Jump to content

Hva bør jeg velge av motorolje til min Steyr motor?


SF

Recommended Posts

Hei,

 

Noen som har tips om oljer som møter følgende krav samt pris på denne:

 

API: CF eller høyere

ACEA: B4-02 eller høyere

Viskositet: 5W-50

 

Etter hva jeg forstår møter Mobil1 5W-50 denne, men hva med andre fabrikater. Statoil leverer etter hva jeg kan se kun 5W-40 helsyntetisk olje for diesel motorere. Noen som kjenner andre 5W-50 oljer beregnet for turbo diesel med direkte insprøytning (ACEA B4).

 

Oljen skal brukes til en 6 sylindret Steyr 246 og det går ca 10 liter på et oljeskift, så det er ingen ulempe at den koster under 200 kr literen :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

CF er vel stort sett noe alle oljer dekker .

5W-50? Helt sikker? Det betyr vel en syntetisk olje al la oljen til en snøscooter på Finnmarksvidda.

 

Det er ikke 15-50 du skal ha da? Blir vel aldri noe særlig kaldere enn null nedi motorrommet på en båt som ligger på sjøen?

Min Yanmar skal ha 15W-40. Det samme skal de fleste andre Yanmarer også. Er det noe spesielt med Steyr?

Link to post

Personlig kjøper ikke jeg olje uten at det står et anerkjennt navn på kannen. Ikke det at jeg tror en motor havarerer ved bruk av biltema sine oljer, men om så skulle skje..... Tviler på at volvo, yanmar, steyr osv ville gi meg skryt for å kjøre olje i fra biltema hvis det skulle bli behov for reklamasjon. Er det noe som går i stykker på en maskin kommer ALLTID spørsmålene om hvilke oljetype, hvilke kjølevæske, hvem som utfører service osv. Bruker du feil olje mokker ikke produsenten for å legge skylden på f.eks oljen. Vet dette veldig godt i fra forskjellige hendelser i maskinrommene på båtene jeg jobber på.

Link to post

Enig Hydrox, selv om jeg har brukt Biltema olje på eldre motorer jeg har hatt så vil jeg ha garantert kvalitet til Steyr'en.

Nå har vi hverken Thorsov eller Autodeler her i Stavanger men jeg skal sjekke pris hos de bilrekvesita forhandlerene vi har i området.

 

Både Mobil 1 og Castrol bør jo være gode alternativer.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

dette er en tabell for motorsykkel og selv om ikke helt sammenliknbart er ytelsene der nokså ekstreme og så.....

2-1-img01.jpg

 

 

 

 

og det er åpenbart større forskjeller mellom de forskjellige oljene enn jeg har vært klar over selv om jeg alltid holder meg til anerKJENTE saker.... :wink:

nokså mye å lese på - burde være av interesse for mange: http://www.oilsyntheticoil.com/

tso_4ball_2003_380px.jpg

 

 

 

omfattende om syntetisk olje: http://www.synlube.com/viscosit.htm

viscosity_table_2.jpg

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
5W høres også helt sprøtt ut i båt, dette er for bruk på Rørås om vinteren. I en båt blir den altfor tynn.

 

 

Vi må huske at dette er en helsyntetisk multigrade olje og at en 5W-50 olje ikke er så veldig tynn men at den beholder gjevn viskositet i et stort temperaturområde.

 

Selv leste jeg gjennom denne med stor interesse.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Mobil 1 har jeg litt blandet erfaring med, den har ikke særlig høy motstand mot trykk. Ødela ventilløfterne på en Honda MC i -87 med Mobil 1. Det hadde sikkert skjedd med flere andre oljer også, men mobil 1 har ikke sin styrke her.

Jeg har forøvrig full tiltro til oljer fra Biltema, Coop, Europris o.l. så lenge man ikke lar oljen være i motoren for evig.... de tilfredstiller jo de kravene de er merket med. Felleskjøpet har også rimelige gode oljer i store forpakninger.

 

kanskje denne er bedre http://www.royalpurple.no

 

her er noen skrekkelige bilder av slitasjeskader ;-) http://www.royalpurple.no/tekniske%20data/...reMarch2006.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det var VF1100 :headbang: hadde fått nye kammer og vippearmer på garanti, og på den tiden fantes det jo ikke internett der man kunne få gode råd. hadde jeg visst bedre hadde jeg nok fyllt noe annet, samt diverse tilsetningsstoffer (molybden) som fantes den gangen som skulle øke levetiden på disse møkkamotorene :yesnod: Men de hadde jo en produksjonsfeil og dermed klarte ikke mobil1 smørefilmen å motstå slitasjen. Husker ikke om Motul var i handelen den gang da, iallefall anbefalte ikke verkstedet noen spesiell olje dessverre. Iallefall etter 1500 km var vippearmene ødelagt igjen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tviler på at reklamasjon hadde blitt godtatt hver 150 mil da :nonod: Såvidt jeg vet holdt de en god stund lengre når de ble kjørt med andre oljer.

Den var kjørt en del da jeg kjøpte den, da var den 3 år gammel.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...