Jump to content

"ny" båt, Askeladden 645 Beetle 2003


AndersH

Recommended Posts

Da har jeg tatt steget og byttet ut den gode gamle 14-foteren med en Askeladden Beetle med Mercruiser 1.7D. Signerte kontrakten i går og hadde meg en liten førstetur med den. Alt ser kanon ut i mine øyne, men det er litt plukk jeg har lyst å fikse/endre på, samt noen ting jeg er usikker på med denne båten. Ser det er noen andre inpå her som har samme båten, så jeg håper noen også har tafset litt på de tekniske installasjonene..:)

 

1 - Forbruksbatteri

Båten min har bare ett batteri og jeg har ikke helt lyst å ha det slik. Jeg har lyst å montere nedi ett 110Ah "fritidsbatteri" som jeg kan bruke bare til forbruk. Jeg ser at Biltema har sluttet med disse røde "fritdsbatteriene" sine og har gått over til kun å bruke slike gel-batterier eller SMF som de kaller de (mener det er det samme). På hovedstrømsbryteren velger jeg mellom "off", "1" "both" og "2".

 

- Kan jeg koble på ett slikt SMF batteri som lades sammen med ett vanlig blysyre batteri? Har de samme ladespenning, ladekurver osv. slik at de takler å stå i paralell og lades sammen?

- Tåler dynamoen/ladekretser å lade begge disse batteriene samtidig?

- Ser i et koblings skjema at minus bare kobles sammen med minus på det andre batteriet, og så inn på "batt2" inngangen på hovedstrømbryteren?

 

2 - Lensepumpe

Står en pumpe i bunn i motorrommet som lensepumpe. Denne går 3-4 sekunder ca. hvert 5 minutt. Han som solgte sa han ikke helt hadde skjønt den pumpen, men mente den gikk på et slikt intervall i mangel på flottør styring. Kan det stemme? Er jo rimelig håpløst å skulle sove i en båt hvor en slik pumpe starter hvert 5 minutt.. når det er stille blir det litt lyd.

 

Noen som kjenner til dette? Skal det være slik? Ligger evt. intervall elektronikken i pumpehuset eller et annet sted i båten? Dersom den ligger i pumpehuset kan jeg vel anta at det er 12v hele tiden i strømledningen og bytte den ut med en som har flottør?

 

3 - Kokeapparat

Bare ett kontrollspørsmål - stod ikke i klartekst, men jeg antar at det er Rødsprit jeg skal ha på kokeapparatet?

 

4 - Radioantenne

Jeg tenker å montere en radio i båten. Noen som har anbefaling til egnet antenne og plassering for en gof FM antenne? Om noen har kommentarer til plassering av stereo også er det velkommen. Jeg monterer inn ett slikt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331440

 

5 - Bryter

Har en bryter på førerplassen på venstre side av rattet med et symbol som for meg ser ut som en motorroms vifte. Det er vel ikke slikt på diesel utgaven? Skjer lite når jeg vipper på den... Har alle den bryteren enten viften er der eller ikke? Eller er den til noe annet?

 

Det var de tingene jeg kunne komme på etter første turen med båten. Jeg håper på å kunne spørre om flere ting etterhvert som jeg får brukt båten!:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har hatt en 2005 modell; fin båt.

 

1: Vet ikke mye om dette, men vurder om du virkelig trenger to batterier, eller om du kan montere en batterivakt. Denne båten bør ikke ha mer vekt enn nødvendig. Da blir den tung og treg. Jeg monterte ut kjøleskapet og satte inn en dør - det var bedre med skapplass for oss, og mindre vekt.

 

2: Lensepumpen min gikk ikke med korte intervaller. Dette må være en feil.

 

3: Ja, det er rødsprit på kokeapparatet.

 

5: Jeg minnes jeg også hadde den vifteknappen, men det er ikke motorromsvifte i denne utgaven.

 

Litt tynne svar, men håper det hjelper litt!

 

Mvh Barolo

Link to post
Share on other sites

Radioen kan du i hvertfall montere på BB side i forkant av passasjersittebenken. Der ligger det ledninger klart, med høyttalerledning trukket til førerposisjonen, i forkant av kokeapparatet. Lykke til

 

Tenker du da i selve benken? Siden den leveres med fjernkontroll og solsengen nok vil bli hyppig brukt hadde jeg håpet på å kunne få montert den ett sted den vendte ut i båten.....

 

 

1: Vet ikke mye om dette, men vurder om du virkelig trenger to batterier, eller om du kan montere en batterivakt. Denne båten bør ikke ha mer vekt enn nødvendig. Da blir den tung og treg. Jeg monterte ut kjøleskapet og satte inn en dør - det var bedre med skapplass for oss, og mindre vekt.

 

Hmmm... første som slår meg - har du et kjøleskap tilsalgs her?:)

 

Jeg har tenkt tanken på vekt, men har vel kommet til at jeg har lyst å ha 2 batterier. Men kanskje jeg kan klare meg med ett mindre dersom vekten er veeeeeldig kritisk, evt. ett stoooort hovedbatteri med batterivakt. Har du noen tips til slike batterivakter?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har selv en Beetle -03, som jeg har hatt i 2,5 år.

 

I fjor monterte jeg ekstra batteri, samme sort som står i fra før (115Ah fritidsbatteri)

Dette plasserte jeg i passasjerbenken i bakre høyre hjørne, og koplet meg til den originale

hovedstrømbryteren.

 

Lensepumpa mi var samme sort som du har. (vanskelig å få sove med de lydene innimellom)

Så den har jeg byttet ut med en vanlig pumpe, med separat flottør.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har selv en Beetle -03, som jeg har hatt i 2,5 år.

 

I fjor monterte jeg ekstra batteri, samme sort som står i fra før (115Ah fritidsbatteri)

Dette plasserte jeg i passasjerbenken i bakre høyre hjørne, og koplet meg til den originale

hovedstrømbryteren.

 

Lensepumpa mi var samme sort som du har. (vanskelig å få sove med de lydene innimellom)

Så den har jeg byttet ut med en vanlig pumpe, med separat flottør.

 

Hei!

 

Jeg har kjøpt meg ett 100Ah fritidsbatteri og kobla til. Funker som bare juling. Nå som jeg akkurat har fått båten og det er litt plukk å fikse på så blir det noen timer i båten med både lys, stereo, inverter og greier. Greit å være trygg på at jeg alltid har start.

 

Jeg så litt på denne pumpa i dag og det går 3 ledninger ned til den. Ligger "intervallet" i selve pumpa slik at om jeg bytter pumpa så er problemet løst? Husker du hvilke av de 3 ledningene du har koblet til den nye flottøren/pumpen?

 

En liten ting til - jeg er alltid skeptisk til å borre hull og skru ting fast. Slik som feks. batteriet nedi benken. Under der er vel vann/dieseltankene. Fins det noen tegninger eller beskrivelser noe sted som sier hvor man kan borre og skru, og hvor man ikke kan det?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg var i utstyrsbutikken er en dag på utkikk etter lensepumpe til mitt nyoppussede motorrom og iden forbindelse fant jeg en pumpe som hadde "innebygget nivåkontroll". Denne kontrollen gikk ut på at pumpen startet hvert 3-4 minutt og senset om den pumpet vann eller bare luft. Helt sikkert en slik som du har i båten, husker ikke merket i farten.

 

Jeg kjøpte heller en pumpe med nivåkontroll i form av elektrofølere. To følere som ligger overhverandre og kommer det strøm (sikkert veldig lite strøm) fra den ene til den andre så er det på tide å pumpe ut litt vann.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Vedrørende denne automatiske lensepumpa, ser jeg det er kommentert på forskjellig vis over.

Er ikke 100% sikker på om vi har samme modell, men beskrivelsen tyder på det.

 

Disse pumpene har ingen flottør eller nivåvakt, men er konstruert til å slå inn kort i faste intervaller.

På dagtid merker man lite til dette, men om natten, når alt er stille, kan det være forstyrrende.

Hos oss er imidlertid pumpa kolet via en egen bryter på instrumentpanelet, og det er bare å slå av for natta.

Vurderer risikoen her som "minimal"!

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Har samme båt, med samme pumpe. Ser noen av dere skriver at den er koblet til en bryter ? Hvilken bryter er i så fall dette ? Det er jo også litt vanskelig å prøve seg fram, da pumpen selvfølgelig ikke går når jeg prøver bryterne. Den må vel da også være koblet utenom hovedstrømsbryteren ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...