Jump to content

Seilskuta "Solrik" av Grimstad brakk masta


Mouche

Recommended Posts

Seilskuta "Solrik" brakk masta ved Lillesand i ettermiddag.

 

http://www.fvn.no/nyheter/lillesand/article490025.ece

 

Tilfeldigvis tok jeg bilder av denne skuta bare 15/20 minutter før uhellet skjedde og dette var også seilføringen hun hadde da masta brakk. Etter det jeg kunne se så var det rundt 15 mannfolk ombord og det hele bar preg av en typisk chartertur. Skuta ligger nå ved Langbrygga i Lillesand og politiet har vært ombord. Redningshelikopteret var på plass samtidig med at båten la til kai i Lillesand - imponerende!

 

81255.jpeg

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Gjestene som var med var visstnok fra Vegvesenet, da er det kanskje ikke så rart det gikk galt, de har jo hatt mye trøbbel i det siste, kanskje spesiellt med ting som faller ned..?

 

Jeg har selv vært med på tur med skonnerten Solrik, og det var veldig gøy. FVN.no forteller at masta var pill råtten, og at det har vært en skade der fra før, og at masta på det punktet er forsterket. Forsterkningen har vel ikke vært sterk nok da. Det er nok av krefter i de seilene, spesiellt om det har vært ca samme vindstyrke i lillesand som det var i kristiansand i kveld.

Link to post
Share on other sites

Det er nok av krefter i de seilene, spesiellt om det har vært ca samme vindstyrke i lillesand som det var i kristiansand i kveld.

 

Det blåste godt ja, i Lillesand i går. De kan ha blitt litt lurt av vindstyrken p.g.a. vindretningen. Var nesten fralandsvind så på Byfjorden var det greit, men utpå blåste det mye. Jeg stod og så på at skuta gikk utover og tenkte at hvis de skal til Grimstad så må de jibbe etter at de har kommet ut i åpen sjø og skal legge om kursen, og ville ikke være forbauset om det var da det smalt! Skuta har nå forlatt Lillesand.

 

En trist hendelse uansett årsak, trist syn å se en skute som dette med brukket mast og enda værre når det også går på helsa løs. Får bare håpe at de skadde klarer seg bra.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

dette var også seilføringen hun hadde da masta brakk

Jeg er ikke helt sikker på at det stemmer. Jeg så også båten gikk ut og jeg mener at da den var på vei ut Storegabet så gikk den for styrbord halser med seil på begge master.

 

Var nesten fralandsvind så på Byfjorden var det greit, men utpå blåste det mye. Jeg stod og så på at skuta gikk utover og tenkte at hvis de skal til Grimstad så må de jibbe

Siden skuta har hjemmehavn i Grimstad antar jeg at planen var å seile dit med passasjerene for at de skulle busses tilbake. Da måtte de nok jibbe et sted mellom Saltholmen og Malmen. Båten hadde et mannskap på tre, og da kan det være tøft nok å gjøre en god jibb. Litt slakke skjøter gir en hard trøkk for en svekket mast.

 

Det blåste ganske friskt til tider, ja. Jeg gikk ut en stund etterpå og rundt holmene innenfor Rivningsdypet var det nok over 30 knop i kastene. (Jeg hadde annet å gjøre enn å se på vindmåleren hele tiden...)

 

Får håpe det går bra med 18-åringen som ble hardt skadd, men han ble visst sendt videre fra Arendal til Ullevål sykehus.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at Agderposten har litt mere detaljer om saken og ifølge kjente på Røde Kors på brygga så var det en journalist fra Agderposten på stedet. I følge avisen så skjedde det da de jibbet og her siteres navngitt person som var om bord.

 

Mulig hun hadde mere seil oppe for jeg så henne ikke da ulykken skjedde, men på vei ut storegapet så jeg bare to seil oppe, de to på bildet.

 

ps

Du har vel ikke tilfeldigvis en Oceanis 37 eller 40fot og ligger i Bergstø ?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...