Jump to content

hva trengs till båttrafikk med betalande gjester?


kveite

Recommended Posts

Hei!

 

Jobbar litt med guidning av sportfiskere o vill skaffa egen båt till guidning på sjøen. Hva må jeg tenke på da? Sertifikat till meg som kapten, krav till båten osv ...

 

hilsen Stefan

Link to post

Hvis jeg husker riktig:

-båten skal ha passasjersertifikat, noe som innebærer en ikke billig årlig eller toårlig kontroll

-du må ha D5 eller D5L avhengig av båtens størrelse og passasjerantall

Link to post

Hva er ståa med den såkalte "RIB-forskriften"? Kommer ikke inn på den siden lenger, krever brukernavn og passord ser det ut til (Bruker linken fra baatskolen.no)

 

Så vidt jeg husker medførte høringsutkastet en lettelse mht båt, så fremt den er CE-merket og passasjerantallet er max 12?

 

Krav til sambandsutstyr og redningsmidler er dog tilstede uansett.

 

mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

har ikke båt enda. fisker fra 18" med 25hester nå men det e ikke noe å ha som guidebåt! ;)

 

helt åpen till deres ideer! 4-6 fiskere må dock ha plass på båten og den skall gå litt fortere ... ca. 20knop!?

Link to post

Gå inn på www.sjofartsdir.no som er Sjøfartsdirektoratets sider og les/last ned den nye forskriften som gjelder passasjertrafikk INNTIL 12 passasjerer, denne forskrift vil, om høringen går gjennom, tre ikraft 1 juli-07. Den er vel i hovedsak tiltenkt taxibåter, RIB'er, fisketur etc.

Link to post

Jeg så i ettertid at høringsforslag fjernes når fristen går ut, men jeg tror jeg har den lagret et sted, jeg sender deg en mail eller IM ved leilighet(har den ikke for hånden i skrivende stund). Uansett så kommer den nok ut under forskrifter om en ukes tid...?

Link to post
Hva er ståa med den såkalte "RIB-forskriften"?
Den er som forventet litt utsatt. Den tidsplanen de hadde var alt for stram. Forslaget heter "Forskrift om bygging, sertifisering og operasjon av passasjerfartøy med inntil 12 passasjerer, i innenriks fart." Dersom den blir gjennomført omtrent som forslaget vil kravet til båter som kan ta opptil 12 passasjerer være CE-merking. En RIB vil aldri bli godkjent for mer enn 12 passasjerer. Båtføreren må ha minimum D5L sertifikat. Det er krav til redningsustyr. Redningsflåte i hardpakning kan erstattes av overlevelsesdrakter til alle ombord. Her har det kommet høringsuttalelser som mener at det bør holde med redningsflåte i bag. Det blir krav til radiokommunikasjon. Båten skal også besiktiges og godkjennes før sertifikat for "Lite passasjerstefikat".

 

Hvordan den endelige forskriften ender opp blir nok kjent i løpet av høsten.

mvh Knut Erik

Link to post
...... En RIB vil aldri bli godkjent for mer enn 12 passasjerer. Båtføreren må ha minimum D5L sertifikat. .....

Såvidt jeg har forstått fra mine kilder er det disse to punktene som er litt tunge å fordøye for enkelte. Det finnes idag plenty RIB'er med 15-18-20 pax og det finnes plenty førere uten formelle kvalifikasjoner.

 

Uansett utfall så ser det ihvertfall ut for å bli rift om folk med D5L-sertifikatet :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
må bare gjenta spørsmålet! Hva kan eg gjøre med D5L og når trenger eg D5?

Kort fortalt så kan du med D5L føre mindre passasjerbåter, med inntil 12 passasjerer. Skal du føre større båter og/eller flere passasjerer kreves D5, eller enda høyere sertifikat.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...