Jump to content

Dårlig vær i Drøbaksundet ?


OdinIII

Recommended Posts

Jeg tror vindmåleren på kuling.com er litt vel optimistisk.  :smiley:

Høyeste vindhastighet på skjærhallen er 21.5

 

Svenskene rapporterer følgende:

 

Kustobservationer från 2003-12-27 kl: 23:54:23

Måseskär: SV 22 m/s. 6.6 grader. lätta regnskurar.

Väderöarna: SV 26 m/s. 7.1 grader.

Nordkoster: SV 21 m/s. 6.4 grader.

kuling.com sier 34.3 med max vind 41.2

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vindmåleren på kuling.com er litt vel optimistisk.  :smiley:

Høyeste vindhastighet på skjærhallen er 21.5

 

Svenskene rapporterer følgende:

 

Kustobservationer från 2003-12-27 kl: 23:54:23

Måseskär: SV 22 m/s. 6.6 grader. lätta regnskurar.

Väderöarna: SV 26 m/s. 7.1 grader.

Nordkoster: SV 21 m/s. 6.4 grader.

kuling.com sier 34.3 med max vind 41.2

Ja, og med laveste temperatur på -73,3 grader.....

Link to post
Share on other sites

Vel .. Drøbak er Drøbak. Noen som har flere observasjoner?

 

Det rare er at her hos meg på Nordstrandshøgda har det vært nokså stille i hele dag.

Nåja, her hos meg, sånn omtrend på midten mellom deg og Drøbak har det vært noe, men ikke så mye som det ser ut når man leser alt det andre.
Link to post
Share on other sites

Drøbaksundet har nok fått stormen som vi har hatt her ved Hvaler siden tidlig i kveld.

 

Har nettopp kommet tilbake fra en tur på brygga, for å se etter fortøyningen på min Sjømann22 - det blåser fremdeles "småjævler" - Strømtangen fyr har målt 21 m/s - noe jeg kan underskrive på!

 

På vei tilbake fra ytterste bryggeplassen, var jeg nødt for å gå ned på alle fire - og KRABBE innover!. Dette er første gangen jeg ikke kunne gå oppreist (bortsett fra da vi tømte mesteparten av en flaske med "Famouse Grouse" etter en særdeles vellykket fisketur!) hjemover :wink:

 

Båten min ser ut til å ha det bra, selv om den prøver å etterligne en "steilende hest" noen ganger. Ekstra fortøyning er på plass - og den elskede skyggelua mi forsvant inn i svarte natta!  :eek:  :eek:

 

Svigersønnen og jeg reddet imidlertid den innerste delen av en nokså vaklenvoren brygge, ved å stramme akterfortøyningen på en 16' daycruiser som prøvde å "tygge" seg gjennom brygga med baugen - godt hjulpet av en del m/s vind i baken.  :smiley:

 

show_image_stream.php?bid=8574040&dx=527&dy=395

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vindmessig er det stille her på Skjetten ved Lillestrøm

også, men livsfarlig å gå ut. Temperatur rundt null og

regn/sludd/snø om hverandre. Utmerket for beinbrudd!

Men barometeret er langt under "Storm", 725mm Hg!

 

Bilde

 

Lars H.  :smiley:

Hei

 

Min gamle fars barometer "bunnet" idag ca. kl. 18.00, helt nede på 710 mm Hg.

Aldri opplevd makan på disse trakter.

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Etter den siste turen ned til brygga, kan jeg fortelle at vinden nå har dreid mere på vest, her nede på Kråkerøy / Hvaler. Noe som kan tyde på at dette hissige lavtrykket nå har passert oss og gått lenger nordover.

 

Strømtangen fyr rapporterer nå 16 m/s............ :smiley:

 

Samtidig har vannstanden, her i Køkøysundet, sunket mer enn 1/2 meter i løpet av 45 minutter! Har aldri opplevd så høy :diving vannstand, som det var tidligere i kveld, før!

 

"Vi stod han av" - og undertegnede skal gå og hilse på  :eek: hodeputa sin nå. Dette var en mer enn spennede kveld!  :eek:

 

:wink: Båthilsen,

Walter_S

Link to post
Share on other sites

Hei. :santcheers:

 

Her på Sørlandet har vi opplevd full storm idag - blir det sagt. Siden jeg har båten plassert ytterst på kaikanten i Korsvik har jeg vært endel bekymret - men det har vist seg at det har jeg ikke hatt noen grunn til. Vinden sto riktignok rett inn Korsvikfjorden og det var sikkert opptil 1,5 til 2 meters bølger som sto inn fjorden. Treplankene ytterst på kaikanten ble slått opp av sjøen og bølgebryterne og utstikkerne fikk endel juling og jumpet opp og ned i takt med bølgene men det så ikke ut til at det har oppstått noen større skader.

Så desverre at to båter hadde lagt seg til hvile sidelengs, heldigvis uten større skader, og mange presenninger var en helt annen plass en der de skulle være. Men stort sett tror jeg det har gått rimelig fint.

 

Nå er det vindstille og imorgen regner jeg med at jeg finner mange nede på bryggen som må revidere oppfatningen av presenningen de kjøpte sist høst. Min egen presenning er et resultat av stormen vi hadde for 2 år siden - og den holdt.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Hei

Det kan dra noe forferdelig i Drøbak på spesiellt sørlige vinder.

Det blir "kanaliserede lende", d.v.s. at vinden presses sammen

mellom åsene og sundet vil virke som en trakt.

mvh

giver

P.s. Det er i slike tilfeller det er godt å ligge innedørs. :wink: :wink:

Klar over det, men jeg tror forsatt at vindmålingene til kuling.com er litt vel optimistiske :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Litt av det som skjedde i Fredrikstad, i går kveld.

 

Denne båte har "forvillet" seg inn på opplagsplassen på Fjeldberg Båtforening! :diving

bilde?Avis=FB&Dato=20031228&Kategori=NYHET&Lopenr=521477846&Ref=AR&MaxW=500

 

...og denne måtte gi tapt for vindkastene.... :nonod:

bilde?Avis=FB&Dato=20031228&Kategori=NYHET&Lopenr=521477846&Ref=H3&MaxW=500Lånt av Fredrikstad Blad sin artikkel med overskriften: UVÆRET HEVET HAVET - Båt på land fløt av gårde... Link til FB:  http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/artikkel?AID=/20031228/NYHET/521477846VINDSTYRKE PÅ 51,5 KNOP - Full storm ved Færder fyr Link til FB:  http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/artikkel?AID=/20031228/NYHET/521476784:nonod: Håper ikke jeg blir saksøkt nå............?  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...