AndersH Startet 28.Juni.2007 Del på Facebook Startet 28.Juni.2007 (redigert) Kjøpte nettop en Askeladden Beetle med Mercruiser 1.7D motor. Selgeren sa at motoren ikke skal glødes (forvarmes). Stemmer det? Den har ikke noen intuitiv måte å gløde den på heller. Jeg synest også at den kinner litt lenge før den kommer. 4-5 sekunder. Det kan se ut som det er ett gult glødelys på motor-panelet, men det lyser ikke på noe tidspunkt. Redigert 28.Juni.2007 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Bitteliten Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Mener å huske at den gløder mens den kinner. Noen år siden jeg hadde denne motoren. Erindrer at jeg måtte kinne litt for å få den til å starte. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Gløding var noe man gjorde på motorer med forkammer. Nyere motorer har direkte innsprøytning og starter kun på varmen fra kompresjonen. Dog kan de ha et forvarming av lufta i innsuget for bruk om vinteren. Steyr er den eneste direktesprøytete motor jeg kjenner til som har glødeplugger i sylinderene. Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Vet ikke om det kan sammenlignes men Cummins har forvarming i innsuget som aktiveres når tenningen kommer på, så du kan jo prøve å la tenningen stå på noen sekunder før du starter, ca 10 sekunder og se om det hjelper. På innsuget vil du se om det går inn ledninger og gjør det ikke det så er det ikke gløding på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Motoren leveres som standard uten gløding, men det er mulig å kjøpe ett originalt kit med glødeplugger. Du bør ikke ha noe reelt behov for glødeplugger på denne motoren før ute temperaturen synker ned under 5 grader C, og jeg mener å huske at prisen på kittet er såpass høy at de fleste eiere konkluderer med at de klarer å leve med litt kinning. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 For Volvo Penta sin del på motor 31,32,41,42,43,44 og 300 kan det monteres 2 glødestifter alternativt 4 i krevende omgivelser. Stort sett er alle TDI (Direkte innsprutsdiesel) motorer lettstartede motorer i hvertfall om sommeren. Om en slik motor er tregstartet kan jo ha årsaker som f.eks feiltiming. (Dieselpumpe). Jeg har ikke gløding på mine KAD 32 men de lar seg starte i pluss 5 grader i vinteropplag dog med litt gass og kinning i 2-3 sekunder. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Hydrox Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Steyr er den eneste direktesprøytete motor jeg kjenner til som har glødeplugger i sylinderene. Og du heite helga hvor lett de starter. Min starter bare jeg ser på tenningsnøkkelen, en bitteliten grå dott og deretter null røyk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 en bitteliten grå dott Og det er ikke bare bare Merc 1,7DTI er en uelektronisk motor. Mine D4'er starter også lett. Vrir så vidt på startnøkkelen for å sette i gang startprosedyren i EVC systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Og det er ikke bare bare Jeg vet jo at det finnes både diesler og kvinnfolk uten dott, men med Steyr sin elektronisk styrt mekaniske innsprøytning så kan det ikke bli annerledes. En CR maskin er vel som regel uten dott. Noen liker dott og andre ikke Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 28.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 (redigert) Takker og bukker folkens!:-) Jeg har forøvrig merket meg at han forrige eieren konsekvent stoppet den med "dødmanns" knappen. Jeg ser at det er en stopp-knapp på motor-panelet og har brukt den til å stoppe motoren i stedet. Kanskje det er en illusjon, men jeg synest kanskje den har startet litt lettere etter det.. Ett lite spørsmål til. Den er litt "ekkel" å få i gir forover. Dersom jeg skal være litt forsiktig og kun sette den i gir uten å få noe gass med på kjøpet, så rakler den litt i girkassa før den går i gir. Dersom jeg er litt brå og setter den i gir så brått at den akkurat løftes litt ut av tomgang så går den mer bestemt i gir... Er dette en justerings sak på girvaieren tror dere? Redigert 28.Juni.2007 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.