Jump to content

"Prosjekt" B20


VO`n

Recommended Posts

Hei...

 

Jeg har en B20 som ikke går som den skal.

 

Den har dobble Solex gassere. Står den i fri kan jeg fint ruse den opp til 5-6000 rpm men så fort jeg setter den i gir stopper den tvert på 2900 rpm.

 

Noen som har en ide på hva problemet kan være ?

 

Hva er orginale gassere til denne motoren?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar jab

 

Tror du det kan være tenning så lenge motoren går som en rakket når jeg ruser den i fri ? Drar den fint opp i 5-6000 rpm...

 

Kompresjon har jeg ikke testet

 

Falsk luft tror jeg ikke det kan være...

 

Det som er rart er at uansett hva jeg justerer på gasserene så skjer det ikke noe forandring. Skrudde igjen lufteskruene til bånn ennå så ble det ingen forandring...

Link to post
Share on other sites

Den vanligste årsaken til at man ikke oppnår ønsket turtall i gir, men ikke har det problemet i fri, er for tung propell.

 

Hadde selv dette problemet på min 18 foter med B20. Satte på propell med større diameter (men mindre stigning) og det likte den mye bedre.

 

Så hvis du har overtatt båt, og aldri har opplevd det anderledes, er dette en sannsynlig feilkilde.

 

Groe og skjell etc under båt og på propell kan også stjele mange omdreininger / Knop, spesielt hvis båten er tungplanet i utgangspunktet.

 

Hadde også turtallsproblemer pga tette forgassere en periode på min B20, men det fungerte anderledes, for da kom den opp i turtall, men 'gav seg' etter en stund.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Dersom dette er noe som har oppstått etter hvert:

B20 motoren sliter kamakselen. Slitt kamaksel viser seg ved dårlig trekkraft og at motoren ikke gir nok turtall ved belastning. Smell og tenning i forgasseren kan også forekomme.

Har selv hatt bil med B20 motor i mange år og skiftet kamaksel en rekke ganger. Heldigvis er det et relativt enkelt inngrep. En verkstedmann vil vanligvis kjenne symptomene, men det går også an å måle ventilløftet (på alle ventilene) og sammenligne med verkstedmanualen.

 

Håper du ikke ble skremt nå.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Håper du ikke ble skremt nå.

 

Skremt... å jo.. ser for meg en sommerferie med en båt som ikke er 100% :smash:

 

Hvis jeg gir full sving så propellen ikke tar tak og spinner går turtallet rett til himmels så turtall kommer når den også står i gir, bare ikke når det er motstand...

 

Det blir en tur til en fagmann i morgen, begynner å bli lettere desperat..... :cryin:

 

 

Takker for alle innspill....

Link to post
Share on other sites

Først og fremst så er det ikke mye å justere på gasseren. Du har en tomgangsskrue og en blandings-skrue. Dette er for tomgang. Med spjelene oppe, så er det andre dyser som tar seg av jobben og disse er ikke til å justere på samme måte. Skruen heter forøvrig: idle-mixture. Altså blaning på tomgang. Dette bruker du får å ikke surne motoren og å synkronisere gasserene.

 

Sjekk kompresjonen i motoren. Er det jevn kompresjon på alle 4 er du lagt på vei. Da har du utelukket cam, topp-pakning, ventilringer osv. Da er det mest sansynlig et tenningsproblem, evt. forgasser problem. Kanskje en dyse er tett på forgasseren eller flotøren ikke fungerer helt som den skal? Test med å gi full gass med belastning. Legg så et papplokk over den ene gasseren og se hva som skjer. Deretter legger du den over den andre gasseren. Reduksjonen i ytelse bør være lik uanvhenig av hvem du legger den på. Er det forskjell på dette, er det noe på forgasserene som ikke stemmer. Samme prosedyre kan du også bruke på tomgang, men ikke dekke helt til (lag et lite hull i pappen). Da får du et intrykk av om gasserene er synkronisert riktig.

Link to post
Share on other sites

Larspo har nok rett, men det melder seg først merkbart ved høyt turtall. Har skiftet minst 4-5 slitte kamaksler i B20, men aldri fått skikkelig utslag på kompresjonstesten, bortsett fra en gang også toppakningen var lekk. Toppakning er selvfølgelig også et alternativ her.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Innsuget passet ikke, så innsug til bil og marinemotor er ikke like... Det burde jeg kanskje spurt om så dere kunne bekrefte det :smash:

 

Det var innbrudd i båten før jeg kjøpte den. Tok innsug, gassere og ekosmanifold.

Alt dette er da byttet ut. Jeg tipper det da er satt sammen og deretter testet mens den har stått på brygga. Fungerer jo perfekt når den står på tomgang...

Eier av båten har ikke brukt den da han har vært ukomfortabel med å bruke den.

 

Noen som har ett innsug 4-sale ??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...