roaldbj Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 Mens jeg i dag lå for havn or leste BP fikk jeg besøk av Bitteliten. En fantastisk kunnskapsrik båtfører som er en av hjørnesteinene her på BP, sammen med hyggelig ektefelle, og ombord i nydelig båt - med fantastisk finish (flott at Norge kan produsere slike båter). Legger ut et par-tre bilder av kontakten. Bitteliten med Bitteliten IV kom på visit i Son, nordre del, Sonskilen. Flott båt i profil. Kjenner noen båten som ligger bak Bitteliten IV? Det sies at leveringstiden for denne båten er i 2009? Rederen med konsentrert blikk (og redningsvesten på) og rederinnen som har overskudd til vennlig smil - antar at det er rekkefølgen: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Flott båt , fine bilder. Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Bærre lekkert !! Norske båter er digg ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 (edited) Takk for fine bilder Roald. jeg tar alltid en tur bortom Swan og ser at alt er OK når jeg er i Son. fin trening på finmanøvrering også. Trangt og ofte litt strøm i elva. Båten i bakgrunnen er en Princess V42. Har ikke hørt at det er så lang leveringstid på denne. Men jeg vet at den nye V45 er utsolgt noen år fremover. Mange av de store i Europa er utstolgt Edited June 25, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Hei. Og til de som er interessert, det lille hvite huset ved siden av Princessen og bak bitteliten, er tømmestasjonen for septik i Son. Har ennå aldri sett noen bruke den! Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 Så at Bitteliten hadde god kontroll på manøvreringen i elva. Mange sliter i denne delen av Sonskilen, dette henger sammen med at det er stor vannføring i Såna etter regnvær (som det har vært endel av i det siste), i tillegg kan sørlig vind virke motsatt på fritidsbåten. Denne situasjonen med motvirkende strøm og vindkrefter kan variere ganske betraktelig avhengig av posisjon i båthavna. Dette har jeg selv opplevd mange ganger - men jeg har hatt mye flaks hittil. Dessuten er vi med to motorer litt "rått" parti i forhold til båter med en motor, idet vi kan rotere omkring vår egen akse. Om vi i tillegg har baugpropell og bruker rorene aktivt kan vi gå sidelengs - noe som avhjelper mange vanskelige manøvreringssituasjoner. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vanntrivsel Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 (edited) Og til de som er interessert, det lille hvite huset ved siden av Princessen og bak bitteliten, er tømmestasjonen for septik i Son. Har ennå aldri sett noen bruke den! Du er en racer på septik Lars H. hehehe Edited June 26, 2007 by havgaaaaapet (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 Hei. Men noen "drittunge" er jeg ikke, selv om kona sier at jeg aldri kommer til å bli voksen, og at jeg kommer til å gå i barndommen om noen år uten den store overgangen. Nå er det agurktid. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 Ja, flotte bilder og fin båt. Norsk båtsenter har vistnok en ledig V42 for levering nå i Juli og flere utover neste år. V45 derimot... Er vel rundt 4 mill for en V42 nå. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 (edited) Det er ikke mer enn 3 år siden en V42 kostet 2,8 mill om jeg husker rett. Edited June 26, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 På Finn.no averterer Fairline Norge med en ny 40 foter til 5.226.000 og en ny 38 foter til 3.760.000. Heller ikke ganske uvanlig at det tilkommer noen hundrelapper i ekstrautstyr! Løp og kjøp! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 (edited) Fairline 38 synes jeg er veldig dyr. 40'en er FB båt - men fortsatt dyr sammenlignet med Princess 42 som er en betydelig større båt. Men byggekvaliteten er nok ikke den samme Og "noen hundrelapper" har en tendens til å bli ganske mange når man ser på "ma ha det - må bare ha det" lista Edited June 26, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 Jeg tror det er ganske åpenbart at prisøkningene de siste årene reflekterer økt etterspørsel + øket ønske om pen farge på bunnlinjen hos selgerstanden Forøvrig er det min hjertefølte oppfatning at Windy har vært svært flinke/har truffet svært godt med designet på 37-foteren. Et nydelig skue. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 Jeg tror det er ganske åpenbart at prisøkningene de siste årene reflekterer økt etterspørsel + øket ønske om pen farge på bunnlinjen hos selgerstanden + en meget, meget kraftig prisøkning på råvarer pga økt global etterspørsel. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lassal Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 Hmm.. Var det på Søndag du putra rundt i Sonskilen bitteliten? Mener jeg så en Windy når jeg skulle inn til brygga.. =S Nydelig båt du har forresten! :D Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 Ja, det var søndag vi var på luftetur. Vi er ganske ofte innom Son. Passe kveldstur Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lassal Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 (edited) Da var det nok deg vi så. Da ses vi nok også sikkert en eller annen gang inne i sonskilen eller utpå..! :-) Edited June 26, 2007 by Saltkjelen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 Bare du kommer deg hel frem til Larvik du så blir det nok bra. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lassal Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 Joda, det skal nok gå bra. Reiser med et par andre båter i følge og blir i Larvik en natt før vi setter kursen tilbake til Sonskilen.. :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 26, 2007 Author Share Posted June 26, 2007 Ganske interessant diskusjon om pris på "ren båt" i forhold til pris på båt med ekstrautstyr. For det første varierer det svært mye fra produsent til produsent om hva som er ekstrautstyr, dernest er det betydelig forskjell mellom oss brukere om hva som er "nødvendig". Jeg har som tommelfingerregel at ekstrautstyret gjerne utgjør omlag 20 % av den totale prisen. Hører gjerne om andres erfaringer. Men det må vel være flere bilder av båter til medlemmene her på BP? Greit å se for nye medlemmer - vi er jo et dynamisk forum. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 (edited) 20% regelen stemmer ganske godt hos oss også - havnet litt i overkant av det. Windy er i utgangspunktet godt utstyrte båter. På vår er bla ankervinsj foran, stereo, landstrøm og batterilader standard. Ting vi supplerte med var feks hardtop (båten er i utgangspunktet åpen), teak, elektronikk, trimplan (Windy sier at det ikke trengs og derfor er det ekstra. Det stemmer faktisk at det ikke trengs for båten har bra balanse), varmeapparat, varmtvann, ankervinsj akter, baugpropell og septiktank. Engi med roald - kom med bildene Edited June 26, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Posted June 28, 2007 Share Posted June 28, 2007 Ja, det var søndag vi var på luftetur. Vi er ganske ofte innom Son. Passe kveldstur Synd at jeg ikke så det, da. Var i Son hele helgen, dog uten båt. Men mye av søndagen gikk med til turgåing, dog start og slutt langs bryggene. Går som oftes forbi den V42 som er avbildet. Har tilgang på privat brygge i Son, like utenfor gjestehavna. Mulig Hannah IV blir lagt der fra begynnelsen av august. PS. Ikke enig i at W37 ikke trenger trimflaps. Mulig det er meg det er noe feil med, men jeg har alltid brukt trimflaps aktivt, både for å kunne gå i plan i lave hastigheter (trimme baugen ned) og for å balansere båten sidelengs i vind. Både på W32 og W37 Quote Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 28, 2007 Share Posted June 28, 2007 (edited) PS. Ikke enig i at W37 ikke trenger trimflaps. Mulig det er meg det er noe feil med, men jeg har alltid brukt trimflaps aktivt, både for å kunne gå i plan i lave hastigheter (trimme baugen ned) og for å balansere båten sidelengs i vind. Jeg bruker drevtrimmen i stedet for flapsene - og det er det Windy sier er tilstrekkelig. Det er også min erfaring for å korrigere baugens vinkel. Jeg var vant til å bruke flaps mye på nidelvene våre - jeg savner det ikke Edited June 28, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted June 28, 2007 Share Posted June 28, 2007 Nydelig båt Bitteliten :flag: Og føler at navnet på egen båt passer bedre og bedre! mvh "Micro" (20 fots Hardy Regatta.) PS. Men JEG har mere teknisk utstyr til navigasjon ombord enn deg... :cool: :lol: DS Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts