Jump to content

Lekkasje i vinduet og fra vasken

Fru Stormsvale

Recommended Posts

Så har nybegynnerne fått sine første vedlikeholdsutfordringer... ;)

1. Det lekker vann fra vasken på badet. (Ok, så heter sikkert bad noe annet på båtspråket, men bær over med meg). Vannet fra vasken lekker ut på gulvet og under den ene benken i forkabinen når vi pumper det ut fra vasken. Det er kanskje en pakning som ikke er tett? Det er trykkvann med fotpumpe. Den tidligere eieren fortalte at da noe lignende skjedde med ledningen fra vasken i byssa var det omtrent like billig å skifte pumpa som å skifte pakninger, arbeidet tatt i betraktning. Riktig? Noe vi bør huske på?

2. Det lekker regnvann inn gjennom det ene vinduet i forkabinen. Hva bør vi bruke for å tette det?

Bordet i forkabinen som kan senkes for å lage dobbeltseng, datt ned hele tiden. Så det har Hr Stormsvale allerede reparert. Han har også forbedret naglepatenten i kalesjen, slik at det blir lettere å feste den når vi vil ha den av. Så han er superflink! Men er det noen som har råd når det gjelder vasken og vinduet?

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Jeg tettet fire vinduer på min snekke før sjøsetting i våres (april).

Til dette brukte jeg Sikaflex 291 (svart) og industri silikon fra Flugger (klar).

Fremgangsmåten er vel litt avhengig av hvilken type vinduer du har, men på mine alu-profiler gjorde jeg følgende:

-fjernet gamle fuger/morken pakning både på innsiden (overgang mot vindu) og utsiden (overgang mot overbygget) av alu-list. Brukte enkel tapetkniv til dette

-vasket både list, vindu og gelcoat grundig med rødsprit (flere ganger).

-masker med tape på vindu-alulist-gelcoat

-Sikaflex ble brukt i overgangen mellom vindu og alu-list

-klar silikon ble brukt i overgangen mellom alu-list og gelcoat (Tec7 er antagelig bedre egnet).

Så lang er det ingen tegn til lekkasje i allefall :smiley:

Lykke til :flag:

Det kan være verdt å prøve en av disse meget tyntflytende lekkasje-stopperene man får i båtbutikkene. Det er noe som er veldig tynt og som tetter lekkasjen der den en måtte være. Har brukt det på et lekk vindu selv - og vips var lekkasjen borte.

Når det gjelder lekkasjer i byssa tror jeg det bare er noen pakkninger som må byttes. Når det gjelder vinduene eller ventilene som det kalles på fagspråket. Egentlg ett fett. Da kommer det an på hvordan vinduer og konstruksjon du har. Er det aluminiumsrammer kan det godt være at lekkasjen er i mellom rammen og der den er festet. I så fall må rammen tas av og ny tettemasse tilsettes. Det kan godt være at du aldri for dette helt tett desverre. Dette fordi båten beveger seg men ikke rammen. Dette er en stor ulempe med de gammle båtenenes konstruksjon når det gjelder dette. Silicon er noe jeg skjelden anbefaler, men jeg tror dette er eneste midelet som gjelper. Har en gammel princess med samme problem. Har tenkt på en umulig ting, dyppe hele dritten i silikon og se om det blir tett for en j**la gangs skjyld.

Det kan være verdt å prøve en av disse meget tyntflytende lekkasje-stopperene man får i båtbutikkene.

Her du noe navn på dette vidundermiddelet? Oppdaget ett par små lekasjer i båten i dag, rundt to vinduer. Ikke så rart om noe kommer inn nå om dagen. 70 mm nedbør siste døgn i Sannidal. Fin uke å starte ferien på :nonod:

Fru Stormsvale: Kommer lekasjen i vasken når du fyller i vann? eller når du tapper ut vannet.

Kommer lekasjen når du tapper i vannet kan det være trykkvannspumpen , eller selve kranen.

Kommer lekasjen når du tapper ut vannet fra vasken, ligger lekasjen muligens i pakkning / overgang fra silen til utløps slange, selve slangen eller slange til skroggjennomføring.

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Her du noe navn på dette vidundermiddelet?

Captain Tolley. Fåes hos Maritim for 80,- flasken

Ligner veldig på denne, ja. Kjøpte også min hos Maritim. "Vannet" var hvitt under påføring, og det overskytende ble gjennomsiktig ved tørkning (det som ikke var tørket vekk med fille). Skal en tur i båten i dag og se hvordan de siste dagers regnvær har virket.

Bare husk å tette på baksiden med tape eller lignende når du bruker dette stoffet, det er meget tyntflytende og trenger seg frem. Brukte dette på en list ombord, med det resultat at det kom drypp på et sete, og det er svært vanskelig å fjerne når det er tørket.

Hilsen Ludde

2. Det lekker regnvann inn gjennom det ene vinduet i forkabinen. Hva bør vi bruke for å tette det?

Vinduene i forkabinen på en Maxim har ikke aluminiumslister slik det er beskrevet i tidligere innlegg her. Vinduet er en farget acrylplate som er festet til overbygget med butyl-tape, en elastisk masse som aldri helt tørker, og som fester godt til de fleste overflater. I tillegg er det satt inn en syrefast skrue i hvert hjørne av vinduet. Skruen går gjennom en spesiell plastforing, for ikke å skade acrylplaten.

Butyl-tapen kjøpes på rull, og er ca. 10mm bred og 4-5 mm høy. Den kan minne om lett myk lakrisstang. :lol: Jeg vil tippe at et søk på spesielt svenske båtutstyrsfirmaer vil kunne frembringe butyl-tape.

Ved lekkasjer bør en demontere vinduet forsiktig. Skru ut skruene, og løsne acrylplaten ved å skjære forsiktig med et tapetknivblad gjennom butylen. Gammel butyl-tape må fjernes mekanisk med en kniv eller skrape. Vask rent med rødsprit, og legg på ny tape. Sørg for at tapen danner en tett barriere rundt hele vindusåpningen. Bruk til slutt litt Sikaflex på skruene før de settes på plass igjen. Husk de svarte plastforingene til skruene. Ikke skru hardt til, da acrylen lett kan sprekke hvis den blir stående i klem.

Lykke til. Ingen grunn til å ha lekkasje i disse vinduene.