Elmer Startet 26.Juni.2007 Del på Facebook Startet 26.Juni.2007 Har nettopp annskaffet meg et DM Tech LCD-tv. Som ekstrautstyr kunne jeg kjøpe 12 V kabel til dette apparatet. Siden jeg skal ha det i båten, kjøpte jeg en slik. Montert opp i båten får jeg bilde kun et lite øyeblikk, etter dette blir skjermen svart . Så tok jeg tv`n hjem og prøvde den med vanlig 220 V. Da virket den som den skulle. Kan noen si meg hva som er galt? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Du skriver ikke hvilken modell eller om du driver TV'et via interter eller direkte.. Det er mange muligheter her: 1. Inverteren er for liten, leverer ikke nok guffe til TV'et. 2. For lav sikring på 12V kursen. 3. 12V kabelen du har tok kvelden. 4. For tynne kabler/vakkel på 12V siden. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
nimbuster Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Sjekk først om du virkelig kan bruke 12 V til Tv'n. Kanskje du kun kan bruke 220V, og en inverter fra 12V til 220V? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Som ekstrautstyr kunne jeg kjøpe 12 V kabel til dette apparatet. Siden jeg skal ha det i båten, kjøpte jeg en slik. Siden trådstarter kjøpte en 12V kabel til TV'en så kan vi vel gå ut fra at TV'en også skal fungere på 12 volt? Vanskelig å si hva som er feil, men det kan jo være for lav spenning. Var batteriene godt ladet? Kan det være underdimensjonert kabel fra batteri og fram til uttaket der du kobler til 12V kabelen? Hvis det er et vanlig sigarett tenner uttak er det ikke sikkert at strømtilførselen fram til uttaket er dimensjonert for denne lasten. Sitér dette innlegget Link to post
Puma 420 Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Har erfaring med 12v TV på hytta og musikkforsterker i bil som bare "blunker" for så å slukne. Begge tilfellene skyldes for lange kabelstrekk med underdimensjonert ledning. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Flattv'n min blei plutselig svart , men lyden var der . Etter en kjapp skjekk fant jeg ut hvorfor , batteriet hadde gått under 12 v .I det batteriet datt til 11.9 blei det svart . Veit ikke ossen 12 v kabel du bruker , men putter du den i sigarett tenner uttak så funker det som regel dårlig.For tynn kabel på sigguttaket ,bytt kabel der eller rett på batteriet . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
nimbuster Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Hvem er "vi" bliss X, det bør vel være deg det da? Tror ikke at man skal ta noe for gitt, i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Hjelpe og trøste Det står jo at man kunne få 12V kabel som ekstrautstyr? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 (redigert) Nå har jeg en DM Tech 17 ombord og kjører den ikke på annet enn "12V" via kabelen, det gjør jeg også enten jeg ligger for landstrøm eller går for motor, men da er spenningen selvsagt noe høyere. En del tv'er er følsom for lavere spenning enn 12 V, så vær sikker påat du har tykke nok kabler frem til tv'en. Den medfølgende kabelen er jo kun en meter lang og rekker sjelden hele veien.Legg opp minst 2,5mm2 kabler frem til tv'en... Vanllig feil er at bildet forsvinner mens lyden gjerne kan være der om spenningen blir for lav.. Du kan jo måle spenningen når tv'en står på og sjekke at du har en 12V ved tilkoblinegn av sigarettenner uttaket på kabelen. Jeg har benyttet 2,5 mm2 kabler frem til den siste meteren før tv'en, da benytter jeg den spesialkabelen som tilhører tv'en.. funger som hakka møkk, men programmene på tv'en er fortsatt like dårlige da... Redigert 27.Juni.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Elmer Svart 27.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Vil takke alle for imponerende raske og gode svar. Får hjelp av en kompis til å finne rette ledningstykkelse, slik at tvn kan brukes på ferieturen. selv om vi ikke har skaffet oss en slik ufo-antenne, ser jeg for meg at DVDèn kan bli en barnevinner på kveldstid og evt dager hvor det øser ned. Innrømmer sågar selv at en god film en sen kveldstime frister. Vi får se; det viktigste er at sommeren er her, og årets ferietur nærmer seg!! Sitér dette innlegget Link to post
oroeltoro Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Har akkurat anskaffet meg en DMTech 17', men sålangt får den ikke strøm fra 12v. Virker fint på 220v, litt rart siden adapteret gir 12V ut til TV'en. Har målt DC spenningen til mellom 12,5/13,1 fra kontakten, så jeg mistenker at problet kan ligge i 12v kabelen jeg kjøpte med TV'en. Sier i fra hvis jeg får løst problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 har ikke så god greie på det men jeg passet på å kjøpe en av de få som er "godkjent" for 12 volt en grundig flatskjerm og de garanterte at den funket bra - det har den gjort i 2 år nå uten å slukke eller lignende uansett spenning - bare en tanke......... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
bliss X Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Har målt DC spenningen til mellom 12,5/13,1 fra kontakten Men har du målt dette mens TV'en var i drift (og virket) da? Sitér dette innlegget Link to post
oroeltoro Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Nei, det har jeg ikke gjort. har lest tråden litt grundigere nå, så antageligvis har jeg for dårlig dimensjon på kablene frem til 12v kontaktene mine, slik at jeg får ett for stort spenningsfall. Fryktelig irriterende å betale så mye penger for en ny båt, hvor du må legge om det elektriske for å få det til å fungere! Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Har også en Grundig 15 tommer som fungerer fint. Det er klart at når du får levert 12 volts kabel til tvn så er den beregnet for 12 volt. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Har forsøkt å illustrere hva som kan være årsaken til at 12V tv'er ikke fungerer i en båt: Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Er 2.5mm nok for og unngå spenningsfall? Bør man ha en 12V regulator? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Forbruket for en slik 17 tommer er oppgitt til max 60W noe som skulle tilsi 5A i strøm ved 12V, for meg rekker i allefall 2,5 mm2 og jeg tar strømmen direkte fra panelet ombord. Panelet er forøvrrig skikkelig skodd når det gjelder kabelareal så hittli ikke noen problemer. Har også 560Ah forbrukabank så noen timer skulle det vel ta før spenningen faller drastisk under 12V vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jorg-1 Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 (redigert) Tv skal ha nøyaktig 12 volt..... viktig med god kabling og ikke koble via kurs med kjøleskap etc. Jeg har koblet rett til batteribanken.....og kjøpt ny flatskjerm. Det løste alle problemer. 11,9 volt = svart skjerm men lyd. Høyere enn 12 volt= Svart skjerm og poff. Har vært gjennom samme runden selv. Se her. Redigert 28.Juni.2007 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Sydvesten Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Det er vel litt avhengig av tv fabrikat vil jeg tro... jeg har nå alt mellom 12,7 volt og 14.,4 volt og tv'en fungerer like fint den... hva spenningen er inn på tv'en kjenner jeg ikke til, men disse to voltene i forskjell takler nå DMTech tv'en min uten problemer i allefall sålangt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ketil M Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Det er klart at når du får levert 12 volts kabel til tvn så er den beregnet for 12 volt. Både ja og nei. Selv om du får tak i en kabel med overgang fra sigarettenner til 12 volt, er det ikke dermed sagt at det vil fungere sånn uten videre. På modeller med innbygd spenningsregulator er ikke dette noe problem, mens et apparat som IKKE har innbygd regulator er konstruert for å drives av et regulert nettadapter. Batteri/ladespenningen varierer glatt fra 11 til 14 volt og med store transienter (peaks) i startøyeblikket, og det kan fort ta knekken på en TV som ikke er konstruert for bil/båt. Jobber hos en importør av TV'er og er borti denne problematikken ofte; Ja den går på 12 Volt, nei den kan ikke brukes i bil/båt. Hvordan finne ut om en TV kan benyttes i bil/båt? Les bruksanvisningen eller ta kontakt med importør/ prousent og få en skriftelig bekreftelse. Mvh Ketil Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 (redigert) Ser ut til at vi kan nærme oss en løsning her, og at Ketil M er inne på noe ... eller hva bliss X? Nå gjenstår det å se hva trådstarter erfarer videre. Det ER nemlig ikke sikkert at TV'n sånn uten videre kan brukes på 12V, selv om han kan få kjøpt en 12 V kabel som ekstrautstyr... Redigert 30.Juni.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Det ER nemlig ikke sikkert at TV'n sånn uten videre kan brukes på 12V, selv om han kan få kjøpt en 12 V kabel som ekstrautstyr... Sikkert er ikke så mye som er, men når det gjelder DMTech tv'en så kjører vi den nå på 12V eller alt mellom 12 og 14,4V på 15 døgnet nå i båten, og den går enten med DVD eller vanlig tv signaler både under motorgange og landstrøm også.. Siden dette er akkurat samme tv'en som Jan H har så vil jeg tro at også den tv'en har har vil kunne fungere på 12V.. For tiden ligger vi i gjestehamnen i Kungshamn og tar helt fint inn NRK, riktignok med noe snø... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Tutti Frutti Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Noen TV'er er veldig kritiske til 12V. På TV'er som kun blir levert med 220VAC til 12VDC adapter, så gjelder ikke garantien; dersom man fjerner 220VAC adapteret og kobler seg direkte inn på 12VDC siden. Dersom noen TV'er er kritiske på 12VDC, så er det en god idé å kjøpe en 12VDC/12VDC konverter, som alltid leverer stabil 12VDC uansett forholdene i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.