Fusebox Posted June 27, 2007 Share Posted June 27, 2007 Heisann, Er det noen som har erfaringer om felles eksosutløp for eksempelvis Wallas Safeflame (90) og Webasto ThermoTop (Z, C eller lignende) vannvarmer ? Håpet er å begrense antall huller i skroget. Det eneste jeg kan tenke meg, er at det muligens kan bli en liten konflikt, les "trangt", hvis begge apparatene går samtidig ? Hilsen Are Quote Link to post
Ingar Posted June 27, 2007 Share Posted June 27, 2007 Du må også regne med å bruke litt tid på å lage koblingen det slangene går sammen. Du vil også risikere at eksosen fra den ene går inn inntaket til den andre. Og de er ikke beregnet på å tåle varm luft her. I det hele tatt så høres ikke dette ut som noen god ide. Det gjør vel ikke noe med ett ekstra eksosuttak. Quote Link to post
Fusebox Posted June 27, 2007 Author Share Posted June 27, 2007 De fleste har jo mange gjennomføringer, men om jeg klarer å begrense det, så hadde jo det vært det greieste Begge apparatene vil jo avlevere varmluft/eksos, så et mulig problem kan jo være at deler av eksosen blir blåst inn i kabinen gjennom slangen til kokeapparatet, hvilket selvsagt ikke må forekomme. Det enkleste er jo to, men det er da altfor lett. Noen utfordringer må man jo ha. Det er jo båten vi "mekker" på og koser oss med /Are Quote Link to post
Ingar Posted June 27, 2007 Share Posted June 27, 2007 Noen apparater har lukket system med innsug fra utsiden. På Wallas går eksosslangen inni innsugsslangen. Andre apparater har kun eksosslange og henter luft fra kabinen. Sorry, men dette vil ikke fungere. Quote Link to post
Fusebox Posted June 30, 2007 Author Share Posted June 30, 2007 Hmmm, da blir det nok to hull etterhvert. Takk for innspill. Hilsen Are Quote Link to post
nimbuster Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Enig med Ingar. Lag separat eksosuttak for Webatoen. Det er en dårlig løsning å kombinere dette. Quote Link to post
Careka Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 JFE , her på forumet har Eber lufvarmer og Eber vannvarmer med felles eksos og det funker fint. send ham en IM. Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Ingar Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Disse har vel separate inntaks og eksosslanger, da blir det langt enklere. Quote Link to post
SveinHa Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Hvordan det er med Webastoen vet jeg ikke men Wallas har vel balansert forbrenningssystem der eksosslangen går inni luftinntaksslangen. Der er flere fordeler med dette og den viktigste er at lufttrykket er likt i både luft og eksosslangen helt uavhengig av vindpress, fartsvind o.l. Om du har mer trykk fra vinden i eksosslangen enn i innsuget vil du kunne få soting i brenneren. Andre, litt mindre viktige fordeler, er at du får forvarming av forbrenningsluften (energiøkonomisering) og den varme eksosslangen ligger godt beskyttet inne i luftslangen og en trenger derfor ikke ta nevneverdige hensyn til brannfare når slangen legges opp. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
index Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Wallas kokeapparat har ikke innluft og eksos sammen! Ikke min i alle fall... Den henter luft til forbrenning innefra, og har kun en enkel eksosslange. Ellers er jeg en tilhenger av separate koplinger og inn/utløp til alt utstyr ombord. En ekstra gjennomføring langt over vannlinjen spiller ingen verdens rolle, i forhold til de problemer sammenkopling kan føre til. Synes jeg da... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fusebox Posted September 17, 2007 Author Share Posted September 17, 2007 (edited) Nå er det vel ikke *egentlig* så ille med to gjennomføringer, kanskje... Jeg har alltid vegret meg for "unødvendige" hull, da de ikke lar seg reparere uten videre om man har gjort feil eller unødvendig installasjon. Jeg er forøvrig av den typen som "aldri" kaster noe, da man HELT sikkert får bruk for det innen 14 dager etter at man har kastet det. Så også nå i helgen, da jeg kastet en fullt brukbar PC, som kun manglet et power som viste seg å være svært vrient å få tak i. Dagen etter fomler jeg nedi en annen PC jeg har, og finner ut at det poweret har eksakt riktige kabler, uten at de er i bruk, og kunne lett blitt byttet ut med standard power. Grrr! Ser da greit for med at jeg nettopp har borret to flotte gapende hull i skroget, for så å få en lett kommentar fra en tilfeldig forbipasserende pipe-ekspert, som det garantert vrimler av like etterpå : Hmm, hvorfor har du laget to hull ? Du trenger da bare ett pga "ett-eller-annet-lurt".... Grrr Nå har jeg tilfeldigvis et par Webastoer og en Wallas liggende i garasjen, og kan vel tenke meg å prøve noe slikt i løpet av vinteren om jeg får "tid" -Prosjekt nr. 1049 : teste pipe effekt av nevnte... (redigert :-) Time Will Show. Hilsen Are Edited September 17, 2007 by Fusebox (see edit history) Quote Link to post
JFE Posted September 17, 2007 Share Posted September 17, 2007 (edited) Hei. Det stemmer som Ingar sier, at disse apparatene har separate inn og utblåsnings stusser. Jeg kjører eber luftvarmer(d5lc) og vannvarmer(d5w) på samme eksosutløp. Har fått laget en y-kobling i syrefast som sitter rett foran eksosutløpet i skutesiden. Disse fungerer fint både ved kjøring hver for seg og samtidig. Når du kjører kun det ene apparatet vil noe av eksosen fra det andre komme ut gjennom inntaktet til forbrenningsluft til det andre apparatet. Dette har jeg løst ved å legge ut begge inntakene for forbrenningsluft i aktersepeilet. Jarle Edited September 17, 2007 by JFE (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.