Jump to content

Volvo penta aq131c- for mye fortenning?


kenman

Recommended Posts

Hei, jeg har kjøpt en Draco 20 med VP AQ131C SP. I Manualen står det at det skal være fortenning på 6 grader ved 850 o/min. Jeg målte den her om dagen og den lå på 12-13 grader v 850 o/min.

 

Mitt spørsmål er: Kan dette føre til at det høres ut som motoren bare går på 2-3 sylindre, altså veldig ujavnt? Den starter med en gang men den høres ikke helt frisk ut.

 

Tenkte jeg skulle stille tenninga tilbake når jeg var der sist, men fordeleren satt som limt fast, noen forslag hvordan jeg "løsner den" så jeg får vridd på den? Kan jeg gi den en liten "dunk" akkurat ved der den er festet med skruen til motoren?

 

Jeg er ikke noe særlig motor-mekk mann så takker for alle svar.

 

Mvh Ken

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes ikke helt bra ut. Du bør dobbelsjekke tenningen, for mye feil over tid vil kunne resultere i totalhavari. Ofte sitter disse fordelerene litt over tid. Løsn den ene bolten som går nede i sporet til fordeleren (den som er festet i blokka). Skru den ca. 1-2 mm over. Fyll så på med en del CRC eller tilsvarende, og sett et skruhjern på siden og bank med en hammer (skruhjernet på den flensen hvor bolten du løsnet sitter. Alstå du slår 90 grader på selve fordelerakselen, slik at den går rundt. Gjør dette et par ganger fram og tilbake, så løsner den etter hvert.

 

Men...så skal egentlig ikke tenninga vri seg av seg selv. Siden denne sitter godt, tyder det på at det ikke nylig har vært justert. Det kan ikke være at den har tannet over et hakk på kam-remma di da? (Ene hjulet på camremma driver fordeleren). Sjekk også at tenningslampa er justert riktig (om du har justeringer på den). Prøv å juster på "gehør" også på tomgang og sjekk forskjellen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...