Jump to content

Hvor mye koster det å skifte snekkemotor på ca. 40-50hk?


Baatmannen

Recommended Posts

Hvor mye må man regne med å betale for å få et verksted til å bytte motor?

F.eks en firesylindret snekkemotor på ca. 40-50hk.

Dvs. Alt som hører med av trekking av strømledinger o.l. slik at det eneste

man selv gjør er å vri om nøkkelen når jobben er gjort?

Har absolutt ingen planer om dette. Motoren min fungerer fint. Bare greit å

ha det i bakhodet hvis store ting skulle skje med motoren jeg har nå.

Link to post
Share on other sites

Måtte "blø" i underkant av 30.000 for motorbyttet mitt i fjor, men i den summen var også ny propellaksel og propell, nye motorkontroller, nytt sjøvannsinntak etc - måtte ha grovere skyts siden jeg gikk såpass opp i motorstørrelse som jeg gjorde. Men da var det "nøkkelferdig" ja.

 

Her er resultatet:

 

4JH4TBE.jpg

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

For høyt tror jeg,det stemmer ihvertfall litt dårlig med egen erfaring. Kjøper du motor hos verkstedet som setter den inn så får du en hyggelig pakkepris, spesiellt hvis de kan ta det som vinterjobb. Merk at hygge er relativt i denne sammenheng. Glem endelig ikke be de ta med propellaksel og ny propell med i anbudet i tilfelle det trengs også og noen kroner får du for den gamle motoren også. Foretok en sånn operasjon som du tenker på og det ble litt igjen selv etter at jeg lot de omisolere motorrommet, noe som ikke var med i anbudsprisen.

Link to post
Share on other sites

Ser flottt ut :yesnod: ....,men hva fikk deg til å gå for en Monoblock-motor?

- Lav vekt i forhold til 250 hk, 423 kilo inklusiv drev. Tilsvarende Volvo D4 260 er 640 kilo

- Sort turtallsområde, 600 til 4500. 3 knop på tomgang (jeg kan dorge) og 37 brennsikkre knop på fullt.

- Ved havari må maskinen ut av båten likevell, er i hovedsak kun lekk topp pakning som kan utbedres ombord og den topp pakningen har jeg ikke.

- Motoren brukes etter hvert i mange MOB båter, redningsbåter og patruljebåter. Sier sitt om kvaliteten.

- Motoren kan tvangskjøres med død elektronikk, "bring me home" funksjon.

- Fikk plass til den i maskinrommet som opprinnelig var bygget for V8

- Jeg er maskinist og mekaniker og har tidligere jobbet på RR/Bergen Diesel, har studert designet på Steyr og liker deres konstruksjon

- Herlig lyd på fullt og ellers nydelig gange

- Kombinasjon av ny og gammel teknologi, ikke bare nytt.

 

Slik ser det ut, bare 25mm i forkant av maskinen. Klarer akkurat å bytte reimer men har laget meg serviceluke i skottet slik at registerreim skal kunne byttes uten å ta maskinen ut av båten.

dsc004764.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg fikk montert ny motor (med instrumentpanel) av Sabb Motor i Bergen rett før fellesferien og betalte kr. 12.750 for jobben. Dette er en Sabb Iveco 4041 på 40 hk. Det hører med at jeg selv tok ut den gamle motoren, demonterte de gamle vinkeljernene som motoren stod på, fjernet noe innredning for å lette tilkomsten ved monteringen og skiftet ut lydisoleringsmattene. Benyttet samtidig anledningen til å vaske kjølsvinet (fant mye rart nedi der, gitt). Dermed var det bare for verkstedet å gå rett på sak med ny motor. De monterte også ny propell, klemflens, stemlager, gasshendel, gass- og girwire. Totalt kom det på under 9.000 i deler. Bruker fortsatt den gamle akslingen fra Pentaen jeg hadde.

 

Jeg er godt fornøyd både med motoren og med verkstedet. De var fleksible og la til rette for at jeg også fikk bunnsmurt båten mens den stod på verkstedet.

 

ny_motor_paa_plass_003.jpg

Min blogg på baatplassen.
Link to post
Share on other sites

sikler litt på den 60 hk'en for å får sollux'en i plan :lol:

 

Hadde nok gått 13-14 knop da.

Du hadde nok fått det ja, en kamerat av meg ahdde en Solux 34 med en 70hk ombord, den gjorde gode 15 knop med en gedigen flaps akterut... men båten var overhode ikke stabil i denne hastigheten... den kastet seg over til siden bare man tenkte på å bevege øyelokket :lol:

 

Men du kan nok fint ha en marsjfart en 11-12 knop på en god dag med denne motren og båten vil jeg tro...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte 67.000 og noen hundrelapper for Sabb Iveco 4041 (40 hk) hos Sabb Motor i Bergen. Jeg fikk vel da med et noe rimeligere gir enn det som er i annonsen som Janoho viser til.

Så det blir da ca. 80.000,- for ferdiginnsatt motor? Hmmm....må innrømme at dette frister. Hvordan er den på støy?

Redigert av Baatmannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan er den på støy?

Jeg er veldig fornøyd! Skal innrømme jeg har et noe begrenset sammenligningsgrunnlag, men ift. min gamle Volvo Penta MD11C fra 1979 var det merkbart forskjell. Det var som en annen verden. Nå går det fint an å prate med hverandre mens en kjører :discuss: (men så kan jeg heller ikke lenger unnskylde meg overfor fruen med at jeg ikke hørte hva hun sa :rolleyes: )

 

40-hesteren er firesylindret og går meget jevnt og fint, minimalt med vibrasjoner. Så jeg tror jeg har fått mye for pengene. Ellers reserverer jeg meg fra å være veldig bombastisk siden forventninger og krav mht. støy kan variere veldig blant båtfolk.

 

Har en kamerat som hadde en 30 hk Lombardini i sin Nidelv og den gikk også veldig stille.

Forøvrig; -når jeg snakket med selgere både av Lombardini og Iveco-motorer fikk jeg raskt inntrykk av at lavt lydnivå var noe av det de valgte å fremheve (så kan det selvfølgelig diskuteres hvor mye vekt en skal legge på hva selgerne sier...).

Er du i Bergen må du gjerne gi beskjed så skal du få teste motoren i min Nidelv 24' :sailing:

Min blogg på baatplassen.
Link to post
Share on other sites

En kompis fikk installert en ny motor hos Walberg marine for 2 år siden og mener å huske at han betalte 100.000 for motor og montering nøkkelferdig installert i båten. Mener å huske at det var en Yanmar 68HK Men i år så hadde dieselpumpen hengt seg opp og de tok 18.000 for å overhale pumpen (måtte sendes bort) og garantien gjaldt visst ikke siden det skyldtes at kompisen ikke hadde vinterkonservert/smurt opp på riktig måte (han brukte ikke båten i hele fjor, sto på land).

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...