SF Startet 24.Juni.2007 Del på Facebook Startet 24.Juni.2007 (redigert) Hei, Noen som har tips om oljer som møter følgende krav samt pris på denne: API: CF eller høyere ACEA: B4-02 eller høyere Viskositet: 5W-50 Etter hva jeg forstår møter Mobil1 5W-50 denne, men hva med andre fabrikater. Statoil leverer etter hva jeg kan se kun 5W-40 helsyntetisk olje for diesel motorere. Noen som kjenner andre 5W-50 oljer beregnet for turbo diesel med direkte insprøytning (ACEA B4). Oljen skal brukes til en 6 sylindret Steyr 246 og det går ca 10 liter på et oljeskift, så det er ingen ulempe at den koster under 200 kr literen Redigert 24.Juni.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 24.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2007 Noen som har tips? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Lotus Svart 24.Juni.2007 Del på Facebook Svart 24.Juni.2007 CF er vel stort sett noe alle oljer dekker . 5W-50? Helt sikker? Det betyr vel en syntetisk olje al la oljen til en snøscooter på Finnmarksvidda. Det er ikke 15-50 du skal ha da? Blir vel aldri noe særlig kaldere enn null nedi motorrommet på en båt som ligger på sjøen? Min Yanmar skal ha 15W-40. Det samme skal de fleste andre Yanmarer også. Er det noe spesielt med Steyr? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2007 Tørr ikke si hvorfor Steyr spesifiserer 5W-50, men de gjør nå en gang det. Det står bla annet oppgitt på side 23 her. Tenkte det var best å følge produsentens anbefalinger. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 24.Juni.2007 Del på Facebook Svart 24.Juni.2007 Følg boken SF, det er nok det beste. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 24.Juni.2007 Del på Facebook Svart 24.Juni.2007 castrol har 5W-50 s . forsøk Torshov Bilrek. bra priser. Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Også Biltema har 5W-50 syntetisk olje. Den er også rimelig i pris. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Kjøpte nettopp 5stk 4 liters kanner med Mobil1 5W/50 hos Autodeler i bergen og betalte 540 pr kanne. Normal utsalgspris er 790kr pr kanne. Grisedyrt men garantert god olje. Nå her jeg til to oljeskift, 10 liter pr skift. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Også Biltema har 5W-50 syntetisk olje. Den er også rimelig i pris. Sjekket denne men den dekker kun: ACEA A3/B3, API SL/CF og ikke ACEA B4. Det vil si at det ikke er beregnet for moderne diesel motorer med direkte innsprøytning. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Personlig kjøper ikke jeg olje uten at det står et anerkjennt navn på kannen. Ikke det at jeg tror en motor havarerer ved bruk av biltema sine oljer, men om så skulle skje..... Tviler på at volvo, yanmar, steyr osv ville gi meg skryt for å kjøre olje i fra biltema hvis det skulle bli behov for reklamasjon. Er det noe som går i stykker på en maskin kommer ALLTID spørsmålene om hvilke oljetype, hvilke kjølevæske, hvem som utfører service osv. Bruker du feil olje mokker ikke produsenten for å legge skylden på f.eks oljen. Vet dette veldig godt i fra forskjellige hendelser i maskinrommene på båtene jeg jobber på. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Enig Hydrox, selv om jeg har brukt Biltema olje på eldre motorer jeg har hatt så vil jeg ha garantert kvalitet til Steyr'en. Nå har vi hverken Thorsov eller Autodeler her i Stavanger men jeg skal sjekke pris hos de bilrekvesita forhandlerene vi har i området. Både Mobil 1 og Castrol bør jo være gode alternativer. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ingar Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Bruker du feil olje mokker ikke produsenten for å legge skylden på f.eks oljen. Så lenge oljen oppfyller kravene (API og viskositet) har de ikke anledning til å skylde på dette. Samme med "piratdeler". Ifm dette KAD42 havariet var det ikke snakk om hvilken olje/filter som var brukt, kun om serviceintervallene var fulgt. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Hva med ACEA, Ingar? Mange oljer som har viskositet 5W-50 og API CF men som ikke oppfyller ACEA kravene B4-02. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
solemann Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Vil bare informere om at biltema sine oljer for tiden er den samme som Statoil. Biltema innhenter anbud fra de store selkapene og selger oljen under sitt eget merkenavn. Jeg vet ikke om biltema har oljer for dieselmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Spiller ingen rolle hva slags olje det er på. Den starter jo ikke allikevel mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Hva med ACEA, Ingar? http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=83089 Riktignok 5-40, men spec'en fra Steyr er vel ment å være global. Dersom 50 er ok i tropene, må 40 holde i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Mulig et rimelig alternativ, og om det er Statoil sin olje burde det ikke være noe å si på kvaliteten. Mener at Hydrox skrev at han hadde fått opgitt en 5W-40 olje av importøren som mulig alternativ til sin Steyr. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ingar Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 5W høres også helt sprøtt ut i båt, dette er for bruk på Rørås om vinteren. I en båt blir den altfor tynn. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 (redigert) dette er en tabell for motorsykkel og selv om ikke helt sammenliknbart er ytelsene der nokså ekstreme og så..... og det er åpenbart større forskjeller mellom de forskjellige oljene enn jeg har vært klar over selv om jeg alltid holder meg til anerKJENTE saker.... nokså mye å lese på - burde være av interesse for mange: http://www.oilsyntheticoil.com/ omfattende om syntetisk olje: http://www.synlube.com/viscosit.htm Redigert 28.Juni.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 5W høres også helt sprøtt ut i båt, dette er for bruk på Rørås om vinteren. I en båt blir den altfor tynn. Vi må huske at dette er en helsyntetisk multigrade olje og at en 5W-50 olje ikke er så veldig tynn men at den beholder gjevn viskositet i et stort temperaturområde. Selv leste jeg gjennom denne med stor interesse. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 (redigert) Mobil 1 har jeg litt blandet erfaring med, den har ikke særlig høy motstand mot trykk. Ødela ventilløfterne på en Honda MC i -87 med Mobil 1. Det hadde sikkert skjedd med flere andre oljer også, men mobil 1 har ikke sin styrke her. Jeg har forøvrig full tiltro til oljer fra Biltema, Coop, Europris o.l. så lenge man ikke lar oljen være i motoren for evig.... de tilfredstiller jo de kravene de er merket med. Felleskjøpet har også rimelige gode oljer i store forpakninger. kanskje denne er bedre http://www.royalpurple.no her er noen skrekkelige bilder av slitasjeskader ;-) http://www.royalpurple.no/tekniske%20data/...reMarch2006.pdf Redigert 28.Juni.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SF Svart 28.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Hei, om det var en VF750 eller VF1000 du ødela så er det vell tvilsomt at det skyldes olja. De spiste kammer og løfter så det holdt. Det var rett og slett dårlige motorer. Kun motul sine oljer som nyttet der. Men takker for tilbakemelding Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Det var VF1100 hadde fått nye kammer og vippearmer på garanti, og på den tiden fantes det jo ikke internett der man kunne få gode råd. hadde jeg visst bedre hadde jeg nok fyllt noe annet, samt diverse tilsetningsstoffer (molybden) som fantes den gangen som skulle øke levetiden på disse møkkamotorene Men de hadde jo en produksjonsfeil og dermed klarte ikke mobil1 smørefilmen å motstå slitasjen. Husker ikke om Motul var i handelen den gang da, iallefall anbefalte ikke verkstedet noen spesiell olje dessverre. Iallefall etter 1500 km var vippearmene ødelagt igjen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bolla Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 (redigert) hadde ikke spilt noen rolle hva du hadde hatt på motoren...dårlig herding på kammer +et feil smørehull tok disse men noen verksteder visste ikke om smørehull feilen ... men ble fikset på reklamasjon uten spørsmål i 5 år etter... prøv det på dette marineskrotet dere... Redigert 28.Juni.2007 av bolla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Tviler på at reklamasjon hadde blitt godtatt hver 150 mil da Såvidt jeg vet holdt de en god stund lengre når de ble kjørt med andre oljer. Den var kjørt en del da jeg kjøpte den, da var den 3 år gammel. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.