Jump to content

Volvo Penta -drevtrøbbel på garanti?


wave

Recommended Posts

Har en bekjent som ringte meg i dag etter at båten var tatt på land. Til sin store forskrekkelse oppdaget han at det to år gamle seildrevet var sterkt angrepet av korrosjon. Ifølge mekanikeren som ble tilkalt, har VP sendt ut brev om nødvendig utbedring av isolasjon mellom drev og motor på enkelte modeller eller serienumre. Mener selv å huske å ha lest et eller annet om tilbakekalling, men greier ikke å finne det igjen på nettet. Min bekjent har ikke mottatt noe brev.

 

Noen som vet om VP har sendt ut brev om utbedring, og i så fall hvilke motorer/drev dette dreide seg om?

Link to post
Share on other sites

Var borte og tittet på skadene. Drevet var så gjennomkorrodert at det piplet ut gearolje. Båten er to år gammel og har ligget ute i vinter. Drevsinken var naturlignok forsvunnet. Eieren håper må nok regne med noe landligge, i tillegg er det uklart hvor regningen havner.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om VP har sendt ut brev om utbedring, og i så fall hvilke motorer/drev dette dreide seg om?

 

Det gjelder S-130 drevene som i teorien skal være galvanisk isolert fra motoren v.h.a. noen plastbiter. VP har send ut et brev på engelsk der man sier at det kan være problemer med dette. (brevet er noe forvirrende da det også sier at "...the grounding might be unsufficient..." vilket kan få en til å tro at det SKAL være forbindelse)

 

Deler av brevet er gjengitt i forumet til den svenske Bavariaklubben, men der er det ikke spesifisert hvilke serienummer det dreier seg om. (serienummerintervallet står i brevet fra VP)

 

 

Jeg kan få tak i de aktuelle serienumrene, men det krever litt jobb, så kanskje noen andre har de lett tilgjengelige?

Link to post
Share on other sites

Takker så mye hymer:

Skal videreformidle dette. Vedkommende har et S-130 drev fra 2005. Det har jeg selv også, uten å ha registrert noen korrosjon. Drevsinken var også lite utsatt.

Ser av linken at de ny D-motorene nevnes. Her er det tale om MD2030 som vel ble faset ut det samme året.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...