Jump to content

'langtur' med liten båt. Noen tips?


HC74

Recommended Posts

Hei,

Som relativ fersk båteier tenkte jeg at jeg skulle spørre litt her før vi evt legger ut på lengre tur. Tanken er å ta turen fra Holmestrand til Kristiansand og tilbake i sommer. Båten er en Skibsplast 655 med Suzuki DF90 påhengsmotor. Vi er to voksene som skal reise. Hva bør vi tenke på? Hva bør vi ta med på turen? Er dette i det hele tatt en tur vi bør prøve oss på med denne båten? Har også tenkt oss en tur nedover mot kysten av Sverige senere. Vil det bli for tøft å krysse over Skagerak? bør vi gå inn i Oslofjorden før vi krysser over?

Vel, det var mange spørsmål, men som sagt er vi også rimelig ferske og har til nå holdt oss inne i Oslofjordens trygge favn.

 

mvh

HC

Link to post
Share on other sites

Kart,bærbar VHF og kompass + redningsvester og så går dere innaskjærs. Båten er vel stor nok i massevis for å kjøre det strekket der uten problemer.

Skal dere krysse over til andre siden av fjorden og starter fra Holmestrand så er det bare å kjøre ivei en dag det er godt vær , turen over tar dere vel rundt en halvtime og etter det kan dere går innaskjærs store deler av veien laaangt ned på svenskesiden

Link to post
Share on other sites

Vi har 'kystatlaset' med alle kartene på papir og kompass i båten, i tillegg til kartplotter/ekkolodd (tar nok også med håndholdt peilekompass/speilkompass). Forøvrig har vi også flytevester og denslgas, noe tauverk, to dregger (men ikke drivanker).

Jeg har hørt noe om at det er enkeltre 'skumle' strekninger nedover langs norskekysten. Stemmer dette? Dette skulle visstnok være store grunne områder. Jeg regner med at disse er tegnet inn i kartene?

 

mvh

HC

Link to post
Share on other sites

Vær obs på disse strekkene:

Tønsberg Tønne og Rakkebåene (før og etter Stavern) på vei ned mot Kristiansand. Begge disse områdene kan være tøffe for småbåter.

Skal du nedover svenskekysten bør du være obs på det som kalles "Gule humpen" (Tjurpannan, heter det i kartet) mellom Havsteensund og Grebbestad. Bortsett fra dette (lille) strekket er det få utfordringer før du kommer ganske langt ned.

 

Med såpass liten båt ville jeg nok valgt å sjekke vind/vindretning ekstra godt.

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hei HC74

 

Holmestarnd - Kristiansand bør være helt uproblematisk med den båten du har. Det viktigste er at du kan navigere og at du følger med på værmeldinger. Utsatte strekk bør du normalt ta tidlig på morgenen, og hvertfall i god tid før solgangsbrisen setter inn.

 

Hvis du ikke har VHF ombord, så sørg for å ha telefonnummerne til redningsskøytene lett tilgjengelig, og gjerne også til Tjøme Radio.

Du skriver at du har "noe tauverk". Vet ikke hva du legger i det, men du bør ha "godt med" tauverk, og selvfølgelig godt med fendere.

 

God tur

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Båten er en Skibsplast 655 med Suzuki DF90 påhengsmotor. Vi er to voksene som skal reise.

 

Har selv samme båt og motor (dog i 140 hester utgave). Skibsplast 655 tror jeg må være markedets mest rommelige og praktiske båt i størrelsen opptil 22 fot. Kona og jeg reiser hvert år på en eller flere kortere overnattingsturer. Vår lengste tur har vært Lillesand - Fjellbacka i Sverige. Vi brukte ca. 1 uke på turen. Det gikk helt fint. Vi valgte å gå rett over fjorden til/fra Koster. På returen var det liten kuling, og vi fikk gynga oss litt... Slitsomt, men en artig opplevelse i ettertid.

 

Du kan trygt dra på den ferien du lyster i båten din. Lykke til :flag:

Link to post
Share on other sites

Vi dro på 10 dagers tur med en 655 for noen år siden. Knalltur, som vi snakker om enda (det regnet noe aldeles jæ**). Vi hadde med kart. ekkolodd(fiskefinner), og en frisk pose tålmodighet. Gikk så fint så.

 

Vi var 2 voksne og 1 unge på 6 mnd. Jeg hadde gått via Oslofjorden fordi båten ikke er så stor, så hvis noe skulle skj er det langt til hjelp hvis du krysser rett over laaaange avstander.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...