Jump to content

Garmin skjerm, tåler ikke direkte sollys?


rag

Recommended Posts

Det er nydelig vær i Tromsø, men på grunn av dårlig planlegging har dagen vært brukt til årlig vedlikehold av båten. Dumt, men det er ikke det jeg gremmes over. Det jeg er bekymret over er at det ser ut til at vår Garmin kartplotter (Garmin 3010) ikke tåler direkte sollys.

 

Her er hva som skjedde:

 

Kartplotteren ble slått på mens jeg kjørte motoren (oljen) varm. Det er nydelig vær så takluka er åpen. Mens jeg holdt på med oljeskift sto kartplotterern på og solen sto rett på kartpllotteren gjennom takluka. En time senere observerte jeg at det var dugg på høyre side av skjermen. Litt serere var duggen borte, men et felt nederst til høyre var blitt helt mørkt. Da slo jeg plotteren av, men svarte felt utviklet seg overalt. Skjermen var glovarm.

 

To timer senere slår jeg den på og ser alt ut til å være OK, har den på 10 minutter og alt ser ut til å være i orden

 

Noen som har vært borti dette problemet før?

 

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Kontrast og farge på LCD-skjermer er temperaturavhengig. Noe er det mulig å kompensere for med diverse elektroniske kretser, men om skjermen blir for varm så blir den svart. Og direkte sollys kan nok gjøre den så varm. Om skjermen tilsvarende blir tilstrekkelig kald så blir den helt blank .....

Link to post
Share on other sites

Har også Garmin og har lagt merke til at om den har stått avslått i sollys og jeg slår den på er det umulig å se noe som helst. Den virker rett og slett lyssvak, men etter å ha stått på en liten stund kommer lyset og fargene tilbake og alt er normalt.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har en 2010C, er vel stort sett den samme skjermen som du har. Jeg har opplevd dette relativt ofte (kanskje 2-3 ggr sist sommer), det hender jeg må ordne slik at det blir skygge på skjermen.

 

Burde ikke vært sånn! (Men det gjelder kanskje alle slike skjermer?)

Link to post
Share on other sites

Det har hendt 3-4 ganger på min 2010. Det er temperaturen som gjør det. Om den står i direkte sollys en varm sommerdag over tid blir den mørk. Om du følger med, begynner det på det varmeste stedet og brer seg sakte over skjermen. Dette har ikke vært noen plage, til tross for at den stort sett er montert åpent på FB. Har hendt 3- 4 ganger på 3 sesonger. Bilde kommer av seg selv når skjermen blir kaldere. Legger bare noe over noen minutter så er alt O.K. Dette vil jeg anta gjelder alle skjermer uansett fabrikat.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Hei prin435

 

Det høres ut som du har observert det samme som meg. Vi har ikke så mange varme dager her nord, så dette er første gang jeg har sett dette. Men det var ikke veldig varmt. Kanskje 20 grader ute og 35 inni båten. Det har det vært flere ganger tidligere. Det som var anderledes i dag var at solen sto rett på, noe som selvsagt kan ha betydnig for temperaturen påskjermen. Håper dette ikke hender for ofte og skader skjermen over tid.

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Ja, du har helt rett. Skjermen var veldig varm. Det tok faktisk en time før jeg kunne ta på den. Dette høres underlig ut. En skjerm som er beregnet for sollys tåler ikke direkte sollys. I alle fall får jeg holde den i skyggen eller innafor vinduer fra nå. Her nord blir ikke det et stort problem, men i neste uke legger vi på tur til Oslo. Regner med å bruke 4 uker på turen. Tar med PC med GPS og kartprogram for sikkerhets skyld.

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...