Jump to content

best marsj turtall .


hifo

Recommended Posts

monterte i vinter en nissan lastebilmotor i min hifo 970 .. 200 + hk.. ved 2800 rpm.. klarer 15 knop på 1900rpm ..på fullgass.. er fornøyd med det da den gikk 11 med den gamle motoren... da får jeg en passlig marsjfart på 1400 rpm på 10-11 kn. burde jeg likevel forandre stigning på propell for å få opp turtallet endel.. ?? er nå en 4 bladet 21 " 21 " propell på den.. ville selv kansje tro at et marsj turall på ca 2000 rpm ,ville gi høyest mulig marsjfart.. men vil gjerne ha andres synspunkter på dette.. og samtidig noen synspunkter på hvordan en 6,9 liters turbo lastebilmotor ville "like" å ligge på et såpass høyt turtall over tid..da med forholdsvis lett belastning..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Den propellen høres altfor tung ut. Hva er utvekslingen på gearet?

Ideelt sett bør marsjfarten ligge der momentet er størst. Men det avhenger også av båten. Vanskelig å si noe om dette, men man føler gjerne hvor båt og motor har det best.

Hvor høyt turtall man kan gå på kontinuerlig varierer med motortypen, noen motorer tåler å gå ubegrenset på maks turtall.

Volvo sier at man bør ligge 200rpm under maks.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg ikke peiling på, men svarer alikevel :crazy: ....

Mener du burde hatt en lettere propell, slik at du nærmer deg maksturtall som motoren har oppgitt.

Motoren vil da gå mye lettere på marsj-turtall, og du vil sansyligvis treffe bedre på "effektkurven" til motoren.

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

gearkassen har utv 1,5 -1.. så en dreimomentkurve på ett nettsted på denne motoren og der var max på 1400- 1600 rpm.. synes det høres litt lavt ut jeg da.. hvis jeg skal ligge på ca 1500 rpm som da er det mest ideelle , vil jeg jo gå ned i marsjfart hvis jeg forandrer stigningen på propellen .. det er vel den mest økonomiske farten , men kan ikke inbille meg at disse vp motorene har max dreimoment så høyt opp i turtall som det folk bruker som marsj.. hvis jeg da ser litt bort ifra økonomi , ville det ikke da være lurt å gå ned i stigning eller en tomme mindre diameter , for å få bedre marsj og max fart?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro du skulle klart 2600 til 2800 på fullt, marsj burde da ligge et sted i mellom 2000 og 2300. Personlig så legger jeg marsj der hvor motoren triller fint og det høres ut som den maler pent.

 

Volvo sin 41 er jo tross alt i utgangspunktet en lastebilmotor og den høres pen ut opp til 3400. Over det får jeg fornæmmelsen av at maskinen lider.

Steyren i båten min høres vakker ut i hele registeret opp til 4500, men rundt 3900 begynner den å høres ut som en bensiner og over 4000 er lyden vel så pen som en V8 bensin som går nesten på fullt.

 

Bruk øyne og ører og "snakk" med maskinen din, følg med på temperaturer, eksos, smo trykk og legg en hånd på den og kjenn etter vibrasjoner som overstiger din smertegrense. Din smertegrense er mest sannsynlig lavere enn motorens.

 

Er maskinen din oppgitt til 200Hk ved 2800rpm så kan den helt greit kjøres kontinuelrlig på 80 til 85% belastning. Når jeg skrier 2000 til 2300 skulle du være i det området hvis propellen gir deg 2600 til 2800 på fullt.

Link to post
Share on other sites

min smertegrense for motoranstrengelser er svært lav..men denne nissan saken , går jo nå litt tungt, men det høres faktisk ikke på den . veldig rolig gange på denne... har ikke sett effektkurve på denne , men det må jo være mer effekt og ta ut på feks 2000 rpm , en nede på 14- 1600 rpm.. da sier vel det seg selv at jeg også ville få opp farten endel både på marsj og max.. hører turboen veldig godt på denne , er det et tegn på at den går litt tungt , eller er det sånn noen er? turbolyden er bare fin å høre på , men hvis denne må mate for mye for å få marsj , så vil vel det bli endel ekstra slitasje på motoren.. er det noen som tør anslå hva jeg kunne forvente å gå opp i fart på denne 5000 kg tunge cabincruiseren?? halvplaner..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si noe om hvor mange knop ekstra du kan få, men en gammel tommelfingerregel er jo at du må 4 dobble effekt for å dobble farten. Skal jeg tippe villt så havner jeg på 17 til 19 knop på fullt med en riktig propell.

Tipset må jo være å kikke på like båter med likt antall hester inne på finn.

Link to post
Share on other sites

Før du investerer i dyr propell ville jeg sjekket at turtelleren din viser riktig. Du må bruke en optisk turtallsmåler. Man limer på en liten bit med alutape nede på front av veivaksel og bruker en optisk turtallsmåler som holdes rett mot tapebiten når motoren går. Dermed får man en puls for hver gang veivakslingen går rundt og turtallet registreres. Juster så turteller til avlest verdi på måleapparatet.

 

Med 200+ HK, 1:1,5 utveksling og 5 tonn båt vil jeg tippe at du har litt for stor propell. Toppfart på ekvipasjen bør vel ligge i området 17-19 knop.

 

Er du sikker på at motoren yter 200 HK etter at den er marinisert..?

Link to post
Share on other sites

har kalibrert turteller med en laser ja.. og kan jo også ruse den til 2800-3000 rpm.. det er en orginal 200 hk motor med turbo.. intercooleren er ettermontert og vil gi noe ekstra.. eneste jeg synes er mistenkelig , er at røret fra turbo til intercooler ( uorg ) , er litt tynnere enn utgangen på turboen .. og den er laget som en s. skal få tak i en veeldig flexibel slange som er endel tykkere enn utgangen på turboen , for å være sikker på at jeg ikke mister effekt der.. så har jeg tenkt å prøve å stille på mengden på diesel pumpen , for det har de som monterte intercoolerern ikke gjort..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hadde en Scand Baltic med ca. 150HK. Det er en halvplaner med omtrent samme legde og vekt som den du har. Den gikk i max 17 knop uten noe last om bord bortsett fra diesel og litt vann. Med tre i tidlig tennårene + kone og skipper gikk den i max ca. 14 knop. Alt målt med GPS. Om skroget på båten din har nogen lunde samme motstandsegenskaper i høy fart, burde den runde 20 knop uten last om bord.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Du bør være brennsikker på at ikke slangen mellom turbo og intercooler hopper av. Gjør den det ruser turboen opp i svimlende turtall og blir temmelig selvdestruktiv. Samme skjer om slangen sprekker og du kan bare glemme å sakke på før skaden er skjedd. KD-Trading har noen 4 lags silikonslanger som er beregnet for dette, mener de leverer i 90 graders bøy også.

Link to post
Share on other sites

takker for alle svar. skal sjekke ut kd trading

uff kikket på silikon bend og slanger beregnet for turbo.. et 90` benn på 76 mm diameter koster 640.. kr . et 45` 570 kr.. 28 cm slange rett .: 250 kr meteren.. måtte da kjøpt en slange og to 45 `og en 90 grader..+ klemmer ..og innvendige hylser , da slangene vel ike er til å skjøte sammen..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...