Jump to content

"Forlenge" propellaksling 10 millimeter?


Belly

Recommended Posts

Hei

 

Saken gjelder montering av sinkanode.

 

Har en VP MD2030 med propellaksling og klemflens. Problemet er at "bar aksling" utvendig kun er 15 millimeter og i knappeste laget for montering av sinkanode. (Med foldepropell er montering av anode i enden av akselen intet alternativ, og propelltypen er ikke beregnet på anodemontering.) Har funnet en smal anode som jeg har brukt: Da er det knapt 1 millimeter klaring. Hver gang jeg tar båten opp er anoden borte, og ikke veit jeg om det er fordi den lille anoden er tært vekk som den skal, eller den har blitt slitt i filler pga liten tumleplass.

 

Så kom idéen: Kan jeg lure meg til noen millimeter innvendig? Hvor mye aksel må klemflensen ha for å gripe godt nok? Er dette noe jeg kan pille med sjøl, eller bør jeg holde meg langt unna? (Er ikke noen mekaniker - er vel på nivået "klarer å skifte bunnventil/oljefilter/lettere vedlikeholdsoppgaver. Har lest tråden om brukken umbracobolt og skjønner jeg må skaffe meg momentnøkkel.)

 

Finnes det evt. andre løsninger? Kunne man tenke seg å montere en slepering på akslingen og forbinde denne elektrisk med en større anode på skroget?

Link to post
Share on other sites

Finnes det evt. andre løsninger?

 

Monter en Centafleks kobling. Denne bygger mer enn en vanlig akselkobling i lengden ( men mer i høyden, sjekk plassen rundt )

 

Koster et par høvdinger, men du får mindre støy og vibrasjoner på kjøpet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hva med følgende løsning for å unngå tidkrevende plunding med transmisjonsmekanikken:

 

1) Monterer en slepering på innvending propellaksling.

2) Kjører en bolt gjennom skroget.

3) Forbinder slepering og bolt innvendig elektrisk

4) Monterer offeranode på bolt utvendig.

 

Noen elektrospesialister her som kan kommentere denne?

Link to post
Share on other sites

Om du ender opp med at propellen må bakover, hva med å lage en skive av 10mm plate til å sette mellom klemflens og flensen på gearet? Pluss 10mm lengre bolter, så burde vel det fungere greit?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har kikket nærmere på sakene. Dette er arrangementet:

 

baat_260607_003.jpg

 

Måtte demontere systemet anyway for å bytte ut en lensepumpe. Det viste seg at akslingen satt maksimalt inne i flensen, i plan med gul pil. Hvis jeg drar den 10 millimeter ut til i plan med rød pil, har jeg skaffet meg det rommet jeg trenger utenbords for skikkelig montering av anode.

Skulle tro dette kan gjøres uten å forringe kvaliteten på sammenkobling mellom aksel og klemflens, eller hva mener dere?

 

baat_260607_009.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg drar den 10 millimeter ut til i plan med rød pil, har jeg skaffet meg det rommet jeg trenger utenbords for skikkelig montering av anode.

 

skulle tro det går greit, det virker som den bare ligger i lufta innerst der. tror det kan være greit å beskytte propellen med en anode hvis du får det til.

Link to post
Share on other sites

"Gi blaffen i hele anoden"???

Nå er jeg helt forvirra! Har jo fått inntrykk av at uten offeranode er det bare et spørsmål om kort tid før alt jeg har kjært er tært i filler!?

Dette er jo noe "alle" er enige om? Er det bare overtro??

 

Langt på vei overtro. Kan gå litt dypere inn i materien, men jeg må på jobb i Rouen i morgen tidlig. Må pakke snippesken nå.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått dette avklart:

Det holder at akslingen stikker inn tilsvarende rød pil på bildet over. Da har vi skaffet plass til akselanode (enten dette nå er viktig eller ei).

Har også fått detaljerte instruksjoner for tiltrekningsmoment og rekkefølge for skruene på klemflensen. Da er vi reddet! Takk for innspill.

 

Må få skryte litt av gutta på verkstedet hos Bjordal & Madsen:

OK, jeg ble først litt irritert da jeg fant ut at de hadde innført 800-nummer (26,90 pr. minutt) på teknisk assistanse, men hva gjør vel det når man får skikkelig hjelp? Kompetente folk, rask ekspedering, og vips så var saken løst og detaljert monteringsinstruksjoner fakset til meg. Det kostet meg kanskje et par hundrelapper, og sparte meg for tusener. Dette er bra!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...