Belly Startet 26.Juni.2007 Del på Facebook Startet 26.Juni.2007 Hei Saken gjelder montering av sinkanode. Har en VP MD2030 med propellaksling og klemflens. Problemet er at "bar aksling" utvendig kun er 15 millimeter og i knappeste laget for montering av sinkanode. (Med foldepropell er montering av anode i enden av akselen intet alternativ, og propelltypen er ikke beregnet på anodemontering.) Har funnet en smal anode som jeg har brukt: Da er det knapt 1 millimeter klaring. Hver gang jeg tar båten opp er anoden borte, og ikke veit jeg om det er fordi den lille anoden er tært vekk som den skal, eller den har blitt slitt i filler pga liten tumleplass. Så kom idéen: Kan jeg lure meg til noen millimeter innvendig? Hvor mye aksel må klemflensen ha for å gripe godt nok? Er dette noe jeg kan pille med sjøl, eller bør jeg holde meg langt unna? (Er ikke noen mekaniker - er vel på nivået "klarer å skifte bunnventil/oljefilter/lettere vedlikeholdsoppgaver. Har lest tråden om brukken umbracobolt og skjønner jeg må skaffe meg momentnøkkel.) Finnes det evt. andre løsninger? Kunne man tenke seg å montere en slepering på akslingen og forbinde denne elektrisk med en større anode på skroget? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Finnes det evt. andre løsninger? Monter en Centafleks kobling. Denne bygger mer enn en vanlig akselkobling i lengden ( men mer i høyden, sjekk plassen rundt ) Koster et par høvdinger, men du får mindre støy og vibrasjoner på kjøpet. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Belly Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Hva med følgende løsning for å unngå tidkrevende plunding med transmisjonsmekanikken: 1) Monterer en slepering på innvending propellaksling. 2) Kjører en bolt gjennom skroget. 3) Forbinder slepering og bolt innvendig elektrisk 4) Monterer offeranode på bolt utvendig. Noen elektrospesialister her som kan kommentere denne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Hva med å lage en slepering på akslingen som kobles til rorstammen? Regner med du har anode på roret, eller........? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Om du ender opp med at propellen må bakover, hva med å lage en skive av 10mm plate til å sette mellom klemflens og flensen på gearet? Pluss 10mm lengre bolter, så burde vel det fungere greit? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Belly Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Har kikket nærmere på sakene. Dette er arrangementet: Måtte demontere systemet anyway for å bytte ut en lensepumpe. Det viste seg at akslingen satt maksimalt inne i flensen, i plan med gul pil. Hvis jeg drar den 10 millimeter ut til i plan med rød pil, har jeg skaffet meg det rommet jeg trenger utenbords for skikkelig montering av anode. Skulle tro dette kan gjøres uten å forringe kvaliteten på sammenkobling mellom aksel og klemflens, eller hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Eller så kan du gi blaffen i hele anoden. Hvis akslingen din er i tilsvarende duplex materiale, så har anoden liten praktisk betydning. Sett en magnet inntil akslingen og se om du får litt tiltrekkeing, omtrent halvparten av kraften til bart jern. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Belly Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 "Gi blaffen i hele anoden"??? Nå er jeg helt forvirra! Har jo fått inntrykk av at uten offeranode er det bare et spørsmål om kort tid før alt jeg har kjært er tært i filler!? Dette er jo noe "alle" er enige om? Er det bare overtro?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Hvis jeg drar den 10 millimeter ut til i plan med rød pil, har jeg skaffet meg det rommet jeg trenger utenbords for skikkelig montering av anode. skulle tro det går greit, det virker som den bare ligger i lufta innerst der. tror det kan være greit å beskytte propellen med en anode hvis du får det til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 "Gi blaffen i hele anoden"??? Nå er jeg helt forvirra! Har jo fått inntrykk av at uten offeranode er det bare et spørsmål om kort tid før alt jeg har kjært er tært i filler!? Dette er jo noe "alle" er enige om? Er det bare overtro?? Langt på vei overtro. Kan gå litt dypere inn i materien, men jeg må på jobb i Rouen i morgen tidlig. Må pakke snippesken nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 (redigert) jeg har ikke anode på akselen...... det har heller ikke vært det før, sitter bare en stor klomp på rorstaget under men hvor vidt det er riktig aner jeg ikke, den som satt der før som jeg byttet var tæret bra vertfall hva med sink på propellmutter??? Redigert 27.Juni.2007 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Belly Svart 27.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Nå har jeg fått dette avklart: Det holder at akslingen stikker inn tilsvarende rød pil på bildet over. Da har vi skaffet plass til akselanode (enten dette nå er viktig eller ei). Har også fått detaljerte instruksjoner for tiltrekningsmoment og rekkefølge for skruene på klemflensen. Da er vi reddet! Takk for innspill. Må få skryte litt av gutta på verkstedet hos Bjordal & Madsen: OK, jeg ble først litt irritert da jeg fant ut at de hadde innført 800-nummer (26,90 pr. minutt) på teknisk assistanse, men hva gjør vel det når man får skikkelig hjelp? Kompetente folk, rask ekspedering, og vips så var saken løst og detaljert monteringsinstruksjoner fakset til meg. Det kostet meg kanskje et par hundrelapper, og sparte meg for tusener. Dette er bra! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.