regina_nei_takk Startet 27.Juni.2007 Del på Facebook Startet 27.Juni.2007 (redigert) Tok saken i egne hender Redigert 27.Juni.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 (redigert) Syns kvaliteten på fotoboksen var nokså imponerende jeg Redigert 27.Juni.2007 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Atco Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Minst like bra som elg-skiltet som sto ute ved Verdens Ende på Tjøme i fjor! Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
Mouche Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Heller enn fotobokser så vil jeg foreslå ridende politi! Tror alle hadde slått av på farten hvis de plutselig så en stolt og staut politimann ridende nedover leia, kanskje med rød jakke som de har i Canada? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Oteren Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Tror sannelig det er nok med politi i båt, ikke noe vanlig syn her i "båtenes E-18"......... vekker oppsikt. Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 3.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2007 (redigert) ...bør man ikke "standardisere" farten der man skal ha fartsgrense ? I dag varierer lovene fra kommune til kommune...KLIKK HER Hva bør farten være ? - 7 knop - 10 knop - 15 knop Regner med at farten ikke bør overstige 10 knop dersom man vil unngå vannskikjøring, eller...? Men vil man i 10 knop få store hekkbølger ? Regelen om "50 meter fra land" kan jo ikke håndheves av politiet, likevel.... Redigert 3.September.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 (redigert) Med tanke på f.eks dette (innlegg 70)burde vel høyden på tilatt hekkbølge kunne være mere riktig en fart alt etter hvor vi snakker om, suser det en skjærgårtdsjeep gjenom en oversiktlig plass i 25-30 knop gjør vel egentlig det lite kontra en 40 foter i halvplan i 10 knop Redigert 3.September.2007 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
nordan family 27 Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Selv om jeg synes det er trist å mene det - så synes jeg faktisk det var en god ide (fotobokslignende saker). Ikke fordi selve ideen i seg selv er god - men fordi villmannskjøringen av ikke-båtvante folk har tatt helt av enkelte steder i store og raske farkomster til fare for seg selv og andre. Som f.eks i områdene rundt Sandvika, Middagsbukta etc. Nå ville jo en vanlig boks ikke nødvendigvis få med seg reg nr etc, men en "søkende" og filmende boks ville kanskje fange opp noe. Tror ikke det er behov for ekstra-regulering så mange steder, men noen steder viser man så lite hensyn at det etter mitt skjønn hadde vært det beste med ekstra-tiltak før det går helt galt. Og med standariserte fartgrenser kunne jo bøtenivået vært en 1000 lapp per knop overskredet - gitt at grensen i utgangspunktet var fornuftig. Bølgestørrelse er en ting - men en liten skjærgårdsjeep med en ungdom som kikker bakover på vannskiene er ikke mindre farlig å få over gummibåten enn noen store og runde bølger fra en cruiser. Er jeg for mer overvåkning og regulering? Nei egenlig ikke, men jeg er for å fjerne de minst hensynsfulle uromomentene som setter seg selv og andre i fare. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Og hva skal fotoboksen ta bilde av? Det er ikke pliktig med reg nr på båten og ingen båter jeg har sett har det foran.. Fint forslag i teori, ikke gjennomførbart i praksis :-) Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
regina_nei_takk Svart 3.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2007 (redigert) Og hva skal fotoboksen ta bilde av? ...den bør forsøke å zooome seg inn på kredittkortet eller passet til båtføreren - enkelt og greit Med dagens visual-java-turbo-pascal-teknologi burde det kunne gå. Redigert 3.September.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 SV kan jo lage en lov om at førere må ta frem VHF sertifikatet hver gang de nærmer seg en fotoboks. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Sant nok - hvis ordningen skulle være en ikke-modifisert kopi. Måtte vært en modifisert ordning som fokuserte og filmet slik at man kunne observere et eventuelt registreringsnr ved passering. At det ikke er pliktig er en ting - men utfra forsikrings- og tyverihensyn er vel frivillighets-andelen relativt høy likevel. Tror det ville virket bedre enn ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Dessuten med en Rushtrafikk avgift i juli mnd, så vil dette fungere perfekt ! Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 3.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2007 ....dersom fotoboksen blinker - kastes automatisk et flytetau foran båten osv osv. Like enkelt som det er genialt ! Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Fotobokser bør jo også monteres i nærheten av skvalpeskjær, slik at man kan få hjelp når uhellet er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Når vi først er igang, hva med hevbare / senkbare skvalpeskjær? Måles det at du kjører for fort, heves skjæret til ca 0,3 cm under vannflaten.. :-) Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
lano2 Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Evt. en liten elektromotor på staker, som snur pekeren mot skjæret hvis farta er for høy. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Det neste blir vel handsfri på VHfen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
rogeri Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Kanskje vi fikk flere "fartsbilder av eigen båt"??? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 i posten, sammen med en giro :-) Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Eller enda bedre; i posten, i plakatstørrelse, uten giro Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
M/S Bastard Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Når vi først er igang, hva med hevbare / senkbare skvalpeskjær? Måles det at du kjører for fort, heves skjæret til ca 0,3 cm under vannflaten.. :-) Joda310 Fartsdumper? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Jammen en flott gammel skute du har i signaturen din Lano2. Har du pusset den opp selv? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Og hva skal fotoboksen ta bilde av? Joda310 DFDS ut Drøbaksundet i 15 knop. Det er som en sunami. Trenger ikke reg. nr for å identifisere den engang. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.