Jump to content

Gunstig pris yanmar-starter ?


Gutek

Recommended Posts

Broderen ringte meg akkurat of fortalte at starteren til hans 77 hk Yanmar fra 1988 hadde brent opp under kjøring.Han hadde latt være å stoppe og kom seg heldigvis hjem.

Denne er antagelig temmelig dyr. Er det noen som vet hvor mye,og som kanskje har funnet et sted å handle som kanskje er rimeligere enn andre.Det blir jo også viktig å finne ut hvorfor dette har skjedd, slik at ikke neste starter går samme veien:Noen her som har erfaring ?

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Gutek, du må vel nesten fortelle først om enten hvilken motor eller starternummer det dreier seg om, presis.

Det finnes 9 forskjellige startere til Yanmar per i dag og en betegnelse gjør saken enklere.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Til 4JH kan leses i denne listen her (HC-parts) at starteren heter enten JS731, eller JS1232.

Den ene koster kr. 1515,- og andre kr. 2919,- pluss mva.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

20år går ikke, fordi jeg er jo bare 4 år her. :lol:

 

Nei. Listen er både helt aktuellt og daglig i bruk.

Kanskje at jeg har andre priser fordi jeg ikke regner "gebyrer" og prisoppslag?

Men man må huske pantsystemet også.

Hvis starterakselen er knekkt/blå eller hele starteren er rusta da kommer slik i tillegg.

For eks. er det kr. 420,- for JS731 og 120,- for JS1232 pluss mva.

Men da kommer jeg heller ikke på 3590,- eller 4920,- pluss mva.

....jeg blir vel aldri rik :nonod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for hjelpen.Starter er innkjøpt fra HC-parts, 2.900 + moms.Men årsaken til starterhavariet var skitt i hullet i tuppen på nøkkelen.De bruker in pipenøkkel,og så er det en tilsvarende tapp i tenningslåsen.Det hadde samlet seg opp lommerusk gjennom mange ar,og derved gikk ikke nøkkelen skikkelig langt nok inn.Den bendet og gikk ikke tilbake til utgangspoisjonen av seg selv !Dette kan være et råd til Yanmar eiere --- rens nøkkelen.

Gutek

Link to post
Share on other sites

Om det er freste spor i nøkkelen ver jeg ikke.Broderen bor nede i sogn og jeg holder til på Nordmøre.Han er ikke på båtplassen,men han ba meg gjøre andre Yanmareiere obs på problemet med skitt i hullet i nøkkelen.Det er slik jeg har forstått det et hull i enden av nøkkelen og innover i skaftet.Enkelte skapnøkler har også dette.Etter mange år ,kanskje i en lomme legger det seg skitt i hullet.Han sa at det var lo som kom ut.Dette forhindrer at nøkkelen spretter tilbake til utgangsposisjonen av seg selv.Strømmen blir stående på og starteren brenner opp.De merket røyklukt,tok av strømmen men stoppet ikke motoren.Derved kom de seg hjem !

 

De hadde ikke kontact med andre en HC-parts som hadde forhandler i Bergen.Det var Yanmarforhandleren i Florø som tipset ham om problemer med skitt i nøkkelen og hva det kunne føre til.

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...