Jump to content

hvilken gps håndholdt ?


nidelven28

Recommended Posts

Selv har jeg med godt hell og med stor glede brukt Garmin GPSMap 76 CS. Denne bruker jeg både sjøkart og veikart på og har hatt stor glede av den. Lett å innstalere POI og meget gode kart som med letthet (ganske rimelig) kan oppdateres med mange artige finesser.

 

Det som er litt artig med denne er at den flyter om den skulle mistes i sjøen!

Link to post
Share on other sites

Har en Garmin Vista C, og er vel egentlig ganske fornøyd med den. Bruker den til turer i skogen, i båten, og til geocaching. Den funker bra, er rask og pålitelig.

 

Den har høydemåler og kompass, funksjoner jeg må innrømme at jeg godt kunne ha klart meg uten.

 

Skulle jeg primært brukt den i bil og båt ville jeg ha valgt en med større skjerm, men for turer i skogen og allsidig bruk er den genial.

Link to post
Share on other sites

Jeg er kjempefornøyd med min Garmin GPSMAP 76CS. Bruker den til båt, bil og på fjellet! Kunne vært ok med en større skjerm, men jeg verdsetter høyt robustheten som denne modellen har (flyter, GPS'en ser ut til å tåle en støyt) og jeg har forsåvidt ikke noe problem med å se det jeg trenger på displayet. :yesnod:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Har ikke fått brukt min Garmin 76CSx, men den tok inn posisjonen på do iførste etasje - uten vindu, to vegger (ikke betong) før fri luft (det er dog luftekanal opp gjennom andre etasje og loft).

 

Foreløping veldig fornøyd - virker som det er en del andre som har positive erfaringer med denne og. Skal i utgangspunktet brukes som backup gps i båten - litt dyrere enn jeg hadde regnet med å bruke, men fikk den veldig billig (relativt sett)

Link to post
Share on other sites

Ok, tips om andre til rundt 1000-lappen?

Hei;

tusenlappen gir deg nok ingen ny GPS som kan sende posisjonsdata til VHF (når du får deg det).

En båt-GPS bør være sprut-tett og tåle fuktige omgivelser.

Du trenger ikke kart og kommunikasjonsmulighet med VHF. Det er nok at skjermen viser posisjon, retning og fart;

den bør kunne vise rutetpunkter/waypoints, symbol for båten, og spor på et kartbilde uten kart. Papirkart har du jo med deg likevel.

Når du skal gå opp i pris en gang, så bør du se på modeller med NMEA-utgang (ikke bare USB-kontakt) slik at du kan sende

posisjonsdata til VHFen og til eventuelle andre dippedutter som autopilot, og som kan ha sjøkart. Da er det nok andre modeller enn

dem du kan få i dag. Jeg har brukt en Garmin GPSMAP 76 i flere år, den kan romme kart nok for strekningen fra ytre Oslofjord til sør for Fyn,

men har nettopp byttet til en GPSMAP 276.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...