Jump to content

Baudrate fra 38400 til 9600


JRK

Recommended Posts

Hei.

 

Det som sto i BM's juninummer, var ikke mye opplysende, se utdraget nedenfor. Men nå er vel ikke dette problem for alle med AIS og kartplotter. Min Interface kartplotter har nemlig 3 uavhengige I/O porter hvor baudrate kan settes individuelt. Så å koble AIS til en port med 38400 baud samtidig så GPS er koblet til en annen med 4800 baud og kanskje autopilot til den tredje med 9600, går fint. Men der dette ikke er mulig, nevnes det en ekstra boks som kan kobles til uten å nevne merke.

 

baudrate.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sikkert grei den multiplexeren, men den er jo kun for de som bruker PC med USB-port. Skal AIS-enheten kobles til en vanlig kartplotter, er en like langt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg for tiden barsere meg på pc til navigasjon ombord for tiden så haddet det vært kjekt om jeg fant en duppedings som kunne snakket litt med vhf'en og kansjke også autopiloten via nmea... er dette mulig med en slik multiplexer mon tro... har kun gps signaler inn via en fiktiv com port fra en Clas O gps inn på usb porten.. Dette fungerer perfekt for navigasjon, men vhf og autopiloten for lite mat

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skulle tro det sydvesten. Nå har ikke jeg forsket så mye på min da jeg nettopp har fått den. Min er forøvrig den som heter USB Lite og er enkleste og billigste versjon. Den har 3 innganger, 1 utgang + usb. Jeg har koblet gps og ekkolodd på hver sin inngang og får da data fra disse inn på en emulert com port på pcen. Slik jeg tolker det kombineres alle data som kommer inn på de 3 inngangene til en lang streng med data som så går ut på utgangen og usb. Data fra pc som sendes via usb kommer også inn på denne utgangen. Har koblet autopiloten til utgangen og det virker som denne får XTE data fra pc men båten kjøres som en full alke likevel så noe er helt klart feil. Neste prosjekt er å se om vhfen kan få noe mat fra denne felles utgangen. FÅr den ikke til å godta signal direkte fra gpsen.

Link to post
Share on other sites

Hvordan virker multiplexeren i forhold til kartplotter? Da jeg monterte AIS sender og mottager måtte jeg sette baud raten på navigasjonssystemet til 38400. Dermed kunne jeg ikke sende ut NMEA posisjonssignaler til VHFen (kan bare sette en baudrate ut på Raymarine). Løsningen var at jeg kjøpte en separat GPS til VHFen. Vurderte multiplexer men var litt usikker på påliteligheten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...