Jump to content

Hva bør jeg velge av motorolje til min Steyr motor?

SF

Recommended Posts

Hva er forskjellen på disse oljene??

Derfor:

"Noen eksempler på Statoil `s "Singlegrade" motoroljer ;

Statoil DieselWay DD SAE 30 eller 40

Statoil DieselWay SAE 30 eller 40

Statoil MarWay SAE 30 eller 40

I dag benyttes multigrade motorolje på de aller fleste moderne bilmotorer. Singelgradeoljene blir brukt endel i anleggsbransjen, men hovedbruksområdet for disse oljene er til hurtiggående / middels hurtiggående marinemotorer".

Dette er sakset fra Statoil.

Og følgende grunner er: Hos meg dropper motortemperaturen aldri under 4 grader pluss. Jeg har ikke behov for en tyntflytende olje. Instruksjonsboken for motoren er helt enig i dette. Motoroljen min kan glatt nå 100 grader, jeg har måler og vet det. Singlegrade holder høyere temperatur enn multigrade. For å si det enkelt, etter forklaring tidligere her på forumet, så er en 15W- 40 en viskositet 15-olje som er tilsatt midler for at den, når den er varm, skal holde viskositet 40. Når temperatur og slitasje påvirker denne oljen, blir 40-viskositeten stadig redusert.

Jeg prøvde 15W- 40 på motoren i fjor. På slutten av sesongen 'raklet' den mer enn med SAE 30. Derfor har jeg gått tilbake til SAE 30. Jeg har i denne sammenheng en hurtiggående marinemotor.

En av mine motorkompiser (han har motorer som levebrød) mener (uavhengig av motortype) at generelt bør konstantturtallmotorer holde seg til singlegrade, hvis ikke instruksjonsboken sier noe annet. Konstantturtallmotorer definerer han som aggeregatmotorer, marinemotorer, pumpemotorer etc.

Hei

Det går ikkje ann å på den eine sida ønske det beste for motoren sin, å på den andre sida sitta her

å leite etter det billegeste skvipe som finnes. Kjøp det motor levrandøren krever, vist ikkje går du på ein kjempe smell vist noe skulle skje. Her er det for mye synsing av forståseg påere.

Du kan jo med det samme Chippe opp motoren 100hk ekstera, det er jo masse "luringer" som påstår at det heller ikkje gjer noe, prøv å si det vist noe skulle skje. Da er ivertfall det ingen ting av garantier som gjelder.

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

• 2 måneder senere...

En liten oppdatering til denne tråden, jeg sjekket igjen med Univa og de sier nå at min Steyr 246 som ble produsert i 2002 (levert ny mars 2004) er spesifisert med SAE 30 singel grade og ikke helsyntetisk 5W-50 som tidligere oppgitt. Kravet fra Steyr om å bruke 5W-50 kom på senere modeller.

I samme e-mail skriver de at de ikke anbefaler å bruke singelgrade og anbefaler 10W-40 halvsyntetisk. Her kan man bli forvirret av mindre :confused: De oppgir ikke API eller ACEA spesifikasjoner.

Jeg har valgt å ta et kort oljeskift med 10W-40 FK SUPER TURBO D5 da det mest sansynligvis er brukt Mobil 1, 5W-50 tidligere og så gå over til mineralsk 15W-40 FK SUPER TURBO PLUSS.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hei igjen!

Ja det rimer med hva som gjelder min motor også. Når det gjelder API eller ACEA så har det helt klart betydning for kvalitet. Leser du denne faller alle brikkene på plass :) der står det forklart hva bokstaver og tall betyr. Det er vel greit å sirkle inn API som tilsier at oljen er egnet for diesel og turbo i hvertfall.

http://nlck.toyota.no/dokument/teknisk/oljer/oljer_1.htm

Hei igjen!

Ja det rimer med hva som gjelder min motor også. Når det gjelder API eller ACEA så har det helt klart betydning for kvalitet. Leser du denne faller alle brikkene på plass :) der står det forklart hva bokstaver og tall betyr. Det er vel greit å sirkle inn API som tilsier at oljen er egnet for diesel og turbo i hvertfall.

http://nlck.toyota.no/dokument/teknisk/oljer/oljer_1.htm

Hei,

Jeg har sett på den linken tidligere og er nå kjent med API og ACEA betegnelsene, min frustrasjon var at importør anbefaler en annen olje enn det motoren er oppgitt med fra produsent uten å angi API og ACEA, de angir kun SAE.

Men jeg har sjekket API og ACEA på disse to FK oljene og begge er oljer beregnet for moderne dieselmotorer med Turbo. Jeg ønsker å kjøre på mineralisk olja da den er beregnet for det (ref også noen av innleggene til Hulda) men tar et olje skift med halvsyntetisk for å få ut mest mulig av de (hel)syntetiske komponentene før jeg går over til 15W-40 mineralsk.

Her var det mye informasjon om oljer. Nå er det flere ting som er mye klarere.

Bruker nå FK 15W 40 olje og det virker som om motoren liker den.

Det kan se ut som FK (Statoil) 15W-40 er et godt alternativ for oss båtfolk med stor dieselmotor.

Billig er den og :flag: jeg får en 10l dunk på FK til omtrent samme pris som en (1) liter av Mobil 1 Rally F 5W-50 som jeg først ble anbefalt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Men som sagt så er min 2002 model spesifisert med SAE 30 mineralsk singel grade og da må etter mitt hode denne 15W-40 være et bra alternativ.

Dette med singel grade må vel stå i forhold til hva temperaturer motoren blir brukt, slik som Hulda var inne på tildligere. :confused:

På min Ford 2704 med turbo og mellomkjøler er det satt opp slik: Over 32 grader SAE 30, 0 til 32 grader SAE 10 eller 20, under 0 grader SAE 10.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...