Jump to content

Båtplassens medlemmer ute på sjøen


roaldbj

Recommended Posts

Mens jeg i dag lå for havn or leste BP fikk jeg besøk av Bitteliten. En fantastisk kunnskapsrik båtfører som er en av hjørnesteinene her på BP, sammen med hyggelig ektefelle, og ombord i nydelig båt - med fantastisk finish (flott at Norge kan produsere slike båter). Legger ut et par-tre bilder av kontakten. Bitteliten med Bitteliten IV kom på visit i Son, nordre del, Sonskilen. Flott båt i profil.

 

bitteliten1.jpg

 

 

Kjenner noen båten som ligger bak Bitteliten IV? Det sies at leveringstiden for denne båten er i 2009?

 

 

bitteliten2.jpg

 

 

Rederen med konsentrert blikk (og redningsvesten på) og rederinnen som har overskudd til vennlig smil - antar at det er rekkefølgen:

 

 

bitteliten3.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for fine bilder Roald. jeg tar alltid en tur bortom Swan og ser at alt er OK når jeg er i Son. fin trening på finmanøvrering også. Trangt og ofte litt strøm i elva.

 

Båten i bakgrunnen er en Princess V42. Har ikke hørt at det er så lang leveringstid på denne. Men jeg vet at den nye V45 er utsolgt noen år fremover. Mange av de store i Europa er utstolgt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og til de som er interessert, det lille hvite huset ved siden av Princessen og bak bitteliten, er tømmestasjonen for septik i Son. Har ennå aldri sett noen bruke den!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så at Bitteliten hadde god kontroll på manøvreringen i elva. Mange sliter i denne delen av Sonskilen, dette henger sammen med at det er stor vannføring i Såna etter regnvær (som det har vært endel av i det siste), i tillegg kan sørlig vind virke motsatt på fritidsbåten. Denne situasjonen med motvirkende strøm og vindkrefter kan variere ganske betraktelig avhengig av posisjon i båthavna. Dette har jeg selv opplevd mange ganger - men jeg har hatt mye flaks hittil. Dessuten er vi med to motorer litt "rått" parti i forhold til båter med en motor, idet vi kan rotere omkring vår egen akse. Om vi i tillegg har baugpropell og bruker rorene aktivt kan vi gå sidelengs - noe som avhjelper mange vanskelige manøvreringssituasjoner.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Men noen "drittunge" er jeg ikke, selv om kona sier at jeg aldri kommer til å bli voksen, og at jeg kommer til å gå i barndommen om noen år uten den store overgangen.

 

Nå er det agurktid.

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fairline 38 synes jeg er veldig dyr.

40'en er FB båt - men fortsatt dyr sammenlignet med Princess 42 som er en betydelig større båt. Men byggekvaliteten er nok ikke den samme

Og "noen hundrelapper" har en tendens til å bli ganske mange når man ser på "ma ha det - må bare ha det" lista :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er ganske åpenbart at prisøkningene de siste årene reflekterer økt etterspørsel + øket ønske om pen farge på bunnlinjen hos selgerstanden :wink:

 

Forøvrig er det min hjertefølte oppfatning at Windy har vært svært flinke/har truffet svært godt med designet på 37-foteren. Et nydelig skue.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ganske interessant diskusjon om pris på "ren båt" i forhold til pris på båt med ekstrautstyr. For det første varierer det svært mye fra produsent til produsent om hva som er ekstrautstyr, dernest er det betydelig forskjell mellom oss brukere om hva som er "nødvendig". Jeg har som tommelfingerregel at ekstrautstyret gjerne utgjør omlag 20 % av den totale prisen. Hører gjerne om andres erfaringer. Men det må vel være flere bilder av båter til medlemmene her på BP? Greit å se for nye medlemmer - vi er jo et dynamisk forum.

Link to post
Share on other sites

20% regelen stemmer ganske godt hos oss også - havnet litt i overkant av det.

 

Windy er i utgangspunktet godt utstyrte båter. På vår er bla ankervinsj foran, stereo, landstrøm og batterilader standard.

Ting vi supplerte med var feks hardtop (båten er i utgangspunktet åpen), teak, elektronikk, trimplan (Windy sier at det ikke trengs og derfor er det ekstra. Det stemmer faktisk at det ikke trengs for båten har bra balanse), varmeapparat, varmtvann, ankervinsj akter, baugpropell og septiktank.

 

Engi med roald - kom med bildene :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det var søndag vi var på luftetur. Vi er ganske ofte innom Son. Passe kveldstur

Synd at jeg ikke så det, da. Var i Son hele helgen, dog uten båt. Men mye av søndagen gikk med til turgåing, dog start og slutt langs bryggene. Går som oftes forbi den V42 som er avbildet.

 

Har tilgang på privat brygge i Son, like utenfor gjestehavna. Mulig Hannah IV blir lagt der fra begynnelsen av august.

 

PS. Ikke enig i at W37 ikke trenger trimflaps. Mulig det er meg det er noe feil med, men jeg har alltid brukt trimflaps aktivt, både for å kunne gå i plan i lave hastigheter (trimme baugen ned) og for å balansere båten sidelengs i vind. Både på W32 og W37 :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

PS. Ikke enig i at W37 ikke trenger trimflaps. Mulig det er meg det er noe feil med, men jeg har alltid brukt trimflaps aktivt, både for å kunne gå i plan i lave hastigheter (trimme baugen ned) og for å balansere båten sidelengs i vind.

Jeg bruker drevtrimmen i stedet for flapsene - og det er det Windy sier er tilstrekkelig. Det er også min erfaring for å korrigere baugens vinkel.

Jeg var vant til å bruke flaps mye på nidelvene våre - jeg savner det ikke :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...