Jump to content

Meninger om gjestehavnspris (nivå)...


olpi

Recommended Posts

Hørte at Skjærhalden Gjestehavn nå har "økt prisene litt". Før betalte man 130,- for båt opp til 30 fot. Nå må de med båt på over 28 fot betale 220,-/døgn. Hvis er man heldig får man også plass langt inne der det er strøm. Langer ute er det samme pris for plass uten strøm.

Er det andre steder som "følger opp" denne trenden med å prise gjestehavnplasser høyt?

 

For min egen del er det i hvertfall ikke snakk om å ligge longside med flere båter utenfor meg å betale en slik døgnpris, kanskje også uten strøm. I bås med god strømtilgang stiller det seg litt annerledes. Hva mene dere

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å opparbeide og drifte en gjestehavn er dyrt, og sesongen er kort. Synes man en havn er dyr eller servicen for dårlig, er uthavn et greit alternativ for oss enkle sjeler som kan bade i sjøen og synes at naturen er bedre enn selv den beste flatskjerm med HD-oppløsning!

 

Å anløpe en havn på dagtid for proviantering og bunkring koster jo ingenting så man har jo muligheten til å gjøre egne valg?

 

Værre er det vel ikke?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger aller mest i uthavn selv, men det hender f.eks. i dårlig vær et vi drar til en gjesthavn for overnatting. Når det gjelder Skjærhalden gjestehavn er prisen på overnatting den samme om du har en 28 fot snekke eller en 40 flybbridgecruiser. Havnen eies og driftes av handelstanden og kommunen etter det jeg har hørt. Inntektene man får inn er således ikke bare plassavgiften, men også inntekter av det man handler på stedet.

220,- kroner for en 28 fots båt er jo ikke all verden, men ganske mye dyrere enn andre gjestehavner såvidt jeg har fått med meg. Andre havner vil sikkert følge etter vil jeg tro. Hvor går smertegrensen for de mellomstore båter? At en 40 foter må betale 220,- som tar dobbelt så stor plass i en bås er ikke så rart kanskje? I båsene kan det ligge 2 mindre båter eller en stor såvidt jeg har fått med meg. Båtlengde er en ting, men bredden spiller vel så stor rolle når bryggen er ordnet på denne måten.

Link to post
Share on other sites

Som OLPI ligger jeg mest i uthavn, men er gjerne innom Boleærne en gang eller to i sesongen. I ferien er det sjelden gjestehavner oppsøkes annet enn for bunkring av vann og diesel og evt handling, selv om ofte jolla brukes når det trengs mat (og øl). At gjestehavnprisene enkelte plasser er for høye er jeg forsåvidt enig i, men jeg ville ikke ligget noe mer i gjestehavn om det var gratis. Fordelen med populære gjestehavner, som f.eks. Bolærne, er at det blir bedre plass i uthavnene til oss som trives der. Ellers så syns jeg ikke at pluss/minus 200 kr. er så galt for en en natt, men da bør strøm og vann være en selvfølge. OLPI, det er klart en 40 foter tar større plass, men et sted må jo grensen gå og det ville vært urimelig med altfor stor havneavgift for de større båtene, selv om de tar større plass. De har da livets rett de også, og det at noen eier en 40 foter er jo ikke det samme som at de er gjort av penger og ikke bryr seg om hva det koster for natta.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Ludde30, men forbereder langtur og strøm må jeg ha. Muligens OT, men hvor lenge må jeg kjøre og hvor høyt turtall trenger jeg for å lade 4 forbruksbatterier (tror det 115 amp.) - kalde lettøl og isbiter til Whiskyen trenger jeg etter en hard feriedag med unger på 4 og 6 år.

Link to post
Share on other sites

Hørte at Skjærhalden Gjestehavn nå har "økt prisene litt". Før betalte man 130,- for båt opp til 30 fot. Nå må de med båt på over 28 fot betale 220,-/døgn. Hvis er man heldig får man også plass langt inne der det er strøm. Langer ute er det samme pris for plass uten strøm.

 

Nå har de begynt å ta betalt i fra kl.15 selv om vi bare skulle inn å handle litt og spise middag så måtte vi betale for et døgn, dette kan vel ikke være mye rettferdig :headbang:

Link to post
Share on other sites

220 kr. er uaktuelt å betale dersom jeg ikke får

- vann og strøm

- stille og rolig natt

- garanti om at ingen ligger utenpå meg

- rent og pent servicebygg med faciliteter

 

Hvorfor skal båtfolk nøye seg med mindre enn campingfolka når prisen blir lik??

Link to post
Share on other sites

220 kr. er uaktuelt å betale dersom jeg ikke får

- vann og strøm

For kort vannslange, og alle uttak for strøm er opptatt.

- stille og rolig natt

Det vet du ikke før utpå natta

- garanti om at ingen ligger utenpå meg

I gjestehavner kan du ikke nekte andre å ligge utenpå

- rent og pent servicebygg med faciliteter

Det hender ...

 

Hvorfor skal båtfolk nøye seg med mindre enn campingfolka når prisen blir lik??

Fordi det er flere båter enn gjestehavnplasser

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var innom Arendal i starten av ferien, og det var en snodig opplevelse. Havneavgift kunne bare betales på automat. Dem er det to av. Den som sto ved restauranten var ute av drift, og hadde et skilt som sa at det var en automat ved rådhusbrygga. Den var ikke lett å finne, for den gjorde også tjenste som parkeringsautomat for biler. Hele brygga hadde skilt som fortalte at Securitas hadde vakthold. Det jeg registrerte var at bilen til Securitas kjørte inn på parkeringsplassen, snudde og kjørte ut og vekk. Lyset på toalettene var gått.

 

Årtets verste gjestehavn må være Kragerø (i år igjen). Der er det flytebrygge med metallramme som ingen har tatt seg bryet med å kle inn på noen måte. Her er det lurt å bruke godt med fendere.

 

Gjestehavnene i Oslo er også en dyr opplevelse, men her er det i det minste service (og du verden så god plass). På Dronningen er det 50 prosent rabatt om du skal ligge en hel måned. :smiley: (Tenk om havnevesenet i Oslo hadde brukt noen av de milliardene de venter å få inn på salg av eiendom til å legge til rette for flere småbåthavner...)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt overnattingsbåt før nå (såvidt nå). Jeg har snakket litt med folk her på vestandet om priser og jeg hører alt fra 50 til 120 kroner. Jeg har en 22 fots båt og kommer i laveste priskategori.

 

I slutten av Mai leide vi en 38 fots seil-katamaran i kroatia og koste oss i en uke (anbefales!!!). Der nede koster mat, drikke, service osv. omtrent det halve av hva det koster her hjemme (svært lavt prisnivå), men havneplassene i byene kostet mye. Mener vi betalte opp mot 500,- for en overnatting. Da var selvsagt alt på stell med suverene dusjer, og alle fasaliteter, og vi lå med hekken inn så vi hadde aldri noen på utsiden av oss. Men å betale 200,- for en 40 fots bår i norge er vel ikke krise? Iallefall ikke om man få ligge i bås med vann og strøm? Kanskje uvant for oss, men ikke så ille sammenlignet med iallefall et lavkostland som kroatia.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...