Jump to content

Md21, erfaringer?


enter4u

Recommended Posts

Er prisen sånn som du mener er greit , så løp å kjøp .Hadde en slik i min gammle Sandvik 28 som hadde passert over 2000 timer .Den var det aldrig noe tull med og starta om det var - 20 ute, og jeg kjørte ca 500 timer i året med den .Bare la den få gå seg litt varm før du drar ut (det bør jo di fleste motorer ) og at den får gå seg litt ned før du stopper . Kommer vel noen negative innlegg tipper jeg , men ikke sikkert dem har hatt en slik motor selv.Vi var 5 stk her i havna som hadde /har slik motor ,hører aldrig noe tull med dem .

 

Mener Ingar har hatt en MD 21 i daglig bruk i over 20 år ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Stemmer det Tine, 27 år/2700timer. En bra motor som går veldig pent med lite støy og vibrasjoner. Forkammer så den bruker noe mer diesel enn nyere motorer.

Tåler ikke å bli kjørt slik Volvo spesifiserte, derav ett dårlig rykte. Sjekk nøye at den ikke har symptomer på def. topppakning.

Maks 3500rpm, dvs at den yter 50hk.

Du oppgir ikke om det er A eller B. Er det A kan varmeveksleren, som er av platetypen, være moden for utskifting pga korrosjon. B utgaven har rørkjøler og også disse kan være dårlige.

Samme med eksosmanifold/bend.

Link to post

Henger meg på. Min (21B) er 26 år og har 2200 timer på nakken. Har byttet eksosbend, ellers ingen problemer av betydning (med ett selvforskyldt unntak). Jeg går og venter på at varmeveksleren skal ta kvelden, men det har jeg gjort i 11 år nå, så kanskje det ikke kommer likevel i min tid....? Bruker noe olje, så noe er nok slitt. Men ikke verre enn at jeg etterfyller et par-tre ganger i løpet av sesongen. Og en ting til - ikke kjør den på så høyt turtall som Volvo sier (200 under max), jeg har max på 4000 omdreininger, men er så godt som aldri over 3200.

 

Deletilgang som tebi nevner har jeg forstått kan være et problem for noe, men det meste lar seg vel enda fremskaffe...(?)

 

Er det MS3-gearkasse på motoren? Denne får som regel en slitt kon etter hvert - det står en del om det her på forumet.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Hmm! A elle B er jeg ikke sikker på. Men det er en 1979 mod. Varmeveksleren er overhalt i fjor høst. Prisen er med girkasse, aksling, propell og instrumenter. Den står nå i en polar 29, og eieren vil ha større motor. Hører jo at dette er noe Peugeot-dritt av flere da. Er ikke effekten 61hk ved 3600 o/min da? Syns jeg husker at utvekslingen var 1:2,1. Kan det stemme tro?? Det er overhodet ikke noen form for lekkasjer, oljeforbruk elle andre ulyder i motoren. Og den støyer vel bare halvparten så mye som BMC'en;-)

Bare å løpe å kjøpe vel??

Link to post

Volvo lager generelt dårlige motorer og denne MD21motoren er noe av det dårligste som er laget denne peguot motoren med lett metalltopp som volvo har hengt sitt mariniserings utstyr på må en forall del styre unna har selv hatt en slik motor og det som var høyest på meg når jeg var i båten var skosålene for resten av meg låg nede i motor rommet og skrudde på denne hersens volvoen har hatt båt i 20 år nå men ett godt båtliv fikk jeg ikke før jeg lærte meg og holde meg klar alt som heter volvo i båt. Har de seneste årene holdt meg til yanmar motorer og har aldri hatt problemer av noe slag. kort sagt det ble ett helt annet båtliv etter att jeg gikk over til yanmar

Link to post
Hmm! A elle B er jeg ikke sikker på.
B motoren har en rørkjøler, mens A har en stor kasseformet platekjøler. Mest sannsynlig har du en A utgave, B kom sent i 1979. En kjøler kan ikke overhales, er den lekk må registeret byttes. Antar det koster en halv månedslønn, hvis det i det hele tatt kan skaffes nytt. Mitt register tok kvelden for 3 pr siden. Skaffet en brukt B kjøler som også var korrodert istykker. Har loddet den midlertidig.

Motoren er produsert av Indenor og bl.a. brukt i Peugot. Den yter 61hk ved 4500rpm, men dette er altså rent teoretisk. Må ikke kjøres over 3500 og da er ytelsen 50hk.

Utvekslingen kan være 2:1 eller 3:1. Det siste er best for din båt. (Såsant du har plass til propellen.)

 

Problemene har intet med at toppen er i aluminium å gjøre, alutopper har vært vanlig siden 2. verdenskrig...

Men det er en kombinasjon av flere faktorer:

  • Motorene ble brukt i planende båter og kjørt på altfor høyt turtall.
  • Man har ikke sørget for en kontrollert oppvarming og nedkjøling.
  • Toppen skal ettertrekkes ved sesongstart de første årene. De færreste gjorde dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...