Jump to content

Alt om: Eagle og Geonav Kartplottere (og kart)


SleipnerMotor

Recommended Posts

:cool: Heisann, tenke jeg skulle legge ut en tråd der alle kan spørre spørsmål om Eagle og Geonav kartplottere.

 

Da jeg jobber med reklamasjon av disse for norges distrubutør Sleipner Motor AS kan jeg besvare de fleste spm. Kan også en del om navionics kart av alle typer. Har du et veldig vansklig spørsmål der det usikkert om noe er innen for garanti eller lignende kan du sende mail direkte til emil@sleipner.no så behandles den så fort som mulig.

 

Håper dette blir til hjelp for noen

 

Mvh

 

Emil Lock

Service

Sleipner Motor AS

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Bra tiltak. Antar vi også kan putte Lowrance inn under denne tråden?

 

Har en Lowrance 9200 med Navionics kart, nytt i vår.

 

Har ett problem med at enkelte skjær ikke vises med dybde, kun (+)'en. Veldig tungvint å måtte trykke på knapper for å få fram dybde, spesielt når de vanligvis er så dypt at det ikke er noe fare, men må jo sjekke for sikkerhets skyld.

 

Har sjekket på en Geonav og der var samme skjærene merket med dybde direkte på kartet.

 

Så spørsmålene:

- Kan dette skyldes forskjellige versjoner an Navionics på min Lowrance vs. Geonav?

- Er det noe system i hvilke skjær som vises med tall og hvilke som kun vises med (+)?

Om jeg f.eks kan stole på at alle som ikke vises med tall er dypere enn 2m, er det ikke noen fare lenger.

- Finnes det noen mulighet i oppsett på plotteren for å endre på dette?

 

 

Håper du kan svare på noe av dette.

Link to post
Share on other sites

Har i lengre tid vært på jakt etter et forum om hjelp til Eagle kartplotter, endelig fant jeg et. Supert Sleipner, håper på tips og hjelp. Har en Eagle seacharter 502 cDFiGPS, utfra bruksanvisning og bilder ser det ut som om at det skal komme fram dypder, staker navn etc på kartet på plotteren. Dette får ikke jeg fram. Får frem kun hvit bakgrunn når jeg zoomer inn til ca. 4NM. Er det noe jeg må gjøre for å få fram dette på plotteren?

 

Har en bekjent som har Garmin plotter og han får opp alt ovenfor og også anbefalt seilas rute.

 

Er ganske blank på dette så håper på råd, tips og hjelp.

Link to post
Share on other sites

Har i lengre tid vært på jakt etter et forum om hjelp til Eagle kartplotter, endelig fant jeg et. Supert Sleipner, håper på tips og hjelp. Har en Eagle seacharter 502 cDFiGPS, utfra bruksanvisning og bilder ser det ut som om at det skal komme fram dypder, staker navn etc på kartet på plotteren. Dette får ikke jeg fram. Får frem kun hvit bakgrunn når jeg zoomer inn til ca. 4NM. Er det noe jeg må gjøre for å få fram dette på plotteren?

 

Er du fornøyd med denne plotteren, om du ser bort fra problemen ovenfor?? Vurderer sterkt å kjøpe en slik..

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Eagle FishElite 480 som jeg oppgraderte i vår med ny programvare fra Eagle sine hjemmesider.

Virker som det er noen bugs etter dette, bl.a blir nederste halvpart av kartet svart når jeg kjører med split-screen (plotter+ekkolodd).

 

Kunne godt tenkt meg å lagt inn gammel software igjen, men har ikke kopi av denne.

Er det mulig å fremskaffe en kopi av den opprinnelige programvaren?

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Jonnyboy:

Det du opplever med svart skjerm på bunnen av plotteren, er grensen på kart kvadraten din, hvis denne oppstår fult innzoomet langt innen for kartgrensen er noe feil og da bør du returnere den til Sleipner Motor AS, P.O. Box 519, Arne Svendsensgt. 6-8, N-1612 Fredrikstad

 

Så vil vi se på den evntuelt tilby et nytt for en god pris.

 

Shallabays:

EN Eagle seacharter 502cdf/igps skal ha både ekkolodd og kart ja, har du prøvd og laste ned bruksannvisning fra eagle sin hjemmeside? http://www.eaglegps.com.

 

Hvis du har det og veit hvordan man gjør det ville jeg anbefalt og gjøre det samme som jeg anbefalte Jonnyboy, lever den inn til sleipner med posten og legg ved en GOD beskrivelse på hva som er feil, da dette gir raskere betjening.

 

Forøverig kan du leke litt med "pages" knappen og bla til venstre eller høyre og velge mellom "sonar"(ekkoloddvisning) eller "chart" som er (kart).

 

Håper dette svarer på deres spørsmål.

 

NB: jeg anbefaler og komme med henvedelser på mailadressen: emil@sleipner.no da jeg er oftere på den en på denne siden.

 

Mvh

 

Emil Lock

Sleipner Motor AS

Link to post
Share on other sites

Kan forresten legge til at Geonav har kommet med en ny håndholdt Gps til både veinavigasjoin og skjønavigasjon i samme kartbrikke, denne heter Geonav 3C har vært forsøkskanin på denne hele helgen og den er bare helt rå, ikke bare er det den råeste kartplotteren jeg har brukt på skjøen, MAKAN til nøyaktighet og prossesoren på den er helt konge, ingen hakkete bildeopdateringer eller noe, og den har platinum programvare til og se alle norges havner på bilder og kjøre med 3d/sattelitt-bilde kart.

 

Anbefales på det varmeste hvis du vil ha en lynkjapp kartplotter som finner sattelitter på under sekundet og har en persisjon som er helt unik.

 

 

Bil navigasjonen er selfølgelig ikke like bra som en dyr fullblods vei gps, men den er veldig bra og med sigaretttennerlladeren med høytaler sier ifra på norsk hvor du skal svinge osv.

 

 

pris på denne kommer til og ende på rundt 4-5 tusen i butikken uten kart, land og sjø kart koster vel ca 3000 maks

Link to post
Share on other sites

5g094S om jeg ikke er helt hjerneteppa her er vel det oslo fjorden om jeg ikke husker feil?? den har flere ruter separert i de store rutene du har mest sannsynelig opplevd en skjøt på full zoom, prøv og zoom deg litt ut og se om det fortsatt er et problem, isåfall sender du eneklt inn kartbrikken og jeg sender deg en ny en, NB: husk og beskrive lengde og bredde graden og ca navn på omerådet sammen med kartet, så slipper jeg lete i all evighet

 

 

mvh

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

 

Er det noen her som kan gi meg et svar på hva som skjer med kartplotteren min?

Den er begynt å vise 30-50 m for mye til sør. Plotteren er en Geonav 6 Sunshine med innebygd antenne. Plotteren har en kalibreringsfuksjon der jeg har forsøkt å flytte posisjon til riktig sted, men når kalibreringen slås av flytter posisjonen tilbake med samme feil.

Tidligere har plotteren vært svært nøyaktig, dette begynte for få dager siden og har vært konstant.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

:headbang: Har kontaktet SleipnerMotor for å få bekreftet at jag kan sende inn brikken min for å få oppdatert den.

Ikke noe svar på mail eller ims.

Han har visst ikke vært aktiv på forumet siden i fjpr sommer :eek:

Har også sendt en mail til Sleipner i Fredrikstad,men like tyst.

Noen som har vært i kontakt med dem ang problemer med Navoinics kartbrikke???

Link to post
Share on other sites

:headbang: Har kontaktet SleipnerMotor for å få bekreftet at jag kan sende inn brikken min for å få oppdatert den.

Ikke noe svar på mail eller ims.

Han har visst ikke vært aktiv på forumet siden i fjpr sommer :eek:

Har også sendt en mail til Sleipner i Fredrikstad,men like tyst.

Noen som har vært i kontakt med dem ang problemer med Navoinics kartbrikke???

Hei!

 

Jeg sender deg en IM med kontaktpersonen som jeg benyttet ved oppdatering av Navionics-brikken i fjor sommer.

Fin service og OK resultat da i hvertfall!

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Har en Geonav 6 Elite som stod montert i båten jeg kjøpte og i den er det en mindre kartbrikke enn i en Geonav 6 Sunshine. Elite er vel en eldre sak enn sunshine og hvor får man tak i kartbrikke til elite ? Har en kartbrikke (Oslofjorden) til sunshine, går det og få kopiert over kartene fra denne brikken til den brikken som står i elite? Oppsumering, er altså intresert i å få kartbrikke over Oslofjorden/Svenskekysten til en Geonav 6 Elite, men har altså kartbrikken (oslofjorden/skagerak) til en Geonav 6 Sunshine som jeg ikke får brukt. Er takknemlig om noen kan si noe om dette.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei Emil hos Sleipner.

 

Tusen takk for hjelp med oppgradering av kartbrikken (Navionics) for et par år siden.

 

De siste par årene har min Geonav 6 Sunshine, fra tid til annet "falt ut", dvs skjermen har blitt svart. Jeg har forsøkt å feilsøke litt og tror ikke det skyldes dårlig kontakt - i kabelen og pluggen ihvertfall. Utfallene ser ut til å skje i godt varmt vær, gjerne under fart (det er igrunnen kun da jeg bruker plotteren). Plotteren pleier å funke etter at jeg kobler fra kabelen og setter den inn igjen, men det har hendt at selv ikke dette har hjulpet. Da har jeg måttet vente litt før jeg til slutt får skjermen til å virke igjen.

 

Finnes det noen som har opplevet tilsvarende problem?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har en Eagle Intellimap 500C, som også har en tendens til å "leve sitt eget liv", men som oppfører seg stikk motsatt av din plotter, "Turbåt". :smiley:

Særlig når det er varmt i været nekter den plent å la seg slå av. Så fort jeg fjerner fingeren fra OFF-knappen, starter plotteren opp igjen. Eventuelt kan den finne på å slå seg på igjen etter kortere eller lengre tid. Det eneste som hjelper er å koble fra driftsspenningen (har den tilkoblet via sigarettenner-kontakt).

 

Jeg tror forøvrig ikke "SleipnerMotor" er særlig aktiv her lenger... ?

Link to post
Share on other sites

Har i lengre tid vært på jakt etter et forum om hjelp til Eagle kartplotter, endelig fant jeg et. Supert Sleipner, håper på tips og hjelp. Har en Eagle seacharter 502 cDFiGPS, utfra bruksanvisning og bilder ser det ut som om at det skal komme fram dypder, staker navn etc på kartet på plotteren.

 

Kjøpte meg båt med Eagle FishElite 500c med Navionic kartbrikke i vinter. Jeg får også bare fram et meget enkelt landkart som Shallabays (i følge dette ligger jeg fortøyd langt inne på land) og ingen dybder, navn etc. på sjøen. Har prøvd å lese bruksanvisning + leika meg med en simulator på PCen uten hell. Skal forsøke å få tatt et bilde av skjermen senere ( i dag regner og blåser det for mye til å at skjærgårdsjeepen frister).

Skulle også gjerne hatt noen tips

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at GPS'n din er feil innstilt, og henter data fra det innebyggede kartet og ikke fra kartbrikken. Da får du oppløsning og informasjon som minner om Tekst-TV :smiley:

 

Med forbehold om at din 500 fungerer likt som min 480, kan du gå inn på Menu og velge Map Data. I det vinduet som da kommer opp, kan du bl.a velge mellom kartbrikken og det innebyggede kartet.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Hei, det kan se ut som om SleipnerMotor ikke lenger er så aktive akkurat på dette forumet. Jeg sendte derfor en vanlig mail til Sleipner og fikk følgende svar:

Hei.

Det kan være at det er en løs kontakt innvendig siden feilen skjer når båten har stor fart og den rister som mest.

Du kan sende den inn til meg for at jeg kan sjekke den om du ønsker det?

Svar på denne mail slik at jeg får adressen din. Du får da et returnummer av meg til å merke pakken med når du sender den meg.

Mvh Jon Arild Sigvartsen

Så nå har jeg sendt kartplotteret via vanlig post (med sporenummer) og venter spent på å få den i retur :smiley:

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at GPS'n din er feil innstilt, og henter data fra det innebyggede kartet og ikke fra kartbrikken. Da får du oppløsning og informasjon som minner om Tekst-TV :smiley:

 

Med forbehold om at din 500 fungerer likt som min 480, kan du gå inn på Menu og velge Map Data. I det vinduet som da kommer opp, kan du bl.a velge mellom kartbrikken og det innebyggede kartet.

 

 

Kartbrikka hadde tydeligvis fem ulike kart - fant det rette etter litt prøving - glimrende !!!!!!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har en Eagle Intellimap 500C. Jeg har koplet den opp mot VHF'n så dsc skal fungere. Prøvde også å kople den til Ray autopiloten (2000+) for å se om de kunne snakke sammen.

Da mista VHF'n signalet! :headbang: fra eagl'n.

Er det noen som har velykket erfaring fra slik oppkopling? evt. et skjema for en slik kopling? :fishing:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Så et idiotspørsmål: min Geonav 5C Sunshine kartplotter med innebygd antenne står montert litt skeivt i forhold til båtens lengderetning. Når jeg da kjører rett frem beveger jeg meg på skrå over kartet (hvis noen skjønte det) er det kun plotter med utvendig antenne som må til for å løse mitt lille irriterende luksusproblem, eller finnes det noen måte å kalibrere dette på?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...