Jump to content

Trenger vi fotobokser til sjøs ?

regina_nei_takk

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

...bør man ikke "standardisere" farten der man skal ha fartsgrense ?

I dag varierer lovene fra kommune til kommune...KLIKK HER

Hva bør farten være ?

- 7 knop

- 10 knop

- 15 knop

Regner med at farten ikke bør overstige 10 knop dersom man vil unngå vannskikjøring, eller...?

Men vil man i 10 knop få store hekkbølger ?

Regelen om "50 meter fra land" kan jo ikke håndheves av politiet, likevel....

:sailing::sailing::sailing::sailing::sailing::sailing::sailing:

Redigert av regina_nei_takk (see edit history)

Med tanke på f.eks dette (innlegg 70)burde vel høyden på tilatt hekkbølge kunne være mere riktig en fart alt etter hvor vi snakker om, suser det en skjærgårtdsjeep gjenom en oversiktlig plass i 25-30 knop gjør vel egentlig det lite kontra en 40 foter i halvplan i 10 knop

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Selv om jeg synes det er trist å mene det - så synes jeg faktisk det var en god ide (fotobokslignende saker). Ikke fordi selve ideen i seg selv er god - men fordi villmannskjøringen av ikke-båtvante folk har tatt helt av enkelte steder i store og raske farkomster til fare for seg selv og andre. Som f.eks i områdene rundt Sandvika, Middagsbukta etc. Nå ville jo en vanlig boks ikke nødvendigvis få med seg reg nr etc, men en "søkende" og filmende boks ville kanskje fange opp noe.

Tror ikke det er behov for ekstra-regulering så mange steder, men noen steder viser man så lite hensyn at det etter mitt skjønn hadde vært det beste med ekstra-tiltak før det går helt galt. Og med standariserte fartgrenser kunne jo bøtenivået vært en 1000 lapp per knop overskredet - gitt at grensen i utgangspunktet var fornuftig. Bølgestørrelse er en ting - men en liten skjærgårdsjeep med en ungdom som kikker bakover på vannskiene er ikke mindre farlig å få over gummibåten enn noen store og runde bølger fra en cruiser.

Er jeg for mer overvåkning og regulering? Nei egenlig ikke, men jeg er for å fjerne de minst hensynsfulle uromomentene som setter seg selv og andre i fare.

Sant nok - hvis ordningen skulle være en ikke-modifisert kopi. Måtte vært en modifisert ordning som fokuserte og filmet slik at man kunne observere et eventuelt registreringsnr ved passering. At det ikke er pliktig er en ting - men utfra forsikrings- og tyverihensyn er vel frivillighets-andelen relativt høy likevel. Tror det ville virket bedre enn ingenting.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...