidspunktet! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På fast eiendom har vi alle fall etterhvert rimelig god statistikk, men også der varierer det mye mhht. ulike typer av objekter. Følger selv jevnlig med på Finn.no (delvis som etterasjonalisering av mitt siste kjøp, og delvis som tidlig nysjerrighet på neste båt), og hadde jeg vært ute etter noe fra et par og tjue fot og nedover ville jeg ha tippet at det er kjøpers marked nå.

 

Kanskje er det ellers foreløpig slik at dersom man har et kurant produkt er tidspunktet mindre viktig enn andre forhold (f.eks. selge tidlig på høsten for å slippe opplagsutgifter dersom man har det).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...