wave Startet 27.Juni.2007 Del på Facebook Startet 27.Juni.2007 Har en bekjent som ringte meg i dag etter at båten var tatt på land. Til sin store forskrekkelse oppdaget han at det to år gamle seildrevet var sterkt angrepet av korrosjon. Ifølge mekanikeren som ble tilkalt, har VP sendt ut brev om nødvendig utbedring av isolasjon mellom drev og motor på enkelte modeller eller serienumre. Mener selv å huske å ha lest et eller annet om tilbakekalling, men greier ikke å finne det igjen på nettet. Min bekjent har ikke mottatt noe brev. Noen som vet om VP har sendt ut brev om utbedring, og i så fall hvilke motorer/drev dette dreide seg om? Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 27.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Var borte og tittet på skadene. Drevet var så gjennomkorrodert at det piplet ut gearolje. Båten er to år gammel og har ligget ute i vinter. Drevsinken var naturlignok forsvunnet. Eieren håper må nok regne med noe landligge, i tillegg er det uklart hvor regningen havner. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Det må være en garantisak. Det skal holde vesentlig lenger. Mitt VP seildrev fra 1983 har minimale korrosjonsskader. Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
hymer Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Noen som vet om VP har sendt ut brev om utbedring, og i så fall hvilke motorer/drev dette dreide seg om? Det gjelder S-130 drevene som i teorien skal være galvanisk isolert fra motoren v.h.a. noen plastbiter. VP har send ut et brev på engelsk der man sier at det kan være problemer med dette. (brevet er noe forvirrende da det også sier at "...the grounding might be unsufficient..." vilket kan få en til å tro at det SKAL være forbindelse) Deler av brevet er gjengitt i forumet til den svenske Bavariaklubben, men der er det ikke spesifisert hvilke serienummer det dreier seg om. (serienummerintervallet står i brevet fra VP) Jeg kan få tak i de aktuelle serienumrene, men det krever litt jobb, så kanskje noen andre har de lett tilgjengelige? Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 28.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Takker så mye hymer: Skal videreformidle dette. Vedkommende har et S-130 drev fra 2005. Det har jeg selv også, uten å ha registrert noen korrosjon. Drevsinken var også lite utsatt. Ser av linken at de ny D-motorene nevnes. Her er det tale om MD2030 som vel ble faset ut det samme året. Sitér dette innlegget Link to post
hymer Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Med et multimeter (og båten på land) kan du lett kontrollere om det er elektrisk kontakt mellom gods på motor og gods på drevet, det skal det altså IKKE være Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Virker som galvanisk tæring ja. Har båten ligget med landstrøm? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.