Jump to content

Ljuddämpare till SABB G10


flaurin

Recommended Posts

Hej !

 

VI är lyckliga ägare till TRE stycken SABB G10, två vattenkylda och en luftkyld. De går mycket bra men ett problem är ljuddämparna som rostar sönder efter några år. De kostar över 6000 kronor från agenten i Sverige. Finns det några billigare alternativ i Norge? Kan man beställa hos nån som tillverkar själv? I rostfritt? (Vi har slatvattenskylning på de två vattenkydla motorerna.)

 

Med vänlig hälsning

 

Fredrik Laurin

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei. Det var en gang en kar som lagde potter i rustfritt i Øygarden vest for Bergen. Han gjør ikke det lengre. Jeg har en H modell, og med den firkantete lydpotten. Jeg tror det kun er denne som er beregnet for å ha kjøling, dvs at det går kjølevann i egne kanaler slik at potten blir avkjølt.

Da min potte rustet i stykker, tok jeg å plugget hullet i øvre del (der hvor kjølevannet kommer inn) så har jeg satt en nippel i pluggen som er på toppen av motoren og ført kjølevannet utenom potten og inn på exos slangen rett under potten slik at jeg får vann til å kjøle exosslangen. Potten blir nok en del varmere enn før, så det må taes hensyn til hvis du har motorkasse som har liten klaring til motoren.

Min patent har funket fint i 5 år, selv om jeg faktisk måtte sveise inn en liten bit i bakkant av potten når den begynte å lekke.

Det største problemet med å kjøre med en potte som lekker, er at før det blir hull ut mot friluft, så blir det hull inni potten, og da er det veldig lett for at det kan komme inn saltvann på exos ventilen når motoren stoppes.

Sabb leverte G modeller med potter som ikke var vannkjølt, disse tror jeg som regel var runde, og det er egentlig den du får finest lyd av. Ingenting er som toktok lyden av en Sabb på tørr exos :smiley: Men husk dette går ikke hvis du har exosslange som må ha kjøling. G eller H modell på tørr exos er nesten like orgasmisk som en Sabb semidiesel.

Jeg skal forresten lage meg en potte i løpet av vinteren, 8mm stål/jern, borr, vinkelsliper og sveiseapparat og en liten øl til arbeid.

Ja ka kan en si...........vinterprosjekt må en ha!!!!! :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...