Jump to content

Gløding Mercruiser 1.7D


AndersH

Recommended Posts

Kjøpte nettop en Askeladden Beetle med Mercruiser 1.7D motor. Selgeren sa at motoren ikke skal glødes (forvarmes). Stemmer det? Den har ikke noen intuitiv måte å gløde den på heller. Jeg synest også at den kinner litt lenge før den kommer. 4-5 sekunder. Det kan se ut som det er ett gult glødelys på motor-panelet, men det lyser ikke på noe tidspunkt.

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Gløding var noe man gjorde på motorer med forkammer. Nyere motorer har direkte innsprøytning og starter kun på varmen fra kompresjonen. Dog kan de ha et forvarming av lufta i innsuget for bruk om vinteren.

Steyr er den eneste direktesprøytete motor jeg kjenner til som har glødeplugger i sylinderene.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det kan sammenlignes men Cummins har forvarming i innsuget som aktiveres når tenningen kommer på, så du kan jo prøve å la tenningen stå på noen sekunder før du starter, ca 10 sekunder og se om det hjelper. På innsuget vil du se om det går inn ledninger og gjør det ikke det så er det ikke gløding på motoren. :flag:

Link to post
Share on other sites

Motoren leveres som standard uten gløding, men det er mulig å kjøpe ett originalt kit med glødeplugger.

Du bør ikke ha noe reelt behov for glødeplugger på denne motoren før ute temperaturen synker ned under 5 grader C, og jeg mener å huske at prisen på kittet er såpass høy at de fleste eiere konkluderer med at de klarer å leve med litt kinning. :smiley:

Link to post
Share on other sites

For Volvo Penta sin del på motor 31,32,41,42,43,44 og 300 kan det monteres 2 glødestifter alternativt 4 i krevende omgivelser. Stort sett er alle TDI (Direkte innsprutsdiesel) motorer lettstartede motorer i hvertfall om sommeren. Om en slik motor er tregstartet kan jo ha årsaker som f.eks feiltiming. (Dieselpumpe).

 

Jeg har ikke gløding på mine KAD 32 men de lar seg starte i pluss 5 grader i vinteropplag dog med litt gass og kinning i 2-3 sekunder.

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker folkens!:-)

 

Jeg har forøvrig merket meg at han forrige eieren konsekvent stoppet den med "dødmanns" knappen. Jeg ser at det er en stopp-knapp på motor-panelet og har brukt den til å stoppe motoren i stedet. Kanskje det er en illusjon, men jeg synest kanskje den har startet litt lettere etter det..

 

Ett lite spørsmål til. Den er litt "ekkel" å få i gir forover. Dersom jeg skal være litt forsiktig og kun sette den i gir uten å få noe gass med på kjøpet, så rakler den litt i girkassa før den går i gir. Dersom jeg er litt brå og setter den i gir så brått at den akkurat løftes litt ut av tomgang så går den mer bestemt i gir...

 

Er dette en justerings sak på girvaieren tror dere?

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...