Jump to content

Fairline 30 Targa/KAD 32 - erfaringer?


Bitteliten

Recommended Posts

En bekjent av meg ble av en eller annen ( :rolleyes: ) tipset om at Fairline 30 Targa kunne være en fin familiebåt for dem. Båten er 2000 modell og har 2xKAD 32 motorer.

 

Noen med erfaring fra båttypen, produsent eller motorer?

 

35518pg1_TARGA30.jpg

 

Fairline%20Targa%2030.jpg

(Fikk jo nesten lyst på båten selv jeg )

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt KAD32 i min forrige båt. 17 l/t på max er vel kanskje litt i det mest optimistiske hjørnet, men den var billig i drift. Under normal kjøring (dvs noe fort og noe sent) hadde jeg et snittforbruk på 16-17 l/t. Jeg pleide å fylle tanken etter 5-6 timer og da gikk det på 90-100 liter.

 

Hadde 2 skikkelige målinger hvor jeg kjørte lange strekk.

 

Strekk 1, 3000 rpm på motor og 21 knop på GPS. Forbruk ca 20 liter/time

strekk 2, 3400 rpm på motor og 25 knop på GPS. Forbruk ca 25 liter/time.

(til info så toppet min motor på 3800 rpm og 30 knop).

 

Brukte 140 liter diesel fra Vassøy (rett utenfor Stavanger) til Korshavn (midt mellom Farsund og Lindesnes). En strekning som vistnok skal være omkring 120 nm (+/- 10nm).

 

Uansett. Motoren kan anbefales. Den var driftsikker og relativt billig i drift. Men pass på at de har foretatt diverse endringer som var nødvendig på modeller før 2002. Vet ikke hva, men hørte fra en servicemann hos Volvo Penta at KAD32 før 2002 måtte ha en modifikasjon et sted. Ellers kunne den i sjeldne tilfeller gå varm.

Link to post
Share on other sites

Jeg har snakket med han som eier denne Farlinene i går, og alt på motor skal være ok, servicehistorikken ligger på Farline i Oslo.

Jeg fikk i går beskjed om at det er problemer med timetellererne på motorene. De teller timer, men vises ikke i displayet? Dette skulle etter det han sa være en vanlig feil på KAD motorene?

Båtens HIN ummer sier 99 modell, men den er opgitt til 2000 modell. Det er vel vanlig at båter er produsert høst/vinter året får de sjøsettes? Hva er det som gjelder som modell da. Er det produksjon eller sjøsetting?

Redigert av bella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viktigste er vel når båten er lagt på vannet(registrert.) I mine øyne er 2000 model reg. i aug 1999, en 99 mod. Dette fordi den har opptil 1 år(11md) i sjøen, enn en båt reg juli 2000.

 

Bilforhandlerene trekker for det, så båtbransjen tenker vel ikke så ulikt. Så kommer antall timer, utstyr, finish osv.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

WYS049_1.jpg

 

STemmer nok at om man sammenligner antall sitteplasser så tar solsenga i Fairlinen mye plass.

 

F30 T er jo en ekte 30 foter - i motsetning til de mange 30 foterne i Norge som ble til av et 28 fots skrog med et laaaant baugnebb

 

Interessant å se at Fairline på sine nye 38 og 44 tar bort jollegarasjen og prioriterer sitteplasser i stedet

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...