Jump to content

Fm motor med sem magnet

fygr

Recommended Posts

Jeg var borti en kar for noen år siden og han hadde tatt en fordeler og coil fra en bil. Plasserte fordeleren der magneten står og justerte det slik at han kunne bruke uttaket til sylinder nr.1 på fordeleren. Det fungerte bra det, men da er du avhengig av strøm og må nødvendigvis rigge til en dynamo i tillegg.

Jeg tror jeg ville sett meg om etter en annen magnet, helst Bosch. Jeg har hatt flere motorer med både Sem og Bosch magneter og vil vel si at Bosch magnetene er mer driftsikre.

Lykke til :smiley:

Vet ikke hvor du holder til i landet, men Fredrikstad Vikleverksted er meget dyktige på magneter. Tror jeg ville sendt den til dem for overhaling. De får den garantert til å fungere som den skal igjen.

Hva er egentlig feilen?

Min erfaring med magneter (mest fra gamle motorsykler) er at dette er enkle og driftsikre innretninger. Men det er ett par ting man må sjekke. En av dem er at jordingsbørsten har god kontakt. Denne er lett å overse, og i tørt vær fungerer magneten kjempefint selv om denne er utslitt. Men det blir overslag og fusking bare de melder regn på radio'n.

Så sjekk denne først hvis det er det du opplever.

Dette emnet har vært behandlet før og jeg la den gang inn en link med oppskrift på hvordan å bygge om til elektronisk tenning. Dessverre borte fra min hukommelse nå. Vedkommende båteiger bygde om og meldte tilbakle at det funket. Den som er flink til å søke kan kanskje finne tilbake til tråden.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...