Jump to content

hva trengs till båttrafikk med betalande gjester?

kveite

Recommended Posts

Hva er ståa med den såkalte "RIB-forskriften"? Kommer ikke inn på den siden lenger, krever brukernavn og passord ser det ut til (Bruker linken fra baatskolen.no)

Så vidt jeg husker medførte høringsutkastet en lettelse mht båt, så fremt den er CE-merket og passasjerantallet er max 12?

Krav til sambandsutstyr og redningsmidler er dog tilstede uansett.

mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Hva er ståa med den såkalte "RIB-forskriften"?
Den er som forventet litt utsatt. Den tidsplanen de hadde var alt for stram. Forslaget heter "Forskrift om bygging, sertifisering og operasjon av passasjerfartøy med inntil 12 passasjerer, i innenriks fart." Dersom den blir gjennomført omtrent som forslaget vil kravet til båter som kan ta opptil 12 passasjerer være CE-merking. En RIB vil aldri bli godkjent for mer enn 12 passasjerer. Båtføreren må ha minimum D5L sertifikat. Det er krav til redningsustyr. Redningsflåte i hardpakning kan erstattes av overlevelsesdrakter til alle ombord. Her har det kommet høringsuttalelser som mener at det bør holde med redningsflåte i bag. Det blir krav til radiokommunikasjon. Båten skal også besiktiges og godkjennes før sertifikat for "Lite passasjerstefikat".

Hvordan den endelige forskriften ender opp blir nok kjent i løpet av høsten.

mvh Knut Erik

...... En RIB vil aldri bli godkjent for mer enn 12 passasjerer. Båtføreren må ha minimum D5L sertifikat. .....

Såvidt jeg har forstått fra mine kilder er det disse to punktene som er litt tunge å fordøye for enkelte. Det finnes idag plenty RIB'er med 15-18-20 pax og det finnes plenty førere uten formelle kvalifikasjoner.

Uansett utfall så ser det ihvertfall ut for å bli rift om folk med D5L-sertifikatet :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...