Jump to content

Kan man ha felles eksos for Wallas kokeapp. og Webasto ThermoTop ?


Fusebox

Recommended Posts

Heisann,

 

Er det noen som har erfaringer om felles eksosutløp for eksempelvis Wallas Safeflame (90) og Webasto ThermoTop (Z, C eller lignende) vannvarmer ?

 

Håpet er å begrense antall huller i skroget.

 

Det eneste jeg kan tenke meg, er at det muligens kan bli en liten konflikt, les "trangt", hvis begge apparatene går samtidig ?

 

Hilsen

Are

Link to post
Share on other sites

Du må også regne med å bruke litt tid på å lage koblingen det slangene går sammen. Du vil også risikere at eksosen fra den ene går inn inntaket til den andre. Og de er ikke beregnet på å tåle varm luft her.

I det hele tatt så høres ikke dette ut som noen god ide. Det gjør vel ikke noe med ett ekstra eksosuttak.

Link to post
Share on other sites

De fleste har jo mange gjennomføringer, men om jeg klarer å begrense det, så hadde jo det vært det greieste :smiley:

 

Begge apparatene vil jo avlevere varmluft/eksos, så et mulig problem kan jo være at deler av eksosen blir blåst inn i kabinen gjennom slangen til kokeapparatet, hvilket selvsagt ikke må forekomme.

 

Det enkleste er jo to, men det er da altfor lett. Noen utfordringer må man jo ha. Det er jo båten vi "mekker" på og koser oss med :smiley:

 

/Are

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hvordan det er med Webastoen vet jeg ikke men Wallas har vel balansert forbrenningssystem der eksosslangen går inni luftinntaksslangen. Der er flere fordeler med dette og den viktigste er at lufttrykket er likt i både luft og eksosslangen helt uavhengig av vindpress, fartsvind o.l. Om du har mer trykk fra vinden i eksosslangen enn i innsuget vil du kunne få soting i brenneren. Andre, litt mindre viktige fordeler, er at du får forvarming av forbrenningsluften (energiøkonomisering) og den varme eksosslangen ligger godt beskyttet inne i luftslangen og en trenger derfor ikke ta nevneverdige hensyn til brannfare når slangen legges opp.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Wallas kokeapparat har ikke innluft og eksos sammen! Ikke min i alle fall... Den henter luft til forbrenning innefra, og har kun en enkel eksosslange.

 

Ellers er jeg en tilhenger av separate koplinger og inn/utløp til alt utstyr ombord. En ekstra gjennomføring langt over vannlinjen spiller ingen verdens rolle, i forhold til de problemer sammenkopling kan føre til. Synes jeg da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke *egentlig* så ille med to gjennomføringer, kanskje... Jeg har alltid vegret meg for "unødvendige" hull, da de ikke lar seg reparere uten videre om man har gjort feil eller unødvendig installasjon.

 

Jeg er forøvrig av den typen som "aldri" kaster noe, da man HELT sikkert får bruk for det innen 14 dager etter at man har kastet det. Så også nå i helgen, da jeg kastet en fullt brukbar PC, som kun manglet et power som viste seg å være svært vrient å få tak i. Dagen etter fomler jeg nedi en annen PC jeg har, og finner ut at det poweret har eksakt riktige kabler, uten at de er i bruk, og kunne lett blitt byttet ut med standard power. Grrr!

 

Ser da greit for med at jeg nettopp har borret to flotte gapende hull i skroget, for så å få en lett kommentar fra en tilfeldig forbipasserende pipe-ekspert, som det garantert vrimler av like etterpå : Hmm, hvorfor har du laget to hull ? Du trenger da bare ett pga "ett-eller-annet-lurt".... Grrr :headbang:

 

Nå har jeg tilfeldigvis et par Webastoer og en Wallas liggende i garasjen, og kan vel tenke meg å prøve noe slikt i løpet av vinteren om jeg får "tid" :wink:

 

-Prosjekt nr. 1049 : teste pipe effekt av nevnte... (redigert :-)

 

Time Will Show.

 

Hilsen

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det stemmer som Ingar sier, at disse apparatene har separate inn og utblåsnings stusser.

 

Jeg kjører eber luftvarmer(d5lc) og vannvarmer(d5w) på samme eksosutløp. Har fått laget en y-kobling i syrefast som sitter rett foran eksosutløpet i skutesiden. Disse fungerer fint både ved kjøring hver for seg og samtidig.

Når du kjører kun det ene apparatet vil noe av eksosen fra det andre komme ut gjennom inntaktet til forbrenningsluft

til det andre apparatet. Dette har jeg løst ved å legge ut begge inntakene for forbrenningsluft i aktersepeilet.

 

Jarle

Redigert av JFE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...