bolla Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 (redigert) rekk visst ikke å få m alt fort nok... :eek:det tok 10-15000 km som regel før det skjedde. Redigert 28.Juni.2007 av bolla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Ja men da kan vi jo konkludere med at i mitt tilfelle va mobil1-olja 10 ganger dårligere enn annen olje Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bolla Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 eller et ubrukelig verksted.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 tja.. de kunne vel iallefall ha fortalt meg hva slags olje de anbefalte Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SF Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Det var VF1100 :headbang Se der ja det var en VF, ikke så veldig overaskenda da Noen andre tips om billig og god 5W-50 olje i rett spesifikasjon som gitt over? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
slettet Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 litt morsom lesing: http://www.amsoil.com/products/atm_testing/index_flash.aspx se forskjellen mellom Amsoil marine og Suzuki og Mercruiser / marineoljer i slittasjetest sammenligning.: http://www.stokesabode.com/amsoil/Prod-inf...Stroke-oils.htm Sitér dette innlegget Link to post
SveinT Svart 7.Januar.2008 Del på Facebook Svart 7.Januar.2008 Det var VF1100 hadde fått nye kammer og vippearmer på garanti, og på den tiden fantes det jo ikke internett der man kunne få gode råd. Hei, akkurat. Det har vært hjelp å få til disse motorene i lang tid, måtte bare en tur innom for å svare... http://www.honda-v4.com/sabmag/v4honda/oilmod-dd.html http://www.honda-v4.com/sabmag/bigert/davedodge.html Sitér dette innlegget Link to post
xpen Svart 7.Januar.2008 Del på Facebook Svart 7.Januar.2008 Jeg har en peninular 6,5 v8 diesel. Noen som vet hvilken olje jeg bør bruke?? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2008 Hadde nettopp en hyggelig prat med teknsik ansvarlig hos Univa, han informerte om at Steyr anbefalte følgende to oljer til: Mobil 1 5W-50 helsyntetisk Shell Rimula Ultra 10W-40 Helsyntetisk Jeg informerte om at jeg har noe høyt oljeforbruk og han mente dette kunne skyldes glaserte sylindre. Dette kunne komme av at motoren er for fint kjørt. Anbefalte å skifte oljefabrikat og prøve et oljeskift med Omega Nio Lube SS 5W-40. Der etter kjøre motoren full rulle i et par timer, for å fjerne glaseringen i sylindrene. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Ikke lett dette med Olje Sendte først en e-mail til Kåre hos Univa men da jeg ikke fikk svar ringte jeg. Kåre var ikke å treffe så jeg snakket med Jonn (se innlegget over). Så kom svar fra Kåre på e-mail. For ordensskyld er motoren min en såkalt overligger. Produsert i 2002, kjøpt av forrige eier av Sea Ray'en høsten 2003 med levering ferdig installert mars 2004. ----------------------- Hei Sverre, Først å fremst er motoren din 2002 modell. I boka fra 2002 står det at du kan fyll mineralsk olje, men skipp dette. Å kjøre fullsyntetisk på denne motoren mener jeg er bortkastet. Halvsyntetisk 10W40 er ingen fare å bruke på din motor. Senere modeller av Steyr kjører på fullsyntetisk. Skulle det være noe, er det bare å ta kontakt! Hilsen Kåre Rosland UNIVA as Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hulda Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Jeg har en peninular 6,5 v8 diesel. Noen som vet hvilken olje jeg bør bruke?? SAE 30 eller 15w- 40, kun mineralolje. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Hulda, Synes å ha sett deg uttale deg litt om glaserte sylindervegger før. Hva er din erfaring med dette kontra oljetyper? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hulda Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Hulda, Synes å ha sett deg uttale deg litt om glaserte sylindervegger før. Hva er din erfaring med dette kontra oljetyper? Det man har sett hos 'de grønne' er glassering som antatt følge av syntetiske oljer. Nå kommer det imidlertid en ny diesel som skal ha en 'spesialolje', delsyntetisk. Sarpsborg Motorverksted har en klausul i sine garatibetingelser som sier noe slikt som 'ingen garanti ved bruk av syntetisk olje'. Motoren min som er en GM V8 har preferred SAE 30, acceptable 15W- 40, not acceptable 10W- **. På min motor skal det i første rekke være hydrauliske ventilløftere som havarer før sylinderveggene tar kvelden. Noen av teoriene går ut på at de syntetiske oljene er for glatte. Det blir for lav friksjon. Det ser imidlertid ut til at syntetiske oljer fungerer helt fint på bensinmotorer. Både Ford'en (V6) og Jeep'en (V8) min har anbefaling for syntetiske motoroljer etter at de først er innkjørt (20 000 km) på mineralolje. Det er også uttalser jeg har mottatt som sier at for konstantturtallsmotorer kan man med fordel benytte singlegrade oljer. Herunder kommer aggeregatmotorer og båtmotorer. Hulda fremdrift, aggeregat og gear går på SAE 30. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Vet du om Univa har kontrollert at sylindrene er glassert på så mange motoren at de vet at dette kan være et problem? Hvis ikke kan det jo være at innkjøringen ikke har skjedd med vekslende turtall. Har fått opplyst at da er det stor mulighet for en uheldig slitasje som han føre til oljeforbruk. I så fall tror jeg kjøring på fullt kan hjelpe, men i alle fall veksle noe på turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 (redigert) Nei jeg fikk ikke inntrykk fra Univa at dette har vært et problem på Steyr og er ikke kjent med at de har åpnet noen motorer for å verifisere dette. Når jeg forklarte hvordan mitt oljeforbruk var ble dette nevt som en mulig årsak. Dette med innkjøring, eller mangel på det, kan jo selvsagt være mulig. De første 150 timene ble kjørt av forrige eier og jeg vet lite og ingenting om han. Denne uheldige slitasjen du nevner, gjelder det motorer generelt eller noe du har hørt om Steyr? Redigert 9.Januar.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Nemo Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Dette gjelder generelt med innkjøring av motorer. I innkjøringsperioden veksler man på turtallet for fjærene tilpasser seg best mulig til sylindrene. Alle motorer har ugunstige turtall, men ved å variere turtallet unngår man at dette ødelegger den fine tilpasningen. Motoren skal da også taes kortvarig opp mot fullt tutall. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Leste litt i manualen din og slik jeg forstår det skal det brukes 5-50 olje under innkjøringsperioden (20 timer) senere skal/kan man bruke 10W-40 Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Hei, Hvilken manual leste du i da? For hvilken motor og årsmodell? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Nautofil Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Ser det er mange meninger om viskositet og kvalitet. Ang.Oljeselskap så får en bruke magefølelsen,men her er en forklaring som kan være greit å støtte seg til ved valg av olje. Oljens oppgave er å smøre motorens mekaniske bestanddeler, samt binde til seg rester fra forbrenningen (sot). På grunn av denne bindingen ”brukes” oljen opp, og den må med jevne mellomrom byttes. Med nye motorer og bedre olje kan det strengt tatt gå lenger mellom hvert oljeskift enn i tidligere dager. Motoren soter mindre og oljens evne til å binde avfallspartiklene er blitt bedre. Selv om du bruker båten lite, er det anbefale å bytte olje minst en gang per år. Og glemte du å gjøre det i høst, har du ingen gode unnskyldinger for å ikke gjøre det nå. Multigradsoljer Kaldstart er en stor belastning for motoren, da uoppvarmet kald olje smører dårligere enn varm. For å løse problemet er såkalte multigradsoljer blitt det vanligste. Disse oljene har gode smøreegenskaper over et stort temperaturspekter. Oljens flyteegenskaper og tykkelse Multigradsoljene er alltid merket med tall som viser til SAE-skalaen. De to tallene (for eksempel SAE 10W-40) graderer oljen etter viskositet, lavere verdi vil si tynnere olje. Det første tallet peker på oljens egenskaper i kald form (derfor W`en, som enkelt og greit er forkortelse for Winter). Det høyeste tallet indikerer oljens egenskaper ved 100 °C. Dette bør være så høyt som mulig slik at oljen ikke blir for tynn ved hard kjøring. Nå er som sagt kaldstart det største problemet i Norge, derfor er SAE 0W30 en vanlig type. Denne er svært tynn i alle temperaturer. Kjører du derimot båt og MC om sommeren, som gjerne kjøres på litt høyere turtall, kan en 20W50 olje være god. Den grommeste oljen på markedet er imidlertid en 0W50. Med et så stort spekter holder den seg optimal under nær sagt alle forhold. Men, ja du har gjettet riktig, den koster.... Oljekvalitet Mye å holde styr på? Vel, vi er ikke ferdig enda. I tillegg til SAE-skalaen finnes det forskjellige standarder for oljens kvalitet. De vanligste er klassifiseringene til Association des Constructeurs Europèens d`Automobiles (forkortes til ACEA) og American Petroleum Institute (API). Alle oljer som selges er merket med koder fra disse to klassesystemene. Kodene forteller noe om hva slags motor oljen er beregnet på. Bilprodusentens egne krav til olje Imidlertid er de to klassene som er hittil nevnt svært generelle. For eksempel betyr koden A2 i ACEA skalaen at oljen er egent egnet for vanlige bensinmotorer. Derfor har de forskjellige bilmerkene ofte sine egne klassifiseringer. De har testet forskjellige typer olje med tanke på akkurat din bil. Bilmerkenes egne kvalitetsspesifikasjoner er også ofte oppgitt på oljens emballasje. Det er alltid lurt å ta en titt i instruksjonsbok for å sjekke om produsenten av motoren din har egne krav til oljekvalitet. Koder for ACEA: A-klassen – olje for bensinmotorer. Kode Betydning A1 For spesielt konstruerte motorer. Sjekk bilens instruksjonsbok. A2 Olje til bruk for vanlige bensinmotorer. A3 For motorer som er utsatt for hard belastning, og/eller en helårsolje. Sjekk instruksjonsboka. B-klassen – olje for dieselmotorer. Kode Betydning B1 For spesielt konstruerte motorer. Sjekk bilens instruksjonsbok. B2 Olje til bruk for vanlige dieselmotorer. B3 For motorer som er utsatt for hard belastning, og/eller en helårsolje. Sjekk instruksjonsboka. B4 For dieselmotorer med direkte innsprøytning. Sjekk instruksjonsboka. ACEA vil snart komme med nye klasser, blant annet med tanke på motorolje for gassbiler. Koder for API: Kode Betydning API-SD Olje for eldre personbiler (før 1970) API-SE Olje for motorer lagd i perioden 1971-1979 API-SF Olje for motorer lagd i perioden 1980-1988 API-SG Olje for motorer fra 1989 eller senere. API-SH Olje for motorer fra 1989 eller senere. Men bedre kvalitet enn API-SG. API-SJ Olje for motorer fra 1989 eller senere. Men bedre kvalitet enn API-SH. API-CC Olje for dieselmotorer API-CD Olje for turbodiesel- eller spesielle dieselmotorer. Sjekk instruksjonsboka. API-CE Olje for spesielle dieselmotorer nyere enn 1983. Sjekk instruksjonsboka. API-CF4 Olje for hurtiggående dieselmotorer. Sjekk instruksjonsboka. Er forviringen komplett nå? Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post
SF Svart 11.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 (redigert) Er forviringen komplett nå? Dette er stort sett kjent stoff (ref innlegg 1) men problemet mitt er at spesifikasjonene til Steyr varierer litt med årene og jeg har hatt litt problemer med å finne rett olje til akkurat min motor som også er tilgjengelig til en grei pris. Men i min søken så har jeg fått mange gode tips. Redigert 11.Januar.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 11.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Noen av teoriene går ut på at de syntetiske oljene er for glatte. Det blir for lav friksjon. Takker for det Hulda. Tror jeg prøver anbefaling til Univa med et oljeskift med Omega Nio Lube SS 5W-40 og deretter går over til 10W-40 halvsyntetisk API: CF ACEA: B4 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
knutza Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Det står bla annet oppgitt på side 23 PÅ side 21 står dette: Oil - specification, Minimum: API: CF or higher ACEA: B4 - 02 or higher Viscosity class: SYNTHETIC OIL 5W-50 SYNTHETIC OIL 10W-40 02.02 ill.1 02.02 ill.2 Recommended engine oil: STEYR TURBO DIESEL ENGINE OIL - SAE 10W-40 SMO No. Z010058/0 Initial factory fill is a high quality break-in oil specified ACEA B4 - 02, SAE 5W-50. During the break in period (20 hours), frequently check the oil level. Somewhat higher oil consumption is normal until piston rings are seated. Jeg forstår det slik at i innkjøringsperioden (break-in) skal det brukes 5w-50, mens det etter dette kan brukes både 5w-50 og 10w-40. Kan ikke garantere for at jeg har forstått manualen din riktig. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 (redigert) Det har du helt rett i men dette er den siste oppdaterte manualen til Steyr som ligger der og ser du nærmere etter er den oppdatert etter mitt innlegg #4 datert 24/6. Redigert 11.Januar.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
dante Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Har pratet litt om dette i en annen tråd. Min spec på olje står i boka til (ACEA A2-96 eller API SF/CF eller høyere) Var hos Tess for å kjøpe olje og de ringte Texaco direkte for å skaffe meg rett olje. Oljen de anbefalte var URSA Super LA 15-40 som oppfyller ACEA E2/A2/B2 eller API CG4/SL - det er den jeg kjører på nå. Skulle visstnok være spesiellt bra for høyhastighet dieselmotorer. Som nevnt tidligere står det også en annen olje for "break in" hos meg. Ringte Univa og de sa at det var motorer etter 2006 som kjører full syntetisk olje. Min 236 er fra 2002 og skal ikke ha syntetisk i det hele tatt. De anbefalte vanlig mineral eller del-syntetisk 10-40 olje - Shell, Mobil eller Castrol ble nevnt. Jeg kommer garantert til å kjøre 10-40 delsyntetisk i fremtiden. Mange meninger om olje - men jeg håper og tror at så lenge de oppfyller ACEA eller API kravene, og om det står Mobil, Biltema eller noe annet - så burde oljene være bra nok (Hva er ellers meningen med krav) :) Sitér dette innlegget Link to post
xpen Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 SAE 30 eller 15w- 40, kun mineralolje. Hva er forskjellen på disse oljene?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.