Frøken Fryd Startet 29.Juni.2007 Del på Facebook Startet 29.Juni.2007 Har fått en liten lekkasje i drevene (antar det er her det kommer fra), tror ikke det er trimsylinderene men selve drevet som lekker. Det eneste som var av for vel en uke siden var de 6 mutterene og underdelen med aksling. Så er spørsmålet hvor lekkasjen kan komme fra, det sitter jo en pakning der som kulen på innsiden er, på drevsiden er det vel en o-ring om jeg ikke husker feil. Bør jeg skifte olje også ettersom jeg ikke vet om det er kommet inn noe vann? Jeg skal kjøpe inn de nødvendige delene i morgen så det hadde vert fint med svar før butikken stenger. Så blir det slipping når jeg får plass. Jeg har kjørt noen timer med drevene etter at lekkasjen ble oppdaget ettersom det var langt fra hjemmehavn... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Løfter denne litt, hva trenger jeg av pakninger ol. tror dere. Jeg har en mistanke om at oljen lekker ut mellom der drevet settes sammen (6 bolter). Sitter vel en pakning inn mot kulen og kansje en o-ring på andre siden? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 (redigert) Der du nevner er der kun en o-ring til olje nivåtank inne i motor rom om du har slik. Tror heller det er påtide å pakke om tilt sylindre. Om du skal ha av og skifte o-ringerbør du kjøpe et kit med o-ringer til hele flensen Redigert 3.Juli.2007 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 (redigert) Der du nevner er der kun en o-ring til olje nivåtank inne i motor rom om du har slik. Tror heller det er påtide å pakke om tilt sylindre. Om du skal ha av og skifte o-ringerbør du kjøpe et kit med o-ringer til hele flensen Jeg tror det må være der ved denne oringen jeg, når jeg satte på drevet kom det ut endel olje der, og det gjør det jo helt til drevet er boltet fast. Men jeg synes jeg kunne se antydninger til olje rett før jeg satte den på sjøen igjen, og da var det ikke tid til feilsøking. Trimsylindrene har ikke vert lekk tidligere så egentlig tror jeg ikke det er de. Jeg oppdaget olje rundt badeplattformen etter første etappe (Bergen-Stavanger). Ja jeg har expansjonstank i motorrommet... Flere innspill er hjertelig velkommen. Redigert 3.Juli.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 En kamerat kjøpte nettopp en Bayliner, satte inn V8 diesel 300hk på det drevet. Gikk med båten fra Strømstad til Stavanger (gikk lett, for liten propell), kom hjem, sjekket alt, og fant olje fra drevet i motorrommet. Bravo III. Sjekket med eksperter på drevene, og fikk beskjed om at dette drevet tåler ikke kraftige dieselmotorer. Han fikk returnert drevet, og kjøpte nytt Bravo III dieseldrev. Mener det er lageret som ryker, p.g.a. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Mine er 212hk og drevene er bravo 2 så de skal tåle dette. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 En kamerat kjøpte nettopp en Bayliner, satte inn V8 diesel 300hk på det drevet. Gikk med båten fra Strømstad til Stavanger (gikk lett, for liten propell), kom hjem, sjekket alt, og fant olje fra drevet i motorrommet. Bravo III. Sjekket med eksperter på drevene, og fikk beskjed om at dette drevet tåler ikke kraftige dieselmotorer. Han fikk returnert drevet, og kjøpte nytt Bravo III dieseldrev.Mener det er lageret som ryker, p.g.a. Her er det vel snakk om at drevet blir for varmt og at oljen trekker opp i eksansjonstanken er det ikke? På min er det nå lekkasje ut til sjø, det er kun de 6 boltene som har vert av, er det slik at en alltid bytter pakningene når det deles? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 6.Juli.2007 Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 Her er det vel snakk om at drevet blir for varmt og at oljen trekker opp i eksansjonstanken er det ikke? På min er det nå lekkasje ut til sjø, det er kun de 6 boltene som har vert av, er det slik at en alltid bytter pakningene når det deles? Kjenner desverre i detaljen her. Tror ikke at oljen har komt ut via ekspansjonstanken, for den var stooor, ikke slik en jeg hadde på et nytt drev i 2004. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 For å spørre litt dumt (?), hva skjer om en ikke bytter pakningene mellom disse 6 boltene? Kan man regne med en lekkasje fra oljen da? Er pakningene gåen når en tar av drevet her? Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 6.Juli.2007 Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 Drevet har jeg overlatt til merkeverksted å håndtere. Jeg har B2X. Men jeg har oppfattet at de alltid setter på ny pakning før montasje av drevet etter at det har vært av. Men hvorfor skulle det komme olje ut her? Hvis denne pakningen ikke er tett, ville belgen fylles opp med vann. Det kan i tilfelle selvfølgelig lekke ut greas og olje etter at belgen er full. Men det ville i tilfelle ikke gå lang tid før knuten ville tatt kvelden om det var sjøvann her. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 Men hvorfor skulle det komme olje ut her? Hvis denne pakningen ikke er tett, ville belgen fylles opp med vann. Det kan i tilfelle selvfølgelig lekke ut greas og olje etter at belgen er full. Men det ville i tilfelle ikke gå lang tid før knuten ville tatt kvelden om det var sjøvann her. Belgen har vel ingen ting med disse pakningene å gjøre har de det da? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 6.Juli.2007 Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 Mellom drevet og "klokka" er det to pakninger. En O-ring og en avlang med fem hjørner og en bue. Ingen av disse har noe med belgen å gjøre. "Pakningene" er laget av gummi, og skal strengt tatt byttes når drevet tas av og på. Oljen trenger vel nødvendigvis ikke å komme fra drevet? Den kan jo også komme fra (hydrauliske) trimplan, eller med eksosen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Blanco Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Belgen har vel ingen ting med disse pakningene å gjøre har de det da? Hvis vi ikke snakker om forskjellige ting, snakker forbi hverandre så..... Drevet er festet med 6 bolter til klokken som igjen belgen er festet til på innsiden. Full gjennomgang her hvis vannet trenger inn gjennom pakningen. Men det er neppe det som har skjedd hos deg. Nå drar jeg i båten Solen skinner. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Mellom drevet og "klokka" er det to pakninger. En O-ring og en avlang med fem hjørner og en bue. Ingen av disse har noe med belgen å gjøre. "Pakningene" er laget av gummi, og skal strengt tatt byttes når drevet tas av og på. Oljen trenger vel nødvendigvis ikke å komme fra drevet? Den kan jo også komme fra (hydrauliske) trimplan, eller med eksosen. Den trenger ikke å komme herfra men det er kun her jeg delte drevet når det var av sist, lekkasjen kom rett etterpå. Jeg får ikke slipp før på torsdag... Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Anton Svart 4.April.2011 Del på Facebook Svart 4.April.2011 Her er det vel snakk om at drevet blir for varmt og at oljen trekker opp i eksansjonstanken er det ikke? Det gjør det på mitt og, Bravo 2X som bare er gått i ca. 30 timer siden nytt. Så hva kan det være og hva gjør jeg nå? Hva med garanti og sånn, båten er nettopp kjøpt via megler... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2011 Det gjør det på mitt og, Bravo 2X som bare er gått i ca. 30 timer siden nytt. Så hva kan det være og hva gjør jeg nå? Hva med garanti og sånn, båten er nettopp kjøpt via megler... Oljen skal ikke ekspandere så veldig mye, fyller du til streken skal ikke boksen renne over, da er drevet for varmt. Hvilken motor har du, har du kjøling gjennom drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Anton Svart 5.April.2011 Del på Facebook Svart 5.April.2011 Hei* Nei, her fosser det over. Har en 290/270 HK Yanmar, som jeg har kjørt veldig forsiktig. Drevet er under 2 år gammelt. Båten har stått på innelagra på båthotell i vinter, og drevet har vært av båten og innelagra på verksted pga. vanlig service på det. Det var ikke sånn når båten ble satt på land i høst. Har nå levert båten på verkstedet igjen og de har allerede tatt den opp, men hadde problemer med å finne ut av det. De snakket om mulig varmgang og kanskje ett lager som var dårlig, de hadde bare vært borti ett lignende tilfelle for lenge siden.... Har både kjøling igjennom drevet, og ekstra sjøvansskjøling som ble satt på i forbindelse med skifting av drevet, om jeg har forstått det riktig da. Noen som har noen tips om hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2011 (redigert) Første jeg ville testet var å helle vann ned sjøvannslangen og sett hvor mye du får ut gjennom drevet, altså motsatt vei. Hvis du har defekter inne i drevet vil jeg tippe det er en følge av dårlig kjøling. du har vel en relativ tung båt i forhold til antall hester. Ble ekstra kjølvannsinntak satt inn nå i vinter eller tidligere? Drevet vil ha mindre kjølvann når man henter kjølvann på flere plasser. Noen kapper slangen mellom drev og transom. Redigert 5.April.2011 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 5.April.2011 Del på Facebook Svart 5.April.2011 Et tips. Eg veit jo ikke hvordan dei fyller olje på dreva men: Det skal fylles fra nedre hull til det kommer ut det øverste. Men så skal øverste hull tettes og en skal fortsette å fylle til nivået stiger i ekspansjonstanken inne. Dette er for å få ut luft i toppen av drevet som vil utvide seg når det begynner å bli varmt. Og det renner over oppe i motorrom. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Fetter Anton Svart 5.April.2011 Del på Facebook Svart 5.April.2011 Ekstra kjøling ble etter som jeg har forstått satt inn da drevet ble skifta for ca. 1,5 år siden. Da ble det skifta i fra Bravo 3, som havarerte, til nytt Bravo 2X. Det ble jo ett par knop mindre fart da, men Bravo 2X skal jo være ett kraftigere gir, og passe bedre til motoren. Nei, vet heller ikke hvordan de fylte olje, men dette er jo et merkeverksted for Mercruiser som har holdt på i en mannsalder. Nå har de jo stengt for dagen, men håper de finner ut av det, da alt virker så bra egentlig.... Har dokumentasjon/kvitteringer på alt til drev og motor, siden det var nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 5.April.2011 Del på Facebook Svart 5.April.2011 Eg sier ikke at dei ikke veit korleis dei skal gjøre det. Spørsmålet er om det er blitt gjort. Dei trenger 2 mann den stunden dei skal toppe opp oljemengden for å få ut luften. Eg stresset med dette på et bravo3 drev kor olja kom ut i motorrommet. Så så eg ein innstruks fra usa om korleis dette skulle gjøres. + eg satte på ekstern kjøling og problemet var borte Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Fetter Anton Svart 5.April.2011 Del på Facebook Svart 5.April.2011 Takk skal Du ha, får nevne det for de i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 5.April.2011 Del på Facebook Svart 5.April.2011 Her fant eg litt info. Tok med alt så ser du hva oljeviskositet som blir brukt og Info hentet fra Mercstuff sine sider Before refilling it, inspect the drain and vent sealing washers in the top and bottom holes. If they are bad, replace them. A bad washer allows water to be sucked past the threads of the screw when hot oil is cooling down. Use a quart bottle pump or a 5 gallon pail pump and with the drive in an upright position ( not laying on its side or up at an angle ) pump in the same amount of new 80- 90w or a Synthetic outdrive oil as listed above. The oil MUST be pumped in through the bottom drain hole until it comes out through the top vent hole. Once it comes out of the top hole, you can put the screw back in the top hole and if you have a reservoir inside of the boat, keep pumping the oil through the bottom hole until it fills the reservoir. Plug the bottom hole and replace the cap on the reservoir if you have one. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Fetter Anton Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 Hei igjen* Tror de har funnet ut av det. Det manglet en membran/ventil i lokket på ekspansjonstanken. Drevet så fint ut på øvreveksel og olja var uten spon. Håper inderlig at det bare er dette. Det går jo ikke an å kjøre med båt som spyler ut girolje på hver minste tur, så dette må jo ordnes opp i. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 Hei Fetter Anton Hvordan gikk det? Var det bare en bagatell eller...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.